SRAM Omniumin ketjulinja

Käytin hakua, mutten nähnyt vastausta kysymykseeni. Jos mokasin, pyydän anteeksi.

Kuitenkin: osaako joku yksivaihdelainen kertoa, ovatko Omnium ja ulkolaitalaakerit -yhdistelmä 42 mm vai jotain muuta?

Ei ole enää Omniumeja, mutta aikanaan mittasin, ja kaikki tulokset olivat niin lähellä 42 milliä, että oletin näin olevan.

Kiitos.

Neljäkaks on.

Mulla joku about 44. On asennettu ohjeiden mukaan, muhvi feissattu, muhvin leveys oikea, rasvat oikeaan paikkaan, momenttiavaimella, otettu irti ja asennettu uudestaan, joten en tiedä miks. Laitoin prikan takarattaan alle niin ratkesi sekin.

tya - 22:44, 9.12.2011 » Mulla joku about 44. On asennettu ohjeiden mukaan, muhvi feissattu, muhvin leveys oikea, rasvat oikeaan paikkaan, momenttiavaimella, otettu irti ja asennettu uudestaan, joten en tiedä miks. Laitoin prikan takarattaan alle niin ratkesi sekin.
Vaihdoin itse pari viikkoa sitten 2012 Omniumeihin, ja yllätys yllätys, ketjulinja meni 44mm:iin, vaikka kuinka asentelin uudelleen ja uudelleen. Siinä rytäkässä urpoilin katkaisemalla kammenpultinkin. Ketjulinja asettui lopulta 42:een, kun lisäsin 2mm spacerin ei-vetopuolelle. Kiinnostaisi tietää onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ja kuinka asia ratkaistiin?

Valmistajat ilmeisen nihkeitä ilmoittamaan noita lukuja? Eihän 2 mm ole mikään tolkuton heitto, mutta jos luvut muuttuvat vuosimallin mukaan, voisi siitä mun mielestä informoida kuluttajaa.

https://dl.dropbox.com/u/28994615/Omnium.jpg
Tässä 2010 manuaalissa ketjulinja ilmoitetaan 68mm keskiömuhvissa 41mm ilman spacereitä. Jäin vaan ihmettelemään, mikä ihme saisi SRAM:in insinöörit muuttamaan spexejä?

Omalta osaltani se herätti tietenkin epäilyksen siitä, olenko jättänyt jotain huomioimatta asennuksessa. Kupit kuitenkin kiristyvät loppuun asti, väliholkki tuntuisi olevan paikallaan ja kammet pyörii ihan smoothisti…

millä speissasit sen kupin? Ajattelin itsekin kun jokseenkin hiljaisempi voimansiirto kiinnosta.

En lähtis kyllä Omniumeja speissaamaan millään kun ne ei oo sitä varten tietääkseni suunniteltu?
Voipi alkaa kivasti kampea syömään jos ei osu sovitus kohdalleen…

Vuti - 15:46, 28.8.2012 » En lähtis kyllä Omniumeja speissaamaan millään kun ne ei oo sitä varten tietääkseni suunniteltu? Voipi alkaa kivasti kampea syömään jos ei osu sovitus kohdalleen...
Tätä vähän mietin myös.

selventäkääpäs nyt aluksi mitä tarkoitatte “speissaamisella”, keskiön kuppien siirtämistä ulommas vai kampien ja keskiön väliin tulevia speisereitä?

Mikä kombo antaa automaagisesti 44-millisen linjan?

kid_scientifik - 15:55, 28.8.2012 » selventäkääpäs nyt aluksi mitä tarkoitatte "speissaamisella", keskiön kuppien siirtämistä ulommas vai kampien ja keskiön väliin tulevia speisereitä?
Itse sijoitin tuon 2mm speisserin vasemman kupin kierteille, kupin ja keskiömuhvin väliin. Siirsin siis ei-vetopuolta 2 milliä ulommas, jolloin vetopuoli siirtyi 2 mm sisäänpäin.

täytyy kyllä sanoa että jos kerran keskiöön ja rattaaseen käy sama spaceri niin rattaaseen lattaisin mieluiten. t. ehkä?

^Omassa takanavassani rattaan kierteitä on sen verran kapeasti, ettei lukkorengasta olisi 2mm spacerin kera saanut turvallisesti paikoilleen.

e: sanamuodot.

…eikö omniumien ketjulinja ole riippuvainen myös ns. preload-speisereiden lukumäärästä ja paksuudesta (sekä materiaalista)?

ketjulinjaa – ja laakereiden preloadia – säädetään ymmärrykseni mukaan siis ensisijaisesti juuri näillä. minulla ei valitettavasti ole kokemusta siitä kampisetin mukana tulevasta gxp-keskiöstä ja ketjulinjan säätämisestä sen kanssa, mutta itselläni on toisen valmistajan keskiöllä 42-millinen ketjulinja 2012-kammilla, tosin juuri preload-speisereiden kanssa.

Oisko siinä kampisetin (omnium+gxp) mukana pitänyt tulla jotain speisereitä? Mulla ei ainakaan tullut?!? Bike-componentsista tilasin.

^ Mulla ei tullut myöskään, vaan käytin VeloSolon keskiökuppi/takanapaspeisseriä.

68mm muhviin tarkoitetuissa Omniumeissa ei tule mukana spacereita, koska niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi.
Shimanon yms. ulkoisissa laakereissahan noilla “preload” spacereilla voi ketjulinjaa säätää, mutta Omniumeissa kammen ja laakerin spindlet kusee jos sinne väliin alkaa tunkemaan ylimääräistä.

Esim. Freeflown tapauksessa 2mm spacer siirtää kammet 2mm pois niiden optimiasennosta laakereihin nähden :slight_smile: