Sopiva keskiö Sugino 75-kampiin?

Käynnistetään nyt täälläkin keskustelu, joka kuuluu jokaiselle “yksivaihde”-foorumille. Paljon vastauksia löytyy, kun nettiä lukee, mutta kysytään silti.

Tarkoitus olisi pistää toiseenkin pyörään 75:n kammet, mutta ketjulinjan kanssa on vähän ongelmia. Suginon 75-keskiöllä hommahan hoituu, mutta kun pitäisi saada “vedenkestävä” keskiö nyt toiseen fillariin. Siis patruunatyyppinen, eikä avoimilla laakereilla, kuten Suginon oma keskiö.

Sugino suosittelee 109mm ISO-viisteellä, joten itse olen päätynyt seuraaviin vaihtoehtoihin.

-Campagnolo Centaur/Chorus 111mm ISO
-Miche Primato 107mm ISO

Paras vaihtoehto olisi 110mm Miche, mutta niitä ei löydy mistään. Phil Woodilla homma hoituisi, mutta menee vähän yli budjetin. Onko joku testannut joko Campan tai Michen keskiötä 75:n kampiin?

Kokemuksia kaivataan, kun ei viittisi kovin montaa ylimääräistä keskiötä hommata.

Kerro nyt vielä onko haussa britti- vai italokierre? 110 mm italomichen saisin laitettuakin tilaukseen, mutta brittiversio näyttää päässeen toistaiseksi loppumaan, sen saannista ei uskalla mitään varmaa luvata ennen kuin näkee.

Niin BSA-kieteellisestä on kyse, eli 68mm.

mulla on kahdessa pyörässä seiskafemmat Suginot ja 107mm Miche… toimii.

ja ninkuin muutamaan kertaan jo on muissa keskusteluissa todettu niin Michen keskiön kupeilla pystyy helposti säätämään sen puuttuvan millin jos tarvis.

Juuri tuon säätömahdollisuuden vuoksi aattelinkin, että tod.näk. tuo 107mm Miche toimii. Tulee vaan kohtuullisen kireä q-factor, kun näyttää olevan jo tuolla 109mm keskiölläkin tosi kaponen. Michen kanssa taloudellinen menetyskään ei toisaalta ole kovin suuri, jos se ei jostain syystä pelitäkkään.

Toki muitakin toimivia yhdistelmiä saa mainostaa.

Palataanpas taas aiheeseen, kun todennäköisesti näitä seiskavitosia on ilmestynyt muutama pari lisää Suomeen tässä kuluneen kauden aikana. Edelleen haetaan siis vaihtoehtoja Sugino 75:n keskiölle tavoitteena 42mm ketjulinja.

Tuttujen kokemukset ovat osoittaneet, että Miche toimii, mutta mitäs muita kokemuksia löytyy?

Ajaako joku Campan Centaurilla? Tilasin just kokeeksi tuon 111mm akselilla, kun ei viiti tuolla Superlapilla ajella märillä keleillä. Jos ei natsaa, niin sitten vedetään Michellä.

Mites tuo Phil Wood? Muistelen, että ainakin jollakin täällä oli moinen kombo. Onko käytössä 108 vai 110,5mm akseli?

Nyt sitä 110 Micheä on brittinäkin saatavissa, huudelkaa jos haluatte, niin tilaan. Kolmellakympillä irtoaa.

110 tai 111 on varmasti bueno. Mulla on steamrollerissa michen kammet kiinni 111 pitkässä keskiössä 107 sijaan ja senkin saa prikalla suoraksi michen navan runsaan kierteen avulla. Milli tai puoli milliä nyt tuskin vaatii ihmetekoja.

Mun valinta olis Campan Centaur 111mm koska sen pitäis natsata ja koska olen kyllästynyt raplaamaan Michen keskiöiden kanssa.

Tuosta lähtökohdasta mäkin sen Centaurin tilasin.
Mulla on takana Gran Compe EAI:n Superstarilla ja edessä tuo 75/75-kombo. Eturattaassa näkyy kulumaa oikeastaan vain sisäpinnalla, mikä viittaisi siihen, että peräpäässä linja olisi hiukan leveämpi. Jos siis oikein säkä käy, niin tuolla Centaurilla homma saattaa natsata jopa paremmin kuin 75:lla.

Centaur asennettu. Ketjulinja parempi kuin 75:n keskiöllä. Ilmeisesti tuo EAI:n ratas on vaan sen verran leveä.