Sekalaisten kysymysten ketju

Omasta tarpeesta tietty laitan liikkeelle, kun ei vastaavan laista haullakaan löytynyt.
Eli saa kysyä ja mieluusti vastausta perään!

http://www.flickr.com/photos/loym/2888299528/

Miten saa tuollasen “hakaprikan” polkimesta auki, ku pitäs vaseliinejä vaihtaa mutta ei järkeä riitä tuota ehjänä saamaan irti.

Imgur

Ja tuossa niin ku mulla väänty ekasta kokeilu fixistä 2 saman näköistä akselia, ei siis mitään pikalinkku akseleita. Missä vika? saas sitten nähdä miten käy tämän kanssa ku saan rullille joskus puoliin.

Käytänpä uutta threadia hyväksi.

Jos joku omistaa Miche Primato 120mm takanavan, olisin kiitollinen jos voisit mitata akselin(?) läpimitan. Pitäisi viilata noita Raleighin drop-outteja hieman suuremmiksi, sillä eivät ole standardikokoa. Omat navat tulis vasta parin viikon päästä, ja maalailemaan ois kova hinku!

Se on yksi senttimetri.
Jatkokysymys: Mikä on elämän tarkoitus? Ja kuinka paljon se maksaa?

Linkki

-Olli

Väärä vastaus! Oikea on:

Ja tuossa niin ku mulla väänty ekasta kokeilu fixistä 2 saman näköistä akselia, ei siis mitään pikalinkku akseleita. Missä vika? saas sitten nähdä miten käy tämän kanssa ku saan rullille joskus puoliin.
Harjaantumattomaan silmään näyttäis aika pitkältä tuo matka haarukkaan tulevan kohdan ja navan laakeroinnin välillä, mun läskeillä ainakin vääntyis. Mitkä tuossa on statistiikat? 135mm haarukka ja suicide napa?
accro - 22 hours ago » Käytänpä uutta threadia hyväksi. Jos joku omistaa Miche Primato 120mm takanavan, olisin kiitollinen jos voisit mitata akselin(?) läpimitan.
Eiköhän se liene perinteinen 10mm.

Ja kysymys;
Miks v***ssa DT Swissin Spoke Length Calculator antaa väärän pituuden pinnoille ja UBIn vastaava antaa oikean pituuden täysin samoilla mitoilla?

^onko jussi kasaamassa kiekkoa? Hm hm hmmm!

Aika jännä, jos DT antaa vääriä mittoja, kannattaa infota niitä aiheesta. Mä laskin omat käsin, kun en osannut jaksanut kuuklata calculaattoria.

itsekin saman ongelman parissa pähkäilleenä muistelen että dt:llä on väärä lukema michen navan läpimitalle… tai jotain vastaavaa. mutta kun ottaa sen lyhkäisimmän mitan mitä noi laskurit tarjoaa ja pitää major laskuvirheen varalta laatikollista 14 ja/tai 16 mm nipeleitä pakissa niin hyvä tulee.

onko jussi kasaamassa kiekkoa?
Kasasin jo ja lookin' good:

→ FAIL!

…nimittäin kun sain himmelin kasaan ja pinnat kiristettyä kierteiden loppuun niin eihän ne vielä olleet tiukat. Mittailin sitten uudelleen käsipelillä ja tarkastin että mun alkuperäiset mitat todellakin olivat oikeat. No, sitten syötin samat mitat tohon UBIn kalkylaattoriin ja kas, sain tulokseksi 4mm lyhyemmän luvun joka varmastikin nyt sitten lienee se oikea. Näin täällä.

Mulla oli DT:n laskurin kanssa päinvastainen ongelma, masiina ilmoitti liian lyhyet pinnat. mulla oli ongelmana se, että dt haluaa tietää etäisyyden akselin keskeltä pinnanreiän ulkoreunaan, kun muut yleensä haluaa laipan halkaisijan pinnanreiästä vastapäiseen.

Molen hitsaamassa uusia drop outteja niin haarukka tulee olemaan joku 120 milliä leveä, ja napa on tosiaan suicide. Eikös tuo haarukka kannattis periaatteessa olla niin kapea kuin suinkin mahdollista, tai silloinhan luulis ainakin akselin kestävän parraiten.

No no,mites sitten tuo ku ketjulinjan säätäminen alkaa olla ajankohtainen meikäläisen Raleigh Loym projektissa niin, onko muuta keinoa kuin vetää ratas jumiin ja sitte vaan sihdata napa kohdalleen ja sen jälkeen rihdata kehä keskelle runkoa? Eturatas tulee krominen kiinteä rataksinen niin sillä ei voi pelata.

Kiitos kuulemiin.

Kai sitä voi rattaan ja navan väliin jotain spacereita laittaa, mutta ei sillä montaa milliä siirrellä. Toi kuvaamas tapa on se paras ja toimiva.

Ja jos ei riitä, niin erimittaisella akselilla varustettua keskiöö peliin. Olettaen siis että kyseessä on perusneliskanttinen.

Vanteiden kasailu ois pian ajankohtaista. Tuli kuitenkin päähäni yksi mutta koskien etujarrua: Pyörän etuhaarukka on siis 27" vanteelle tarkoitettu, joten tuleva 28" vanne on pienempi. Riittääkö tavallinen (~50mm) droppi jarrussa yltämään vanteelle?

Riippuu haarukasta, jos on kovin korkea niin ei välttämättä. Vaatii sen 8mm enemmän reachia.

pahus - 1 week ago » Mulla oli DT:n laskurin kanssa päinvastainen ongelma, masiina ilmoitti liian lyhyet pinnat. mulla oli ongelmana se, että dt haluaa tietää etäisyyden akselin keskeltä pinnanreiän ulkoreunaan, kun muut yleensä haluaa laipan halkaisijan pinnanreiästä vastapäiseen.
Ei kai. Ainakin helppi sanoo: "The flange diameter describes the distance of the individual spoke holes; measured from center to center." Lisäksi esim. ottamalla valikosta Shimano XT 6-pulttinavan saa PCD:ksi 61mm joka on kyllä halkaisija, ei säde.

Liian lyhyet pinnat saa DT:n laskurilla jos siihen laittaa ERD:ksi esim. Mavicin ilmoittaman mitan, joka on mitattu siitä kohdasta missä nippeli osuu vanteen holkkiin, eli nippelin “olkapäästä”. DT haluaa mitan joka otettu nippelin päästä, eli neljä viis milliä enemmän.

Tuota tuota, hyvät ihmiset… voisko tän topicin sulkea? Ei voi olla liian vaikeata keksiä omaa kuvailevaa ja täsmällistä otsikkoriviä ja aloittaa erillistä keskustelua kullekin erilliselle aiheelle. Tästä tulee muuten 200-sivun “fiksin rakentamisen ABC”-keskustelu, jossa käsitellään mm. rungon maalaaminen, renkaiden paikkaus ja jumiutuneen etuhaarukan irroitus (tosi fiksispesifistä, kato).

Ei myöskään voi olla liian vaikeata käyttää hakutoimintoa. Aika monelle aiheelle, mitä tässä keskustelussa on jo käyty, olisi jo nyt valmiina täsmällisempikin topicci.

Lukkoa, lukkoa! Kansa tahtoo idioottimaisesti otsikoiduille threadeille lukkoa!