Talveksi lenkkipyörä, mutta millainen?

Valon vähentyessä oon alkanut epätoivoisesti miettiä, millainen lenkkipyöräily ois hauskaa syksyllä ja talvella.
Oon ajanut kesällä maantiepyörällä maantietä, mutta se ei houkuttele edes näillä syyskeleillä. Viime viikkoina oon ajanut keskuspuistossa ja vastaavilla sorapintaisilla ulkoiluteillä muutaman lenkin maantiesinkulalla ja se on ollut sairaan kivaa. Ehkä vastaava toiminta ois kivaa myös läpi talven?
Ongelmana on pian kuitenkin se, että mun sinkulaan ei mahdu yli 28mm renkaita, joten vauhdikkaampi ajo käy talvikeleillä turhan kuumottavaksi.

Diggaan maantiepyörämäisestä ajotuntumasta, joten ekana tuli mieleen hommata maantie/cx-sinkula leveemmillä ja kuvioiduilla kumeilla. Sit homma meni vaikeaksi, koska:
-vannejarrut on kuulemma paskat talvella
-levarit ja vaakadropoutit on ainakin jossain määrin hankala yhdistelmä
-sinkulacrossareissa on usein 135mm takanapa, ja sellasii fiksi/sinkulakiekkoja ei löydy ei niin mistään

Vaihtoehtoja, joita oon harkinnu:

On One Pompino
-tähän menis 35mm krossirenkaat ja halutessaan eteen vois laittaa levyn
-cantien tapit ei taida olla irrotettavat ja ne on rumat, ikävää jos haluu ajella fiksinä

On One Pompetamine
-täs ois kivasti tilaa haarukoissa
-135mm takapää, en oo löytäny valmiita sinkula/fiksikiekkoja enkä osaa rakentaa ite

Surly Steamroller
-35mm krossirenkaat kai mahtuis
-maantiejarruissa taitaa olla hintsusti tilaa, mut tähänkin vois laittaa talveks levarikeulan jos tulee kovin lumista

Millaisia kokemuksia teil on tällaisesta? Onko sukset sit kuitenkin parempi lenkkikaveri talvella?

Keskustelua talvipyöristä täällä

Tuohon listaan varmaan lisäisin Brooklyn Machine Worksin raamit. Ne näyttää silt et ne vois olla just mainioita runkoja ympärivuotiseen ajoon.

Lisäks kantsii pistää korvan taakse halpiskonversion rakentaminen, ne kun tuntuu ottavan usein isompaakin kumia.

vmm - 19:03, 26.9.2011 » On One Pompetamine -täs ois kivasti tilaa haarukoissa -135mm takapää, en oo löytäny valmiita sinkula/fiksikiekkoja enkä osaa rakentaa ite
Kiekothan voi teetättää jos ei itse osaa, eikä halua opetella. Ymmärtääkseni muutamat Helsingin LBS:t (Ajomies/Foxcomp...) rakentaa kiekon noin 30 eurolla(?). Foorumilta varmasti löytyy myös muita kiekon rakentajia kauniisti pyytämällä.

135 mm on ihan ok, jos lompakko ei vaadi roskiskonversiobudjettia. Sen levyisiä napoja tekee mm. Surly ja White Industries. Asiansa osaava pyöräliike ei ota hirveästi kiekon kasaamisesta moiseen.

Kiitti vinkeistä!

Talvipyöräthreadista on helppo huomata et Steamroller on aika suosittu talvipyörä. Sen puolesta puhuis se, et se ois varsin kiva kesäpyörä myös.

Onko jengillä kokemusta lenkkien ajamisesta talvisin vai onko teillä pyörät talvella vaan liikennevälineinä?

Roadrat + levyt + 29x1,75"

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/303733_10150323122492954_823527953_7770816_1291720645_n.jpg

viimeistelyä vailla…

SALSAHAN SE SIELLÄ

^^AAAAA silmiin sattuu mut vaan siks ku haluu nähdä lisää!

Maantiejarrussa, jossa on riittävästi ulottuvuutta rollerin keulaan, on tilaa myös jotakuinkin niin isolle renkaalle, kuin kyseiseen haarukkaan mahtuu. Eli vaikka 35mm krossirenkaalle, marathon winterille tms.

Jos oot hankkimassa erityistä talvipyörää, saatat haluta maasturimaisemman geometrian kuin rollerissa, loivemman keulan ja silleen. Mutta ilmeisesti rollerit sopii myös hankalammalle alustalle, näin vois ainakin päätellä esim. siitä että vpcx-cupin tässä vaiheessa jaetulla ygössijalla on kaksi rolleria…

Rollerissa eniten mietityttää toi geometria.

Vaikuttais siltä, että ovat varsin pitkiä ja matalia. 56:ssa ois about saman pituinen efektiivinen vaakaputki ku mun maantiepyörässä, mut etupää on 2,5cm matalampi (laskin 2cm ohjainlaakerille, maantiepyörässä on integroitu). Veikkaan et mun pitäis siis käyttää ainakin parin sentin edestä spacereita ku aattelin käyttää droppitankoa. Mut en nyt sit tiedä onko se niiin vaarallista :-/.

Tilasin lollerin :-).