Sinkula maasturi... ?

Juuri kun asioiden pyörien osalta piti olla kunnossa niin sitä menee katselemaan kuvia muiden fillareista ja oma mieli muuttuu siitä mikä nyt olikaan se paras fillari itselle.

Nyt alkoi himottaa tuollainen läskirenkainen sinkula maasturi ympärivuotiseen käyttöön. Heti tuli aloitettua myös sopivan rungon speksaaminen. Runkot mitkä itselle ovat tulleet mieleen ovat CicliB, One-One Inbred ja Surly 1x1. Tuo Surly tosi taitaa olla hiukan liian arvokas omalle budjetille.
Onko kenelläkään kokemuksia noista rungoista tai onko ehdottaa jotain muuta edullista runkoa tuohon käyttöön?

Ja miten näiden kanssa vertailussa pärjää 90-luvun puolenvälin perusmaasturin runko? Onko ero jotain aivan tähtitieteellistä ja jos on niin mikä tuo ero on (varastossa olisi juuri tuollainen perusmaaturi odottamassa työn alle pääsyä)?

ps. haluaako joku ostaa viime keväänä ostetun Langsterin tai vaihtaa sen tuollaiseen sinkula maasturiin =)

On-Onen Inbred löytyy varastosta, ja enpä kyllä omaan käyttööni parempaa maasturia tuohon rahaan keksi.

Siitä miten paljon parempia nykyrungot on ysärivehkeiseen verrattuna en osaa oikein sanoa, mutta ysäripeliin ei varmaankaan saa levyjarrua, ohjainlaakeri ehkä mallia tuumainen, geometriat mahtaa olla aika… noh, mallia ysäri… Riippuu tietty paljon siitä mitä oot pyörältä vailla, mutta itse en lähtis varustelemaan 10-15 vuotta vanhaa perusmaasturin runkoa nykypäivän osilla - varsinkin kun uusia teräsraameja saa niin edullisesti.

simojoki - 20:57, 13.8.2009 » Riippuu tietty paljon siitä mitä oot pyörältä vailla, mutta itse en lähtis varustelemaan 10-15 vuotta vanhaa perusmaasturin runkoa nykypäivän osilla - varsinkin kun uusia teräsraameja saa niin edullisesti.
Jos pyörä tulee tosiaan kunnon maastoajoon, niin olen tässä ehdottomasti samaa mieltä. Modernin fillarin geometria on jo sen verran paree, että unhoittaisin nuo ysärirungot maastoon..

Oma menopeli on tämännäköinen eli Inbredille puolto.

http://kankami.kuvat.fi/kuvat/Inbred/Inbred_2.jpg/_small.jpg

Mä olen ollut oikein tyytyväinen omaan Kona Unitiin. 2009 -mallin karmeat maalaukset vaan piiloon, rautasahalla tanko kaupunkiajoon sopivammaksi ja äänekäs kello pyöräteillä vaeltavien torspojen raivaamiseen.

Mä voin kanssa komppaa tota Konan Unittia. Itellä vanhempi 26 -tuumaisilla renkailla varustettu malli. Talvella kiva losotella menemään lumen ja loskan seassa. Ihan mukava kevyeen maastoajoonkin, vaikka ei joustokeulaa.

Viime talvena jäi kyllä aika pitkälti talliin, kun jouluun asti pysty ajamaan fixillä huoletta.

Mulla on Cicli-B 26" MTB jäykällä haarukalla ja kai se nyt ihan hyvin on toiminut. Tai tuon XL-kokoisen kanssa on kyllä sellainen ongelma, että jos ketju on vähän liian löysällä, niin “halkaise verisuoni otsasta”-tehoilla jyrkkää ylämäkeä runtatessa runko taipuu niin paljon, että ketju tippuu helposti pois. Jokapäiväiseen käyttöön siinä löytyy korvakkeet ihan kaiken kiinnittämiseksi.

En olekaan tajunnut, että esim. tuon On-Onen Inbred on noin edullinen. Iski kauhea talvi-runnomis-kolistelu-metsäpolkupyöräGAS. Onkos kukaan ihan kiinteänä noilla ajanut - ainakin pitäis varmaan itse kiekko kasata. Ei taida paljon 135mm valmiita kiekkoja fiksinavalla löytyä?

GASGASGAS. Julmaa.

Osta 29er malli, niin saat multa edukkaasti siihen kiekot :smiley: On noi Inbredit kyllä sen verran halpoja teräsversiona, notta kannattaa melkein laittaa ihan vain sen vuoksi.

Itse harkitsin kanssa hetken Kona Unittiakin, mutta kun on luonnossa nähnyt 2kpl moisia katkenneita runkoja, niin hillitsee kummasti haluja. Inbredien kanssa ei kai mahda olla ongelmia ollut kenelläkään, vaikka niitäkin aika paljon on ollut liikenteessä? Onhan munkin tänne pohjolaan aikoinaan 1. tullutta erää oleva Inbred edelleen ajossa seuraavalla omistajallaan ja kulkee kovasti…

Minä olen kolistellut tänä kesänä kaverilta lainatulla GT:n Peace 9erilla. Erittäin hauska peli ja maastossa täyttää täysin minun ajotarpeet. Minulta ääni siis teräsrunkoiselle, täysjäykälle 29" maastosinkulalle. (On Onella taisi olla vähän aikaa sitten 29" levarikiekot 99puntaa. Kumit ja kaikki.)

Peace 9er on ollut hauska ajaa ja ymmärrän, että siinä on epäkesko keskiö, jotta levyjarrujen säätö on helpompaa, mutta silti hieman vierastan kyseistä keskiöratkaisua. KOhtuuhelpposäätöinen lopulta, mutta opettelua vaatii ja minun tämähetkisillä taidoilla kampiin tulee pienet naarmut ketjun säätämisestä. Takahaarukan ahtaus keskiön vieressä kans arveluttaa. Noinkohan tuo kiekko pyörisi kunnon mutaleikkien jälkeen?

Fiksinä en ole vielä kokeillut ja uskon, että minulla on maastossa paljon hauskempaa sen vapaarattaan kanssa.

Osaako joku heittää arviota, esim. simojoki tai Mika K, mitä tuollainen One-Onen rungolla varustettu fillari tulee suurinpiirtein kokonaisuudessaan maksamaan.

Joo, tiedetään tiedetään että riippuu täysin siitä mitä palikkaa siihen ottaa, jos ei ihan paskinta mutta ei kuitenkaan parasta mitä rahallakaan saa?

Eli liikutaanko 500€:ssa vai jopa tonneissa?

Mikä olisi tuollainen kohtuullinen keula ja levari paketti maasturiin?

Menee sinne On-Onen kokopyöräpalveluun, klikkailee sopivat kilkkeet ja katsoo loppusumman.

Haro Mary SS lähtee Winstanleys bikesistä kotiovelle vähän päälle 600€. Hintaan nähden ihan hyvää palikkaa kiinni; Stylo kammet, On-One tanko, Salsan stemmi, WTB Laserdisc Trail kehät, taittuvakylkiset Nevagalit… BB5-jarrujakin pitää kehua. Suosittelen. Päivittelin itse tuohon vielä 2.4" Racing Ralphit ja kevyemmät sisäkumit niin on kyllä mukava fillari.

Kyllä siitä pitäisi hyvinkin alle tonnin selvitä, jos hieman katsoo mitä siihen laittaa. Jos ottaa paljon osia On-Onen kautta, niin lähemmäksi sitä viittäsataakin on mahdut, ne Onone putkiosat on kuitenkin ihan ok tavaraa. Sieltä sai aikoinaan myös Truvativin sinkulakampia ja kiekkoja jne tosiaan kohtuu edullisesti.

Keulaksi joku perus rokkari tai ties mikä mitä niitä nykyään on, ellei jäykkis innosta. Ja jarruiksi Avidin mekaaniset bb5 tai bb7 budjetin mukaan jos multa kysytään…

Haron Mary tai tuo GT Peace on kanssa kokonaisina paketteina nyt UK:ssa aika edullisia juu…

Ei taida ihan viis hunttia riittää Inbrediin, jos ei löydy itseltä vanhoja pärtsejä tai sit osta käytettynä, mutta ei se pienellä budjetilla kauaskaan heitä. Mika heittikin jo hyvät tipsit, eli On-Onelta taitaa saada kohtuu edullisia putkia ja mahdollisesti kiekotkin, jos laittaa joustokeulaa niin sit melkeinpä suoraan se Rokkarin Reba. Jarruiksi tosiaan Avidin mekaaniset, ei maksa paljoa ja on hyvät.

Omaa Inbrediä lähdin rakentelemaan edellisen maasturin osista, mutta kohtahan tuohon on vuodessa vaihtunut lähes kaikki osat. Runko oli vuos sitten n. 250€ posteineen, Reba tais olla 270€, sinkula Stylot makso 90€, sit ohjaamoon on menny reilu satku, jarrut on vanhat Hopet. Kiekot pitäs vielä laittaa, joko DT:n kehät xt:n navoille (150-200€) tai sit laittas kerralla Hopen navoille (300€).

Tällä viikolla oli muuten 1x1 fillarilehden ilmoissa, jos ei jo mennyt ja koko natsaa.

Elikäs jokunen aika sitten tuli tuo Langster vaihdettua GT:n Peace 9er:iin.
Erittäin mukava pelihän tuo on, mutta nyt pitäisi saada hiukan välityksiä vaihdettua.

Ajattelin toteuttaa tuon vaihtamalla eturatasta. Osaisiko joku sanoa menenkö metsään jos sanon että tuo BCD on 104?

^En muista ulkoa, mutta sen voi myös mitata Sheldonin opeilla. Varmaan nettikin osaa kertoa.

Nelipulttisesta se BCD on aika helppo mitata. Muistaakseni peacen kampien BCD on juurikin 104.

NKOTB - 8:41, 7.9.2009 » Tällä viikolla oli muuten 1x1 fillarilehden ilmoissa, jos ei jo mennyt ja koko natsaa.
meni :) ja kokokin natsasi :)