Talvi tulee. jee

Kyllähän se on niin, että Helsingissä pysyy meri pitempään auki ja Päähesala on tollasella veden ympäröimällä niemellä niin se ilmankosteus kyllä tuntuu. Kehä III korkeudella jo huomaa, että viima on heti vähemmän pureva.

Mut siis, ei ne Helsingin pakkaset vaan ne MÄET!

6 Likes

Huhuh - pidon kustannuksella aion nostaa paineet 0.8bar → 2.0bar.
Oli niiiin raskas mäki se Torkkelinmäki.

Joo, eise pakkanen vaan se purevuus, se iskee.

Tai kö on pakkasta muttei lunta. Jotenkin pieni mieli ei ymmärrä sitä, sen tajuaa että maa valkonen ja siksi voi olla myös kylmä.

Yleensä noi väylätkin paremmassa kunnossa kun ei asfaltin poikki - ja pituushalkeamat haittaa. Nyt tosin keleistä johtuen viime aurauksien jäliltä lähteny se tampattu parin sentin jääpolanne paikoin isostikin pois ja se aiheuttaa lisää “saumoja” tuonne matkanvarrelle. Ja sitten myös osa aurauskalustosta alkaa hyppyyttään joka aiheuttaa sitä ikävää jypyttämistä pitkälläkin matkalla… eli vähän kyllä paska talvi ollu täälläkin

Vaasassa jotenkin tuntuu aina tuulevan kovempaa kuin muualla, pakkaakohan se merenkurkku jotenkin pullonkaulana virtausta kovemmaksi. Mutta meri on vähän etelää enempi jäässä sielä.

Ahvenanmaalla kun viime talven asuin, oli varsin lepposat olosuhteet, vaikka välillä vähä tuulikin.

Melkeen sama sille tuulelle (tuulepa se yleensä Oulussakin ja enimmäkseen suoraan lännestä/mereltä), mutta näissä tämän talven -30-keleissä ihan tyynelläkin meinaa sormet ja varpaat mennä tunnottomuuden tilaan. Noh, ehkä se huhtikuussa alkaa jo helpottamaan :slight_smile:

1 Like

Omasta mielestä ihan kiva, että kävi ne törkykovat pakkaset ja loskapaskakelit, nii nyt täällä -20°c hujakoilla tuntuu semi lepposalta. Ei tamppaannu märkä lumi runkoon + jaloille ja kaikki sormet silti löytyy vielä työmatkan jäliltä 🫱🏻‍🫲🏽

1 Like

Mulle kelpaisi varsin hyvin sellainen lagom-pakkanen luokkaa -3-12 °C. Miksei välillä vähän plussallakin voisi olla. Lähinnä ärsyttää kylmemmällä pukeutumishommat ja sähkölaskut.

1 Like

Ihan sama lämpöasteille mut vittu miten liukasta on mun uusissa paljasjalkatalviskloboissa. Luultavimmin tuun venyttämään nastojen ostoa ensimmäiseen alaraajavammaan (polvi) saakka.

Nää kiinnostaa, kerro lisää jos on hyvät!

Sama.

Hyvä paljasjalkatalvikenkä on tietynlainen yksisarvinen, jostain joutuu yleensä tinkimään (lämpö, pito, varren pituus, ulkonäkö, hinta). BeLenkalta löytyy vaihtoehtoja, samoin Xerolta. BeLenkan Ranger toimii ihan hyvin aktiivisessa touhussa mutta liian lyhyt varsi siinäkin.

Joo siis! Mä oon joitain tosi leutoja talvia menny ihan Leguano Aktiveilla joita oon täydentänyt alumiini/huopapohjallisilla. Ja sit taas tällasille keleille tarvitaan ihan muuta.

Vivobarefootin Tracker villapohjallisella on ollu ihan hyvä kompromissi. Pohjissa on sikäli rouhee kuviointi, että pito on ollu riittävä kaikilla keleillä.

1 Like

Itellä Lemsin Boulder bootit käytössä, mutta tänä talvena kyl miettinyt, että jotkut ihan topatutkin kengät olis hyvä olla. BeLenkan Rangerit nyt ei ainakaan näytä yhtään noita Lemsejä lämpimämmiltä.

Tämmönen on tullu nyt vastaan mainoksissa: Vaistoa Paljasjalkakengät - Suunniteltu Suomessa Löytyy sekä kumisaappaat että toppakengät valikoimista. Kumpaakin on toisinaan kyllä kaivannu, mutta jotenki arveluttaa noiden laatu/kestävyys.

Itellä on Vaistoan Reitit ja ihan hyvältä niiden laatu vaikuttaa, vaikka hirveän paljon eivät ole vielä olleet käytössä. Niillä kävelee pakkasillakin villasukan kanssa oikein mukavasti ulkona ja pito on hyvä, vaikka pohjassa ei juuri kuviota olekaan. Tuntuu helpommalta pitää tasapaino, kun tuntee alla olevan pinnan paremmin kuin paksummilla kengillä.

Jep, tää on se toinen puoli, toinen puoli, jonka oon vasta tässä pikku hiljaa alkanu ite hahmottaa, on se, miten varpaiden harottaminen aktivoi jalkojen lihaksia, sääriä ja reisiä myöten.

2 Likes

Xeron alpinet ostin ja siis on tosi hyvät muuten mut aivan olematon grippi jäällä. Suosittelen olosuhteeseen, jossa mestat ei oo jatkuvasti peilijäällä.

Samoja havaintoja. Tätä nyt tutkiskellu ja ilokseni havainnu et tuo korjaava prosessi pistää koko paketin uuteen asentoon kallonpohjaa myöden. Ei voi kyl muuta sanoa ku 100% suositella erityisesti jos ajaa paljon klossikengällä.

2 Likes

Tapasin Sipoonkorvessa porukan, joka oli patikoimassa pelkillä villasukilla, kaikilla oli kolme paria sukkia päällekkäin. Kuulemma varpaat pysyivät hyvin lämpiminä ja ilmeisesti pitoakin riitti. Pakkasta oli silloin n. 10 astetta. Vaihtoehto paljasjalkakengille tet.

5 Likes

Joo, tästä oli joskus muinoin juttua Ylelläkin! Kunnon tekemisen meininkiä siellä.