suuri vaihdekeskustelu

En tiedä, en edes yrittänyt selvittää jousen vaihtoa. Ei mitään käsitystä, olisiko jousi ollut vaihdettavissa. Mun fillarit on sen verran vanhoja, että uuden vaihtajan ostaminen ei paljoa kirpaissut. Jätin vanhan lojumaan varastoon, jotta siitä saa rissat tai häkin tarvittaessa varaosiksi.

1 Like

Hmm paha sanoa onko se aivan 100% suorassa. Jossain Park Toolin videossa suositeltiin tarkistamaan kuinka paljon takavaihtaja heiluu - selvästi kulunut heiluu enemmän ja voi aiheuttaa huonoa vaihtoa. Kyllähän tuo jonkin verran heiluu mutta paha sanoa onko se normaalia vai ei. Tosin rusahduksen sattuessa se ei vaihda vaihetta, mutta en tiedä voisiko se vaihto sitten jäädä puolitiehen tai jotain.

Aivan joo eihän nuo niin paljoa edes maksa mutta harmi ettei ole tällä hetkellä saatavissa kun väärällä värillä.

Siihen on se kepakko jolla voi samalla vääntää korvakkeen suoraksi (esim Park DAG, löytyy hgin pyöräpajalta). Käsikopelolla sitä vinoutta ei välttämättä saa selville

Ethän sä näe sitä vaihtajaa ajaessa… Onko tärkeää toiminta vai valokuvauksellisuus? Toki ensin kannattaa selvittää tuo korvakkeen suoruus. Fillariliikkeillä on työkalut siihen.

Olisiko käynyt niin että. etu- tai takaratas on kulunut niin että (uusi) ketju hyppii rattaan yli?
Nimimerkillä takanavan, pakan ja ketjun vaihtaneena ennen kun ymmärsin että keskimmäinen eturatas oli niin kulunut että kun polki kovempaa uusi ketju hyppi rattaalla.

Tovottavasti auttaa.

mites se olikaan jos meinaa 7spd vapariin laittaa 8pakan ja poistaa siitä yhden rattaan niin toimiiko samalla tapaa kuin 9 kanssa? olisi tuossa yksi vanha 8spd xt liipasin ja deoren 9 liipasin. xt tuntuu sormissa paljon paremmalta että mielummin käyttäisi sitä. Nuo alin kiinapakat on ainakin kasattu ruuveilla ja mielummin poistan yläpäästä yhden rattaan kuin jätän esim. pienimmäksi 11t ja sitten seuraava joku 13-14.

Otapa uusiksi, miten se 9-vipu tähän liittyy?

Shimano 8pakka josta on otettu yks lehti pois toimii shimano 8vivun kanssa ja vaihtajaksi sitten shimano 7-9 tai maantie 10.

Shimano 8pakka ja 9vipu ei toimi yhdessä.
Shimano 7pakka ja 8vipu pitäs toimii yhdessä.

Yleensä tuossa pääsee helpoimmalla, kun sisällyttää mukaan pakan pienimmän rattaan, joka asettuu kauniisti vaparirungon päädyn ja lukkorenkaan väliin. Vai tarkoitatko, että riittääkö 8-pakka vailla pienintä ratasta leveydeltään täyttämään 7-vaparin siten, että lukkorengas kiristää koko paketin kireälle? En usko että näin voi toimia. Ehken muista tuota ulkoa, käytännössä tarkistettava juttu… vaan ainakin toiseksi pienin ratas pakassa on sisäpinnaltaan kapea, joten sen on istuttava rungolle koko leveydeltään. Se ei saa jäädä puoleksi vaparirungon reunan yli. Vaikka lukkorengas kiristäisi paketin läjään, hajoamisriski on tällöin ihan ilmeinen. Jos taas vaparirunko on vaillinaseen pakkaan nähden liian pitkä, tarvitset jonkinlaisen sopivan soviterenkaan lukkorenkaan ja rattaan välille. Ehkä 11t-rattaasta voi rälläköidä sellaisen. Ehkä seiskavaparirungon päällä olevia kierteitäkin voi hyödyntää, mutta leveys ei taida riittää?

On siis olemassa 7speed uniglide runkoja joissa on ulkopuolella kierteet ja 7speed hyperglide runkoja joissa ei ole kierteitä ulkopuolella. Omasta kokemuksesta voin sanoa että jotkut 8pakat menevät 7runkoon ilman pienintä ratasta ihan kivasti ja joihinkin tarvii pienen spacerin, vähän kuin nykyinen 10pakka 11runkoon. Jos on päätynyt näin pitkälle säätämään, ei ole varmaan iso homma purkaa joku vanha rataspakka ja kerätä itelleen siitä kiva nippu vaparirunko spacereita. Jonkun pikkurattaan rälläköiminen kuulostaa jo aika työläältä…

Edit.
Voishan sitä tietty myös käyttää 9vipua, ottaa 9pakasta kaks ratasta veks ja käyttää 7-9vaihtajaa tai maantie 10vaihtajaa.

Hei,
Olen Dura Ace 8spd. Taisit unohtaa minut.

Yst.terv. Dura Ace 8spd

1 Like

7400 voi kyllä mun puolesta gtfo :person_gesturing_no:

Edit.
Ellei sit jollain ole myydä mulle 7400 sti-kahvojen kumeja. Tai kertoa miten sellaset tahmaset kumit saa elvytettyä

Pablo hei, toi sattui. Sit kun on taas aikaa ja keksin jonkun kivan aihion niin full(ish) 7400, 7700 pakka ja 7900 brifterit.

Mulla on yhet ylimääräset 7400 brifterit mutten muista huppujen kuntoa. Tsekkaanko?

Joo, vanhan seiskapakan prikat ja uuden kasipakan rattaat niputettuna yhteen uudeksi seiskapakaksi toimii vähintään siedettävästi. Ketjunhan on myös syytä olla uusi. Vaihtajavipuna on tällöin tietenkin säilytettävä edelleen seiskavipu.

Teoriatasolla alkuperäinen rataalta-rattaalle väli on 5,0mm ja tuon muutoksen jälkeen 4,9mm. Kahden pienimmän rattaan prikaton väli on toki 4,8mm, mutta ei pidä antaa haitata…

Ei kai sieltä tartte ottaa kuin yks ratas ja spaceri veke?

7-vaparin pitäis olla 31 mm leveä ja 8/9/10-vapari sitten 35 mm leveä.

Sheldonin mukaan Shimanon 9-ratas on 1,78 mm leveä ja spaceri sitten 2,56 mm leveä. Nuo kun vähentää tuosta 9-pakan ilmoitetusta 36,5 mm leveydestä, niin saadaan 32,16 mm kokonaisuus, jonka pitäisi istua siihen 31 mm vaparirunkoon ihan tukevasti.

Pienintä ratasta ei ilmeisesti kannata jättää pois, kun siinä on se lukkorenkaan sovite.

En ole paljoa teoreettisesti tutkinut asiaa, mutta itse oon aina saanut 7vivun indeksoinnin toimimaan 8 pakassa ja 8vivun 7pakassa. 9 tietty vaan ysin kanssa. 7-9takavaihtajissa (7400 ja muutamaa muuta poikkeusta lukuunottamatta) ja vanhoissa maantie 10takavaihtajissa on mun kokemuksen mukaan ollut myös aina sama vetosuhde.

Jos koitan säätää jotain tarkistan yleensä speksit täältä ja sit koklailen menemään.


Olis siis kiva päästä tällä ajelee ilman että huput sulaa käsiin.

19 Likes

Näinpä, tosin mieluiten sitä toki vaihtaa jonkun pikkuosan vs. koko roskan.

Ja muuten kiitos kaikille vinkeistä ja avusta (myös lilletom) - ongelma on ratkennut. En tosin tiedä miksi tai miten, ehkä uusi ketju piti vain ajaa sisään tai jotain jotta se tottuu kuluneisiin eturattaisiin. Saa nähä mitä tapahtuu nyt kun vaihdan toisen eturattaan uuteen.