Steamroller Appreciation

Halusin äkkiä päästä apprecieittaa rolleria, joten löin osat kiinni ja otin kuvan. Säädöt ei ole edes sinne päin. Pitäs vähän näyttää uudestaa sahaa ruodolle ja 760mm tangolle. Takakiekkoa ei ollu tarkotus slämmätä, mutta eka kertaa katkasin ketjun väärästä linkistä. Onneks silti ylsi. Jarruki pitäs laittaa.

16 Likes

Olihan se hauskaa pitkästä aikaa…

13 Likes

Tää menis kyllä heittämällä fiilistelykuviinkin, hieno tunnelma!

1 Like

On se hyvä. Kohta tulee ensimmäiset 500 km täyteen. :slightly_smiling_face:

7 Likes



Nyt alkaa olemaan asetukset kohillaan, kiitokset töölön pyörälle, kävin hakemassa äsken tankoteipin ja jarrupalat sieltä. Joku kiiltävä musta stemmi vielä pitäis saada.

9 Likes

Aiai kunnon hyvän äärellä ollaan :slight_smile: Musta rolleri + camokuosi on mun mielestä vaan jotenki hyvä yhdistelmä, muistelen että @tutam :in rollerissa tais joskus kans olla jotain camoa ja näytti just sopivan militantilta

2 Likes

Töpystä hain minäkin kiepit tota Soman maastokuvioitua laatua. Päätyi lopulta Rollerin sukulaispyörään.

Hyvännäköne pyörä, kelpaa jyrätä menemään.

Joo, mulla oli sellaiset sinertävä camokuosi, mutta taisi olla enimmäkseen sebussa, josta ohjaamo kyllä palasi rolleriin. Mutta camo just hyvä, ni ei viholliset näe ohjaustankoa.

12 Likes

Täältä tulee jälleen yksi lisää. Meikäläisen ensimmäinen kiinteävälitteinen pyörä sekä myös ensimmäinen itse kasattu kulkine. Pari/kolme vuotta ollut jo haaveissa hankkia cressukonversion tilalle, ns. kunnon pyörä ja viimein asiat konkretisoituivat.

Aluksi oli tarkoitus hankkia käytettynä tai uutena jokin edullisempi valmiiksi kasattu vehje(max 700e), mutta vimmatusti foorumia luettuani ja internetin tarjontaa selattua päädyin itse hankkimaan rungon ja komponentit erikseen.

Olin jo täysin henkisesti valmistautunut saamaan rungon käsiini vasta syksyllä/talvella ja keräilemään osat hiljalleen. Muutaman viikon ajan tuli kuitenkin päivittäin googlattua hakusanat “surly steamroller 56 frameset”. Kaikkialla oli yllättäen eioota, mutta eräänä päivänä tuli vastaan ekalla tai tokalla hakusivulla täysin ennennäkemätön liike Sloveniasta(Loose Cycles, oli 5/5 asiakaspalvelu).

Itse pyörän kasaaminen stressasi todella paljon, koska aikaisempi kokemus pelkästään sisäkumin vaihto. Moneen otteeseen tuli käytyä läpi osien yhteensopivuus, mutta jännitti silti. Useita tunteja meni Youtubessa katsoen Parktoolin videoita ja myös DIY juttuja. Kasaaminen meni kuitenkin loistavasti eikä mitään suurempia ongelmia ilmennyt, paitsi nyt kuvan ottamisen jälkeen huomasin kampien hieman heiluvan. Ruotoputken pätkäisy ja kävyn asennus piti kyllä käydä hoitamassa ammattilaisilla.

Muut osaset aika simppeleitä ja edukkaita, koska babby’s first. Joka tapauksessa alkuperäisestä budjetista mentiin tuplat ylöspäin sekä osien hissukseen haaliminen kesti n. viisi päivää.

Täytyy myös mainita juuri sopivasti ajoittunut @pkuitune projektilanka, josta sain paljon inspistä osiin ja yleisiä vinkkejä.

Kuva ei välttämättä täytä oikeinkuvaamisen standardeja.

15 Likes

Joo mullaki jäi Omniumit eka asennuksella löysälle ja alkoivat lonksumaan. Se kiristysmomentti oli jotain 45Nm eli jos tavallisella L-kirjaimen mallisella 8mm kuusiokololla vääntää niin saa vetää poskitärinämomenttiin että tulee tarpeeks tiukalle.

Joo juurikin tuollaisella perus kuusiokololla vetelin. Äsken sain hieman kireämmälle ja samalla toki vasemman kämmenen auki, mutta silti vielä heiluu. Pitääpä siis päästä käsiksi vähän järeämpään työkaluun.

Joo, jos niillä ei oo viikkoja ajettu löysänä niin pitäis kunnon ns. jälkikiristyksellä selvitä. Paras ois käyttää irti ja kasata uudestaan reilulla rasvan läträämisellä mut en mäkään tainnu jaksaa.

Onko (GXP tms) keskiökuppien ja rungon välissä avaruudettimet eli spacerit? En oo itse vielä käyttänyt tota ramin courier-kampisarjaa, mutta se nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

Ei ole. Paketista puuttui kyseiset rinkulat kokonaan. Kampien pakettia ja keskiötä oli muutenkin selvästi käpälöity, mutta ei millään kiinnostanut lähteä rehaamaan nettikaupan kanssa (bike-mailorder). Tätä spacer-asiaa tuli myös googlailtua ja ymmärsin etteivät olisi pakollisia.

Ehkäpä menen piipahtamaan tuolla Pasilan pyöräpajalla.

Spacerit keskiön ja rungon välissä ei vaikuta gxp:ssä välyksiin mitenkään.
Akseli kiristyy paapuurin puoleisen laakerin sisäkehään eli jos keskiö on kireällä rungossa ja kammen kiristyspultti on pohjassa, kampi ei heilu. Jos kampi on löysällä, tai paapuurin puoleisesta kammesta on viisteet päreinä, tai keskiöstä on laakerit päreinä, kampi heiluu.

Rasvaa väliin, kunnolla jatkovartta ja kireälle.

1 Like

Tämä näin. Paa-ei-vetopuoli-puurin kupin alle saattaa tarvita spacerin, jos kammet eivät muuten asetu symmetrisesti ja ketjulinja uhkaa jäädä isoksi.

Jos sen jälkeen vielä styyr-vedonpuolen-puurin hämähäkin ja laakerin pölysuojan välissä on iso rako, voi sillekin puolelle laittaa spacerin, mutta raon ei ole tarkoitus kuroutua kiinni asti.

Irrottelu ja kiinnittely sekä voitelu välissä auttaa siihen, että kammen saa ohjemomenttiin kiristämällä pohjaan asti.

Ilo kuulla, että pystyin omalla tumpeloinnillani olemaan avuksi. Hyvältä näyttää lopputulos! :slight_smile: Itsekin tulen siirtymään omani ulkonäön osalta pykälän tähän suuntaan, kun stemmi ja ohjaustanko menevät vaihtoon.

1 Like

Musta 56 ehti olla 10kk, sitten se alkoi tuntumaan pieneltä kun oli 3cm spacereita stemmin alla ja 3cm nousua riserissä ja tolppaakin näky aika reilusti. Laitoin vaihtoilmoituksen 59:stä, en uskonut että tulee mitään, mutta tulipas sittenkin ja nyt on alla 59 creamroller. Laitoin siihen tollaisen karkin näkösen ohjainlaakerin ja muuten siirsin vaan osat vanhasta. Ei mitään spessuu ja kaikki aika halpaa. Nyt alkaa myös asetukset olla pikkuhiljaa kohdallaan ja kyllä se on oikeampi koko mulle tämä. Kiva on ajaa tuolla kesäyössä.

8 Likes

Tähän vielä, että sinne väliin kannattaa hankkia 24mm aaltoprikka tarjoilemaan laakerille preloadia ja pitämään se pölysuoja tukevasti paikallaan.
Veijo ei syystä tahi toisesta aaltoprikkaa keskiöihinsä sisällytä.

1 Like