Surly Dingle Cog

Tuossa vanhaa maantiepyörää katsellassa tuli mieleen, että saisiko helpolla rakennettua sinkulan, joka sopisi sekä kaupunkiin että maantielle. Kaupunkissahan keveys ja kiihtyvyys ovat (minulle) tärkeitä, maantiellä voi sitten vaikka tempoa. Flipflop-napahan tuon hoitaisi, mutta sitten törmäsin tällaiseen: http://www.surlybikes.com/new/dinlgecog_pop.html

Vastaava lienee DOS ENO (White Industries) ja sen täysi kalustus double/double:
http://www.whiteind.com/cranks/singlespeedcranks.html

Onkos kukaan kokeillut? Kannattaako? Tuo ENO on kyllä über hifiä.

Eiks kannata sitten pitää se (oletus!) pyörässä oleva pakka paikoillaan ja käyttää sitä? Vai missaanko jonkun pointin?

“Eiks kannata sitten pitää se (oletus!) pyörässä oleva pakka paikoillaan ja käyttää sitä?”

Eikös tuo ohje periaatteessa koske kaikkia tälläkin palstalla pyöriviä fixaajia :wink:
Samalla voisi jättää vaihtajat ja jarrutkin paikalle. Miksi muuttaa ehjää ja toimivaa. Ehkä missasit homman hienouden :wink:

Tuo dinglehän liittyy hyvin Suureen välityskeskusteluun.

Niinno se on miten sen ottaa, itse oon ajellut ilman vaihtajaa takapakalla - se on silti sinkula, vaikkakin pitää pysähtyä vaihtamaan jos haluaa niin tehdä. Mä en siinä ainakaan teknistä eroa näe, muuta kuin että jos pakka olis joku vanha 6 lehtinen, niin sitten kannan neljää ylimääräistä ratasta mukana. Jokatapauksessa ketjulinjaa ei saa suoraksi mistä syystä fiksaukseen en tuollaista ratkaisua käyttäisi - arkajalka kun olen.

Mut joo kyllä - oon hankala tyyppi.

Mulla oli edellisessä maastopyörässä 16 ja 18-piikkiset rattaat flip flipflopissa, mutta en mä niitä jaksanut koskaan vaihdella. Yleensä se meni niin, että kun huolsin tai pesin fillaria, niin laitoin pidemmän välityksen ja sitten kun lähdin maastoon, niin käänsin perillä lyhyemmän, jolla ajelin seuraavaan huoltoon asti…

Mun näkemyksen mukaan se menee niin, että jos pyörää aikoo käyttää useammanlaiseen ajeluun, niin kannattaa laittaa vaihteet. Siispä mulla on kolme yksivaihteista fillaria… :slight_smile:

randomm - 3 hours ago » Niinno se on miten sen ottaa, itse oon ajellut ilman vaihtajaa takapakalla - se on silti sinkula, vaikkakin pitää pysähtyä vaihtamaan jos haluaa niin tehdä.
Laita vaihtaja, niin ei tartte pysähtyä :) *Monestiko oot jo kuullu?

Tässä joutessani palasin asiaan ja tutkimuksissani selvisi, että Sheldon Brown (R.I.P.)on käyttänyt omaa viritystään dinglestä. Selitys löytyy hänen sivustoltaan kohdasta fixed ja sieltä Fixed-gear Mountain Bikes. Jääköön linkki nyt laittamatta. Täytynee kokeilla, eihän kyseessä kuitenkaan ole kansantanssista.

Ketjulinjasta: Kyllä ketjulinja suorana pysyy, kun sekä edessä että takana on tuplarattaat. Jos suora ketjulinja on vaatimus, niin vaihteellisissa (pthyi) pyörissä napavaihteet on ainoa oikea vaihderatkaisu.

Pyörien määrästä: Kolme pyörää ei riitä mihinkään. Jos fillari-lehden foorumia on uskominen, niin tarvitaan oma pyörä asfaltille, soralle ja metsään ja vielä kelien (sade/lumi) mukaan. Ei tarvitse renkaita/kiekkoja vaihdella. Kerrostaloasujalle taitaa tulla ongelmia varastoinnin kanssa. No, minä asun maalla ja meillä on kuusi toimivaa pyörää, neljä raatoa ja yksi moottoripolkupyörä. Tähän sitten tarvittava määrä hymiöitä :wink:

dinglen pointti on se että samalla ketjulla voi ajella juuri katua ja rataa, eli edessäkin on kaksi ratasta, jotta ketjulinja on kohdallaan.