Steamroller Appreciation

48/16 on tämäntyyppiseen pyörään ihan hyvä valinta, mutta sillä saa myös väsytettyä ittensä helposti.

Yks oleellinen niksi on se, ettei paina poljinta kovempaa kuin mitä pyörä kulkee. Joo ymmärrän että tää kuulostaa tyhmältä koska pyöränhän pitäis kulkea just niin kovaa kuin mitä polkimille määrätään, mutta jotenki siinä tuntuu olevan semmonen ”painat vain seinää vasten”-kohta, jonka alla pysytellessä saa ajettua raskaallakin välityksellä ihan mukavasti.

1 Like

Tää on hyvä ajatus, etten täytä tätä ketjua spämmilläni :slight_smile:

3 Likes

Mulla on sekä rollerissa että Keplerissä tällaiset ja ovat kyllä ihan luottokamojani. Ei ehkä 75-seksiä, mutta hyvä ja perusvarma—kuten rollerikin.

2 Likes

Kylhän tolla pysyy aika hyvin kartalla budjetista, varsinki jos on ekaa buildia tekemäs

Postaanpa—taas—oman rollerini, koska se on niin hyvä pyörä ajaa. Siitä minä nautin.

9 Likes

Itekin tein näin vuonna 2019, turha kauhistella. Jos kokonaan uuden rolleribuildin speksaa vuonna 2021 niin kyllä siihen menee ihan vitusti rahaa vaikkei ostaisi mitään tosi hipoa - kuten näät tuosta kuvasta. Kammet/ohjainlaakeri/takaratas oli mulla Kunnon Hyvää koska niihin kannattaa aina satsata mut putkiosissa yms. mentiin ihan perusbulkilla.

Mitä ite muuttaisin niin: Gatorskin taakse, pd-m520 polkimet (kombit vittuun suomesta) ja noh eipä tossa oikeesti mitään vikaa noillakaan. Aeroraget on kyllä hyvät ja todella kestävät valmiskiekot tohon hintaan, saisivat vaan päivittää sen vanteen leveyden tälle aikakaudelle.

1 Like

^Tästä taulukosta sain insinöörinä inspiraatiota omaani :joy:

Itekin rollerista haaveillut, mutta melko hintavaksi se helposti käy… Ehkä sit joku päivä. Tai sit käytettyä tietty, jos vaan sattuis sopivasti kohalle.

Teehän @pkuitune se projektilanka nii pääsee helpommin seuraamaan etenemistä, mua ainaki kiinnostaa.

Onko sulla muuten tarvittavat työkalut ja osaaminen, tai muuten huomioinut kulut töistä joita et tee itse? Yhdistelmästä valmiskiekot ja sentintarkka excel jossa “kaikki yhteensä” rivi tuli mieleen.

Käytettynähän näitä saa kyllä tosi järkevään hintaan jos jaksaa vaan kyttäillä. Toisaalta: kyllä muakin irvistytti toi hinta ihan hitosti mutta sit taas tällä fillarilla on tarkotus kuitenki vetää väh. 10v all weather year round niin eipä se sillon enää kalliilta tunnu.

Lisättäköön vielä tohon että mun buildista tarpeettomaksi jäivät lopulta takajarru ja vapaaratas, mut sekin ois pudottanu hintaa vaan satkun jos ois jättäny ostamatta. Harmi ku Omnomeja ei enää saa, siinä oli todella hyvänhintainen setti ku kammet/ratas/keskiö 190e. Kaikki noi seksikkäät ratakammet kuten SG75 tai Dura-Ace maksaa ilman ratasta ja keskiötäkin reilusti enemmän, SG75 DD2 -kammista puhumattakaan. Ostasin varmaan RD2:t, S300:t tai ehkä jopa ne Alpinan GXP-ratakammet jos pitäs tälleen 2021 valikoimalla speksata Rolleri uudestaan. Harmi ku toi GXP piinaa edelleen fiksikuskeja, joku valmistaja sais tehä semmosen Omnium-tyylisen ja -hintaisen kampisetin Hollowtech 2 -keskiölle niin ois erittäin kova.

Tästäpä tuli mieleen se että 2019 ois rollerin rungon saanu halvemmallakin ku Velobian 629e mutta sit sieltä sai rotsauksen ja feissauksen ilmaseks ja asentivat ohjainlaakerin myös valmiiksi ennen lähetystä, jollonka ei tarvinnu ite Jyväskylässä turvautua pyöräkaupan apuun kuin kävyn asentamisessa haarukan ruotoon (josta ei tarvinnut maksaa mitään ku oli niin nopee homma). Lopulta siis varmaan ois tullu yhtä kalliiks se saksasta tilattu halvempi runko ja runkotöiden teettäminen jälkikäteen LBS:ssä ja ois pitäny se runko kantaa heti pyöräkauppaan ku postista hakee eikä ois päässy heti kasaamaan.

Rihtauspukki puuttuu, minkä takia heitin tuonne tilalle valmiiksi kasatut kiekot. Mitä kasaamiseen tulee, niin ajattelin tehdä sen valtaosin itse vaihdepyörien ropaamisesta hankitun osaamisen ja työkaluarsenaalin turvin.

Ohjauslaakerin asennustyökalu puuttuu myös, mutta tähän on omat pirkka-vaihtoehtonsa olemassa (kierretankoa + prikkoja). Mietin myös rungon rotsausta/feissausta, jolloin tämän toimenpiteen suorittava taho voisi varmaankin asentaa samalla myös tuon ohjainlaakerin. Tätä toimenpidettä ei ole huomioitu taulukossa, mutta ei tuo taulukko muutenkaan aukoton ole (esim. jarruvaijerit ja ohjainkannattimen spacerit puuttuvat).

Aina mukavaa nähdä tämä topace etusivulla.

Projektispeksaamisen voisi kuitenkin viedä omaan topiin mahd/possible?

5 Likes

Ylipäätään pyörän kasaaminen irto-osista on ihan helvetin kallista, ellei huvita hengailla loputtomiin iibeissä. Sulle kuitenkin suosittelen nimimerkissä pysymistä, koska OG LANGSTERI ON SATA KERTAA PAREMPI KU MIKÄÄ KUSINE ROLLERI!

Tämä voi pitää paikkansa, mutta toisaalta kakkarolleri ja musta rolleri voittavat kusirollerin ja kaikki muut pyörät.

7 Likes

Keväällä 2012 uutena ostamani meth teeth green kompliitti 484.99 GBP hintaan alkaa vuosi vuodelta tuntua paremmalta diililtä.

1 Like

No jep. Tähän elämäntilanteeseen turhan arvokasta touhua tuo (uusista) osista kasailu. Onneks on tuo längsteri nii pääsee fiksillä ajamaan sentään (täysii). Siistiä kuitenkin lukee muiden fiilistelyitä ja suunnitelmia.

Sama viisaus pätee myös moneen muuhun, esimerkiksi yksiöön Helsingin keskustassa :smiley:

Omniumit voi ihan hyvin ripustaa HT2-keskiön varaan pyörimään. Vaatii adapteriholkin akselin vasempaan päähän ja vähän shimmailua.

Ne vaan ei ole sirojen teräsputkien kanssa se esteettisin valinta mielestäni.

Miche Pistard 2.0?