Shimmaus

Niinhän siinä kävi, ettei huonoon työntömittaan voinut luottaa ja 28.6mm satulatolppa on just ja just liian ohut. En jaksais kuitenkaan lähteä palauttamaan ja metsästämään uutta sopivaa, vaan ajattelin ottaa yhden neuvoa-antavan ja leikata tölkin shimmeiksi.

Miten kaljatölkkishimmaus kannattaa tehdä vai kannattaako ollenkaan? Tuleeko satula pysymään ikinä suorassa ja ylhäällä? Onko muita vaihtoehtoja?

Jos on kunnolla tolppaa putkessa, niin pitäis onnistua ainakin joksikin aikaa. Paras olis, jos sais tölkkiä koko tolpan ympärille, mutta se on sit hiinä ja hiinä. Eiks tölkin puolivälissä ole ohkaisinta se alumiini?

Eikös nuo tölkit tehdä “vetämällä.” Teoriassa sen seinämän pitäisi kai olla ohuinta siinä keskellä, mutta veikkaan että tölkkikohtaista heittoa löytyy aika paljon.
Suosittelen tnts, että otat ensin muutaman karhun, että saat tölkkejä. Sitten alat leikkelemään niitä palasiksi ja koekeilet aina välillä, että mikä sopisi parhaiten.
Kannattaa muuten jatkaa niiden karhujen ottamista, ettei pääse materiaali loppumaan kesken.

Muutenkin vitutus lievenee jos on asennuskaljaa alla runsaasti. Tai pienet vastoinkäymiset ei enää niin harmita.

Ei ollut tölkeistä apua tolpan kanssa. Paljonkohan tuo sit on liian ohut, kun tippui tietysti suoraan pohjalle ja pikalinkulla ei saanut suoraan pysymään edes paikallaan.

Kaksi kerrosta tölkkiä sain tolpan ympärille putkeen, mutta sit kiristettynäkin tolppa pyöri vielä aivan liikaa. Tolppa palautukseen vai onko muita ehdotuksia. Alumiinirungosta on kyse ja tolppa on 28.6mm paksu, jos sillä tiedolla mitään tekee.

No jos menee kaks rundia tölkkiä, niin tolpan pitäis olla ainakin 27.2mm

Viitaten omaan, jonka normaali tolppa on 27.0, mut 26.8 pysyy hyvin paikalla yhdellä rundilla karhutölkkiä. Joka on siis ihan mitattunakin 0.1mm paksua.

Siis…, ruukkari levittämään ja 27.2 pitäis mennä varmaan nätisti.

Nii tuo tolppa on siis tosiaan 28.6 ei 26.8mm, mut sillä nyt ei oo niin merkitystä. Mut et klappia ois jopa 0.6mm… Pitänee palauttaa tuo tolppa ja lähteä hakemaan 28.8-29.2 millisiä sovituksen kanssa. Ärsyttävää vaan on, kun tuolla ei oo oikein hyvä ajaa ilman penkkiä.

Luulenpa että satulatolpan shimmaus ei ole lähtökohtaisesti kovin hyvä idea koska tolpan pitäisi kuitenkin kannatella aika lailla painoa. Stongan&stemmin kohdalla toimii paremmin, itsekin olen sitä onnistuneesti harrastanut.

Juu, miun moka… Ei pitäs päissään kirjotella… :wink:

Mulla on tölkkishimmitetty tolppa kestänyt ihan hyvin. Tai siis tolppa on enemmän tai vähemmän jumissa, eikä lähde käsivoimin irti. Laitoin silleen, että eka ihan liikaa peltiä ja sitten sentti kerrallaan pois, kunnes tolppa meni puoliväkisin pellin kierteen suuntaisesti pyörittämällä sisään. Käytin ohutta teippiä pitämään sitä peltiä tiukalla.

Mulla on tosin kiilatolppa, joten se shimmi ei ole kitkapinnalla.

Hurjaa. Koitin taas shimmailla perjantai-tyyliin ja epäonnistumisen todettua vedin tolpan pois ja rungon oma paksu shimmi irtosi samalla ja sain käännettyä sen samaan suuntaan rungon putken kanssa. Sitten putken kiristettyä tolppa pysyikin kiinni ja oli täysin ajettava. Nyt voi siis taas tölkit palauttaa.

mulla ois tällänen stemmin shimmailu probleema… eli tarttis saada 1 1/8" stemmi kiinni 1" kaulaputkeen. ostin shimmin cycle centeristä huokeaan hintaan, mutta uusi stemmi on shimmin kanssa niin tiukka että se ei paina alaspäin (eli kuormita) ohjainlaakeria ja siihen jää välystä. oisko mitään ideoita tähän?

edit: se 1" stemmille tarkotettu “korkki” ei myöskään paina täydellisesti siihen 1 1/8" stemmin päälle mutta toimii jotenkin, aiheutuukohan tästä vaaratilanteita?

elikkäs mites tuota kun mietin tässä 1 ja 1/8 stemmin asentamista 1" kaulaputkeen ja jos en heti halua slämmätä stemmiä ettei käy niin, että menee liian lyhkäseks ni mites on spacerien kanssa tuo homma kannattaako edes lähteä yrittämään vai yritänkö jostain oikeasti metsästää vaikka 3t mutantin tai jonkun muun harvinaisen 1" ahead stemmin?

Ei, vaan hankit tuumaisia avaruudettimia ja 1’‘-> 1 1/8’’ avaruudettimen stemmille. Molempia on saatavilla, koska minäkin olen ajanut ko. virityksellä monta vuotta. Hyvältä näyttää ja hyvin toimii.

Esimerkiksi Nitton UI-stemmin (vai mikä se oli) mukana tuli valmiina sopiva shimmi.

Kuten kare yllä totesi, stemiin shimmi. Problem solvers on kai ainakin kova. Vastaaviahan on netti täynnä. Taiwanialaiset postittelee pikkusälää halvalla tai jopa ilmaiseksi.
Tuumaisia ruotoputken speissereitä löytyy ainakin meillä päin kivijaloista. Maksavat euron tjmsp…

Tuumanen Mutantti on tietty üüberisti siistein mut sopivan pituuden metästäminen voi olla haasteellista ja käydä lopulta kalliiksi. (Itselläni on moinen virniö)

No niin hyvä, että täällä on ihmisiä, jotka osaa vastata vaikka minä en osaa kysyä eli todellinen kysymys olikin se, että voiko tuumaisia avaruudettimia käyttää shimmatun 1 ja 1/8 stemmin kanssa.

sitä kare yllä yritti kertoa, mutta hassuttelevan sanailun takia sisältö kärsi. eli pohjalle 1" spacereitä, sitten 1" -1 1/8" shimmi ja 1 1/8" stemmi ja päälle top capp, joka on myös paksulle putkelle tarkoitettu.

Siisti lanka.
tarviin shimmin 26mm stemmin ja 25.4mm riserin väliin. Aattelin ihan kaupasta hakea, koska tölkit ei oo oikeen koskaan toiminu.
Onko olemassa joku coolmerkkinen shimmi jota katuratapyöräilijät kayttää kun ei niitä 26mm risereitä taida olla? VAi onko?

Juu siis tajusin kyllä vastauksen ja totesin vaan, että en osannut itse ilmaista itseäni.

pabs: Nitton shimmi hubjubista.