Suuri työvoimapoliittinen keskustelu

Voiks joku “taloutta” paremmin ymmärtävä nykyaikaihminen selittää mulle sen että kun

vuonna 2020 Wolt teki tappiota 42 miljoonaa (liikevaihto 281 miljoonaa)
ja
vuonna 2021 Wolt teki tappiota 182 miljoonaa (liikevaihto 624 miljoonaa)
(lähde: klik)

niin onks tää sillai niinku on aina puhuttu että näissä startupeissa on ainoastaan yks idis ja se on olla mukana osakkaana sillon alussa kun ne perustetaan ja sillon kun ne myydään jotta vois saada sijottajahupsujen rahoja itselleen ja tulla rikkaaks.

Koska mitä mitä muuta järkee voi olla firmassa joka ei tuota yhtään mitään? Voitteko selittää. Minulle. Kiitos paljon.

Hoh hoijaa. Ei nyt Konstan sarkastinen teeskentely oikeen nappaa.

Eiku oon ihan tosissani. Mä en ymmärrä tämmösestä mitään. Ihan oikeesti oon uskossa että firmojen kuuluu tehdä tuottoa. Selittäkää ny.

no siis menetäthän sä ihan alkuun vähän rahaa kun ostat yksivaihteestakin jotain artefakteja mukavan yhteisölliseen hintaan.

6 Likes

En ymmärrä näistä jutuista mitään enkä just nyt ehtinyt kuin vähän silmäillä tätä seuraavaksi linkittämääni mutta ehkä tästä on apua (kysyin siis vaan Googlelta että mitähän ja tää on englanniksi koska Googlella on enemmän tarjottavaa englanniksi): Be a boss like Bezos and Musk: 5 reasons losing money can lead to billionaire success

Buy low sell high juu. Näkymättömän kädenkin luottamus tähän sektoriin alkoi tuossa viime talvella horjua. Woltin nykyinen omistaja:

Ja Foodoran emoyhtiö:

No niin kiitos! Nyt ehkä ymmärrän vähän.

Eli firma kasvaa ja se riittää rahoittajille vielä merkiksi siitä että homma toimii niinkuin pitää ja että he saavat rahaa kyllä — mutta vasta tulevaisuudessa. Ookoo ookoo.

Kuinka kauan tommosten tappioiden tekemistä sitte siedetään? Vai onko se sillai että siedetään kunnes ei enää siedetä.

Uberin kohdalla joku avas tota niin, että se ajatus on että se yhtiö joskus lopulta saavuttais monopoliaseman ja muuttuisi superarvokkaaksi. Tyyliin Google. Samalla huomautettiin, että missään ei oo ollu ees yhden kaupungin taksimonopolia ikinä. Kuulostaa tosi typerältä, mutta mikäpä tässä skenessä ei.

2 Likes

Kasvua se on tappioidenkin kasvu

1 Like

– On hyvin valitettavaa, että kaikille osapuolille, ennen kaikkea asiakkaalle, syntyy ylimääräisiä kustannuksia kotiinkuljetuksesta, The Social Burger Joint Oy:n kaupallinen johtaja Elina Hautala kertoo.

On hyvin valitettavaa, että sen ruuankin ostamisesta syntyy ylimääräisiä kustannuksia. Mielellään sais olla ilmaista kaikki.

1 Like

Jos tuohon ois ottanut mukaan noi aikaisemmat kappaleet, viestin vois tulkita, että noi komissiot vituttaa myös kaupallista johtajaa. Mut en tiiä.

Makkaratalon Social Burgerjoint -ravintolassa hampurilainen maksaa 10,90 euroa. Ruokalähettipalvelun kautta hinta on 13,60 euroa. Tämän päälle tulevat kuljetusmaksut.

Ketjun omistavasta Kotipizza Groupista kerrotaan, että Woltin ja Foodoran komissiot ovat niin suuret, että kuljetuskustannuksia on jaettava myös asiakkaan maksettavaksi.

– On hyvin valitettavaa, että kaikille osapuolille, ennen kaikkea asiakkaalle, syntyy ylimääräisiä kustannuksia kotiinkuljetuksesta, The Social Burger Joint Oy:n kaupallinen johtaja Elina Hautala kertoo.

Juuh, jyl toi edelleen kuulostaa siltä, että harmi ku kuriireille pitää maksaa.

Joo kyl. Mä jotenkin luin, että ylimääräiset kulut peruskuljetuksen päälle harmittaa. Eli systeemin käytöstä noiden komissioiden maksaminen. No jokin hiertää kuitenkin.

Hankalaa kun ei voi vaan pitää alustaa ja tuottaa hyötyä taloudelle, vaan joutuu välillä vastailemaan toimittajien kysymyksiin ja kuuntelemaan köyhien ulinaa. Kyl täs nyt pääomasijoittajaa ja innovaattoria kohdellaan erittäin epäreilusti. Kohta vielä loppuu rahat kesken!

Onneksi uutinen on tehty kuitenkin niin, että ravintoloita on syytetty eikä kuriireja kuultu. Joku roti sentään.

3 Likes

Oon kyllä iha liekeissä ku aina jos käyn pk koitan spottailla täysii ajavia. Muistelin että teet tai oot tehny foodoraa nii ooks tehny tolla repulla mikä sulla oli selässä? Ite just ettiny netistä ruokalähetti reppuu mitä vois semi arkisesti käyttää ku wolt repunkaa kavereille menemine ja siitä välis töihi on aika ”työlästä”:sweat_smile:

3 Likes

Oon tehny joo! Täs on nyt kai foodoraa 5.5 vuot tehty :joy: ei perkele. Ite ajan foodoraa ain foodoran laukku seläs koska oon työsopparil ja HR suuttuis siit jos en käyttäs.

Mut jos oisin sä, ja just brändätyn laukun kantamine ärsyttää nii kyl varmaa ottasin muun laukun. Kuhan on ne thermobägit (ne brändätyt minikassit) nii raflat antaa kyl safkaa eikä se sillee nii huonolt näytä asiakkaallakaa. Auttaa viel jos kehtaa duunis pitää vaik brändättyy takkii. Nehä saa kuitenki vuoron päätteeks piiloo.

Periaatteessa toi firman laukul ajaminen on vaatimus, mut ei siit varmaan jäis kummallakaa firmalla kii, jos kuitenki kaikki autokuskit ilmestyy ain raflaa/asiakkaalle pelkil minikasseil.

Toi laukku mikä mul oli ku näit mut on semmoi mil ajan ain hammas hommii, nyt vaa pari-kolme kertaa viikos Isolle Rattaalle, mut ennen kans jonkun verran Pavelle. Se on Trash messenger bags merkkine ja malli on Vortex. Lyhyesti:

  • hyvä hammashommiin, perkeleen iso (~120L) ja kestävä (kestää salee mun loppulähetti uran oikeest)
  • kallis (tulee yhdysvalloista nii tullit alvit ja sit viel semi korkee pohjahinta)
  • foodenger hommiin tarttisit varmaan pohjalle jonkun vahvan pahvilaatikon, että voisit olla varma siitä et nesteet ja pizzat on oikein päin repussa. Siihen ne foodora/wolt laukut on luonnostaan tosi hyviä ku ne on semmoi boksei.

Jos ostat oman laukun, muista varmistaa et sen pohja on riittävän iso pizzalaatikolle! Toki tarakalla tms menee kans mut en oo koskaa oikee fiilannu tarakkaa safkakuljetuksiin.

Sori OT, toivottavasti kuitenki vastas pohdintoihin! :pray:

8 Likes

Helvetin hyvää tekstiä! Mut joo ku teen aina sillon tällön ku koulu kuitenki pääsijalla nii elämää helpottais jos vois yhtäkkii lähtä viemää kuletuksii vaikka koulu matkalla ja siitä tää pohtimine lähteny alkujaa😂 pitää kyl tutkii esim tota sun laukkuu ja kattoo jos vaikka ei tulis sanomista päälliköltä

1 Like

kunnon oftopicit tulilla mut jatketaan vaan, miten kauan sun koulumatka kestää jos tekisin siinä menomatkalla jotain foodie hommia

1 Like

Mitä, onko ruokalähettifirmat full of shit?

2 Likes