Taakkateline Topic, siis tarakka ja pakkari.

Manivelle-Unirack-4-960x640
Nyt on kyllä sellanen erikoistartsi etten oo ihan varma mitä mieltä tästä pitäis olla…

Itse oon miettinyt Carradicen satulalaukulle sopivaa tartsia siitä lähtökohdasta että se kiinnittyisi esim. seatstayn tarakkakorvakkeisiin ja cantitappeihin tai siihen alueeseen seatstayssa jos eio tappeja.

3 Likes

Mä kans mietin, että mikä ton etu on verrattuna bagmaniin, kun en oo todellakaan kokenut tarvetta saada laukkua yhtään kauemmas persiistä. Alemmas toi toisaalta tuo painopisteen, joten ehkä se kompensoi jotain.

Tohon telineeseen voi toisaalta kiinnittää juttuja ton häkkyrän sisään helposti. Tai siihen vois tehdä lisälaukun.

aika erikoinen toteutus, mut hauska nähdä, nimittäin just jotain vastaavaa suunnitellut itsekin.

Bagmaneissa on (lähipiirisissä) murtunut ne kiskoihin tulevat, onko ne nyt alumiiniset, kiinnikkeet. Näkisin yksinkertaisemman toimivan paremmin.

Carradicen kantuuhun maistuis kepeä tartsi, joka kiinnittyy seatstayn kiinnikkeisiin sekä vaikka tolpan pantaan tai juureen, mutta mahdollistaisi hissitolpan toiminnan eikä tukisi satulaan kiskoihin lainkaan.

3 Likes

Mä tämmösen askartelin joskus tohon mariniin. Ei taida olla yhtäkään kuvaa siitä pl. jotku retkikuvat pyörä pakattuna. 10mm putkea, itse laveri noin 20cm halkasijaltaan, pyöreäksi väännettyä putkea, mitkä yhdistyy molemmin puolin tonne tolpan kiristäjälle. Alhaalla aisat ks. kuva. Nopea ja simppeli, tähän asti toiminut eri hyvin tosikin täyden laukun kanssa. Ton superc:n remmit saa vedettyä kivasti tuolta tartsin loopin alta ja laukku istuu siinä hievahtamattaan.

7 Likes

oon miettiny usein kans jotain tällasta ratkaisua, mutta mun tarttis saada sitä superceetä nostettua vähän vielä ylemmäs koska satula-rengas clearance on vaan joku 20cm. 650B olis toki yks hyvä ratkaisu …

Käpän virityksestä kiinnostasi nähä kyllä joku vähän parmepi kuva! eihän tosta saa mitään selvää :smiley:

Ite tykänny käyttää ihan tarakkaa caradiissin kanssakin, on sit monipuolisempi jos ja kun ei oo aina se laukku siinä. Voi remmillä vetää puuropaketin/perunapussin/pienen huonekalun tms asian siihe päälle. Toki jos käyttö 100% satulalaukkua ja painoo pitää säästää tai pyörässä ei kiinnikkeitä niin onhan tommonen minituki siistimpi.

disainattii ja tehtii (marko teki ja se on hitsannu raksalla) päärynä eikun tarakka niin kuulu zzzt ja tämmönen tuli:

8mm rosterii, 260g + ruuvit. Suunitelmana tehä neuvostoarmeijan kaasunaamarilaukuista minisivulaukut. Voi käyttää myös carradicen kanssa hyvin tai sträpätä em puuropaketit tai dyykatut tuolit kyytiin.

12 Likes

Mullakin on ollu Carradice pääasiassa perus tarakalla ja yläpäästä satulassa kiinni, mut oishan se siistiä olla jotain siistimpää/spesifimpää.

Tästä varioiden tarakkakorvake+cantitappi-tartsi?

https://www.instagram.com/p/BXVvdclAWUW/

2 Likes

Joo jotain ton tyyppistä ja nitto NR20 tyyppistä ja onhan nutip:n ihan alas asti kiinnittyvässä carradice tartsissakin aika paljon järkeä.
50623399018_46bed20e57_c
Tumbleweedin T Rack on vähän samantyyppinen mutta nutip:n tietty paljon hienompi ja kätsympi carradicelle.

2 Likes

Yhdistän tässä oman kaksisenttiseni satulalaukuille soveltuvista tarakoista ja kuitutolppien joustosta.
Bagman-tarakoista ei ole kokemusta muuten kuin itse tehdystä. Tuskin suurta eroa Carradiceen toiminnallisuudessa ja oma mielipide oli että paska idea. Koko tarakan ja laukun paino roikkuu kahdessa satulakiskossa apua. Tämä taas välittyy satulatolppaan ja sitä kautta satulaputkeen ja ainakin oma Stavanger tuntui aivan löysältä spagetilta kun latosin satulalaukkuun kevyjen romujen lisäksi neljä pitkää kaljaa. Paljon parempi laittaa se laukku tarakalle joka kiinnittyy takakolmioon tai kaikkein paras on ehkä silti vetää tartsitta koska se laukku heiluu tavallaan itsenäisemmin (niinkuin moderni takatötterö) eikä vedä runkoa suuntaan ja toiseen.

Tiedättekste miten trussihaarukka toimii? Ite oon suht varma ja alla olevassa kuvassa on kaikki ihan perseellään…

Bagman-tarakka tukiputkineen eliminoi kaiken jouston satulatolpasta kun taas toi takatarakka jäykistää satulatukia. Mahtaa tarjota jäykkää kyytiä…

Ylläolevista sanoisin että tuo Jonnen Mariniin ja Erikin ruoste-Rolleriin tekemät tarakat ovat parhaita toimivuudeltaan. Joku tollanen pitää kohta itekkin askarella ja Jonnen tartsista näkisinkin mielelläni kuvan ilman laukkua!

Jollain p-clampeillä kiinnitetyt bagmanin lisätuet ei kyl nähdäkseni tahdo saada rakenteesta niin jäykkää että merkittävästi vaikuttais tolpan mahdolliseen joustamiseen, varsinkaan kun toistaalta laukun paino lisää sitä. Ihan hyvin kyl toimi mulla pitkään bagman, kunhan vaihdoin pidätinruuvit parempiin, mutta käytinkin vain sitä pienintä laukkua, Barleykö sen nimi on.

Ihan perus randokuution pikkuetutartsejakin on väki käyttänyt käsittääkseni tyytyväisenä isompienkin Carradicejen kanssa, kuten tässä: In support of saddlebags | gypsy by trade

Nittohan on kehitellyt tälläisen vaihtoehdon, niille, joilla on tarve saada satulalaukku erilliselle satulalaukkutarakalle:

1 Like

P-clampit joo oma lukunsa. Jos ne saa kiinni niin että antavat joustoa mutta eivät lipsu niin kai mä sen hyväksyn :smile:

Tuohon yllä olevaan kommenttiini vielä niin kun saa tehdä tarakan ja etuhaarukan itse niin tein niin että kruunuun tietysti kaksi reikää ja haarukkaan midfork-mountit. Näin tarakalla neljä kiinnityspistettä eli on tukeva asennus mutta haarukanjalat saavat vielä tehdä työtänsä eli jousitusta.

1 Like

Kellään kokemuksia tai tietämystä istuuko ILEn pienempi porteur laukku carradice bagmanin kanssa yhteen? Remmit löytyy pohjasta niin mietin saako laukun tukevasti kiinni laittamalla pohjaremmit ristiin.

image


Mites tää sun tekemä, joka vissiin kiinnittyy lokarikorvakkeisiin? Kiinnostaa siis enemmän laukun fitti ja asento satulaan nähden. Hankaako takareisiin? Miten pysyi paikoillaan?

2 Likes

Tosta tuli itse asiassa vähän vahingossa tosi hyvä. Tuo on tehty kasimillisestä putkesta ja tarakasta tulee väistämättä joustavampi kuin kymppimillisestä tehty. Myös tuo rakenne teki siitä joustavamman kuin mitä olin voinut kuvitella mutta tämäkin siis hyvä asia. Ei mielestäni jäykistänyt takapäätä erityisesti. Tuotahan siis pystyi painelemaan kasaan ihan näppivoimin.

Laukku istui seuraavanlaisesti:

Yksi sellanen nahkanen Carradicen sträppi takana ja laukun läpän sträpit kierretty yhden kierroksen tarakan takaraudan ympäri ennen kiinniklipsaamista. Ja näköjään SANDVIK-sträppi Carradicen pajunoksan ympäri ja satulan reileistä jotenkin läpi. Pysyi paikallaan ongelmitta pahemmissakin rytyytyksissä eikä reidet osunu laukkuun.

Tuon jälkeen tosin luovuin tuon ison 23L laukun laittamisesta taakse. Pyörä tuntui yksinkertaisesti paremmalta isompi laukku edessä ja 9L Audax laukku sitten taakse jos sille on tarvetta.
Tuo iso runkolaukku on kyllä siitä erinomainen että se vetää holtittoman määrän tavaraa ja sinne aina ne kaikkein raskaimmat yksittäiset.

1 Like

pyörä nousee plaaniin viimeistään sivutuulessa :salut_smoker:

mikä ihmeen matala rasketti

vastaa