Suginon messenger kammet ja ketjulinja

Hommasin tuossa omaan projektiini suginon messenger kammet ja 103mm suginon 68mm/BSA keskiön, jonka piti antaa 42mm ketjulinja, mutta nyt kun kammet on asennettu raleighin sprite runkoon tulee ketjulinjaksi eteen joku 45mm. Mitä vttt? Ketjulinjan vinouden huomaa myös ketjun ollessa kiinni. Rattaat kulkee edessä ketjun toisessa reunassa ja takana vastakkaisessa reunassa. Kyseessä on runko johon on kierteytetty 68mm BSA raleighin omasta 71mm 26tpi kierteestä. Asiasta mitään tietämättömänä, onko tuollaisesta muutaman millin erosta edes mitään haittaa?

Kammet tarpeeksi kireällä?

Kiristin keskiötä ja kampia niin paljon kun uskalsin eli aika paljon. Käytin myös jatkovartta kuusioavaimessa.

Kammissa pitäis olla joku 40-50Nm eli ihan kunnolla, puolmetrisellä avaimellakin saa ihan kiristää tiukalle vaikkei nyt kaksin käsin tartte. Voiskohan se uuden kierteen teon yhteydessä tehty keskiömuhvin kaventaminen vaikuttaa, jos on otettu ei-rataspuolelta liikaa ja rataspuolelta liian vähän?

Eturattaan ja takarattaan valintakin vaikuttaa jonkin verran. Eturatas voi kevyesti olla 1-2mm paksumpi kuin joku toinen ja takaratas 1-2mm kapeampi. Voit tietty kokeilla jollain muilla rattailla. Tai sit takarattaan alle voi asentaa millisen prikan niin sitä saa vähän ulos. Mikäli tällöin riittää kierrettä lukkorenkaalle.

Toisaalta, ei kai se mikään katastrofi ole jos se on 3mm pielessä.

Heh, rekisteröidyin foorumille sanoakseni saman huomion keskiön mahdollisesta toispuoleisesta rotsauksesta, mutta lisätään tähän nyt vielä huomio nelikanttikeskiöiden eroista, eli nelikanttisissa Shimano- ja eurokeskiöissä on minimaalisesti(millisesti) eroa vissiin mittausstandardin( I.S.O vs. J.I.S) osalta. Toisinsanoen japskikammet menee täydellisesti vain japskikeskiöihin ja eurokammet eurokeskiöihin. Ristiin kiinnitettäessä liitos ei ole aivan speksien mukainen.

Kyllä rotsaus suoritettiin mahdollisimman tasapuolisesti. Ja kyseessähän on sekä suginon kammet että keskiö, joten luulisi niiden sopivan yhteen. Mitään vaaraa rattaan tai kampien kiinniottamisesta runkoon ei ole, joten kyllä siinä mielessä voi vielä kiristää. Takana on IROn napa ja surlyn ratas joilla tulee aika tarkkaan tuo 42mm ketjulinja. Kai sitä pitää sitten uskaltaa kiristää lisää ja toivoa ettei paikat pauku.

Neliskanttiakselia kannattaa myös vähän rasvata.

Momenttiavain on ollut ihan kiva ostos, on oppinut tietämään miten tiukalla asioiden oikeasti kuuluu olla. (Esim. kammet paljon tiukemmalla kuin luulisi, stemminpultit paljon löysemmällä kuin luulisi.)

eli siis kun lukkorenkaassakin lukee, että 40Nm pitäis olla kiristysmomennti, niin se on sit jatkovarsi ja kaikki peliin? Eli puolenmetrin varrella tarvittais n. 80kg massaa kärkeen, jotta maan vetoovoima antaisi riittävän voiman?

Itsellä ei momenttiavainta ole, joten kireydet menee pohjalta “kunnolla kiinni, muttei ihan rikki”

Laitoin samaiset kammet sinpan 110mm keskiöön. Rattaan sisäpuolelle ja ketjulinja on nyt luotisuora. No ei se kaunis ole jos se on tarkoitus, mutta toimii.

Luulen, että 40Nm olis enemmänki n. neljän kilon punnus metrin vipuvarren päässä.

Jos nyt yhtään muistaa oikein fysiikan oppeja…

Momentti (M) on voima (F) kertaa varsi (l)
M=Fl => M=xkg9.81*l

40Nm => xkg9.81m/s20.5m => xkg=40Nm/(9.81m/s2*0.5m) => xkg=8.15kg.
Joten 40Nm 0.5m varrella jonka päässä on punnus jota painovoima kiskoo, tarvitaan 8.15kg punnus.
Perdu siis oikeilla jäljillä.

Ja toki mitä enemmän on asennuskaljaa kiskonut, niin voimathan siinä vaan kasvaa. :slight_smile:

no niinhän se tietty 8kg eikä 80 tosiaan. eli ei nyt ihan täysii tarttekaan painaa…

No kyllä ne kammet ainakin tarpeeksi kireällä ovat nyt kun kiristyspultti antoi periksi prkl. 0,5m varrella sain baskaks sen. Ehkä mul ei sit oo suora runko…

No prkl tosiaan. Kyllä tuossa vaiheessa voi miltei sanoa, että se kampikin alkaa olemaan jo entinen.
Piti jo aiemmin tästä mainita, että ei sitten käytetä liikaa voimaa niiden jatkovarsien kanssa. Sillä teräksinen taper keskiö ja alumiininen kampi, niin kyllä se kampi niistä ensin antaa periksi ja ihan käsivoimin ilman mitään metrin vartta.
Tullu nähtyä aikojen saatossa erinäisiä taper keskiöisiä kampia, jotka väännetty kiinnitysreiästään löysiks, kiristämällä niitä liian kireälle. Ei ehkä ekasta kertaa, mutta kun jonkun kerran irrottaa ja kiinnittää uudestaan, niin alkaa se kiinnityskolo löystymään sen verran, ettei kammet enää pysy kireällä mitenkään.

Äh. Harmi. Se on sen verran vaikea neuvoa netissä miten kireällä joku pitäis olla ettei kannattaisi kai edes yrittää. Bilteman ghettomomenttiavain 6,99e heittää varmaan n. 10Nm mutta tuleepa edes tuntuma siihen miten paljon suunnilleen noi lukemat on. Oikeat sit 59-79e (vaikkei nekään varmaan järin tarkkoja ole).

No kampi on nyt ainakin tukevasti kiinni. Jos ton joskus auki saa niin sit kyllä joutuu korvaa ton kiristyspultin uudella. Pari milliä jäi vielä heittoa. Kai se ny tolleikin toimii. Mä en kyllä ymmärrä miten tässä näin kävi, mut kai se syypää on loppujenlopuksi toi runko.

hätä pois vaan, tuskin se liikaa on yhellä kiristyksellä väljistynyt, jos ei kerran ketjulinjakaan juuri oiennut. kammet irti ja uutta kiinnityspulttia järkevämmällä momentilla perään. Ratas sitten sisäpaikkaan tai prikkaa takarattaan alle ja avot.

Muilla voi olla enemmän kokemusta, mutta kyllä mä oon saanut kammen pultin pyörimään ohuemmaksi vaikken katkeamaan kampia pilaamatta. tod. näk. kammet saa liian syvälle vaan kiristelmällä viikon välein poskitärinämomenttiin…

ketjulinjan mittaileminen on IMO vähän turhaa, pikemminkin kannattaa vaan yrittää virittää se suoraksi miten parhaiten kykenee. jos eturattaan siirtäminen sisempään paikkaan on liikaa niin tossa yllä mainittu prikan laittaminen takarattaan alle - jos siis navassa on riittävästä kierettä / rattaassa riittävän vähän kierteitä - on hyvä vinkki. mä olen itse käyttänyt sellaisia jonkun sinkulakitin mukana tulleita 1-2mm ohuita hiilikuituteräs(?) rinkuloita.

mä en myöskään usko että olet saanut vielä väännettyä niitä suginoitasi paskaksi eli ei kannata murehtia sitä. kaikissa vanhoissa nelikanttikammissa se akselin reikä aina enemmän tai vähemmän murjottu uuteen muotoon mutta kyllä ne kammet pysyy mulla ainakin aina kiinni ilman mitään hirveitä vääntävoimiakin.

Ja jotku takarattaat on epäsymmetrisiä, eli ketjulinjaa voi vähän muuttaa ruuvaamalla rattaan toisin päin.

Todii, selvishän tuo ketjulinja hommelikin. Suginon messenger kammilla ja 103mm keskiöllä, ketjulinjaksi kuuluu tulla 45mm. Et sillee. Eipä kumiluodissa oltu ihan ajan tasalla.

http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-440655.html