Saunat, saunoissa kylpeminen ja avantouinti

Tiedän miten talonyhtiön saunan saa päälle. 'Nuff said.

Rajaportista kokemusta kahden käynnin verran ja on kova. Yleisistä paras.

Paskin meininki saunassa oli Islannissa blue lagoonin saunassa, jossa itänaapurit läiski toisiaan sillain, että hiki lens mm. mun päälle. Vittu että vitutti.

RTZ - 15:36, 25.10.2014 » Itse en myöskään viihdy saunassa, jos kauhan varressa on sauna-Timo jolla on mennyt leuanvetokisa ja rentouttava löylyhetki sekaisin.
Lauantai-illan työmatkatempo.

Ite ehdin harrastamaan pääasiassa käytännöllistä saunomista, eli duunin saunassa sulatan itteni pakkasaamuina. Se on hyvä homma, kun vielä tietää, että samaan aikaan joku on konttorilla laittamassa kahvia tippumaan.

Pienenä mainoksena kaverin toiminnalle, erikoismaininta PaloautoSaunalle:

Pitää nyt mainostaa myös tuon vetosaunan kilpailijaa, kun se on jo muutaman palokuntaleirin pelastanut. Ihan en tiedä mitä mieltä olen noista saunatilaan asennetuista kajareista, mutta ei kai tässä nyt liian puristi pidä olla.

Ehdottomasti parhaana saunana pidän kyllä isovanhempien mökillä Vihdissä sijaitsevaa puulämmitteistä taivasta, vaikkei siinä ole edes mitään pulahtamispaikkaa vieressä ja vaikken ole edes perehtynyt siihen sen vertaa että, tietäisin, minkä merkkinen kiuas siella oikeastaan on. Kyseisessä kiukaassa kuitenkin on sellainen kansi kiville, jota voi pitää lämmityksen ajan kiinni saadakseen mukavan pistävät ensilöylyt.

Olen jo oppinut hoitelemaan asiat niin, että menen kyseiseen saunaan aina hiukan ennen kavereita, jotka eivät välttämättä osaa arvostaa noita ensilöylyjä. Vaikka oma löylynsietokyky vaihteleekin melko suuresti, niin yleensä olen juurikin tuo langassa vihaksuttu himoheittäjä. Ei sitä tule edes itse ajatelleeksi kun löylyä heittää, mutta jossain vaiheessa zen vaan rikkoutuu kun kaverit joko lähtevät tanner täristen pois, vittuilevat muutenvaan tai repivät kiulun parempaan talteen. Tuo viimeisin lienee se diplomaattisin ratkaisu, poltan sitten nahkani muiden lähdettyä.

Ihan hyvissä soosseissakin tuota mökkisaunaa on tullut käytettyä. Kerran oli hiukan huolta tulevasta kun olin siinä kunnossa että lämmittämiseen meni ainakin neljä tuntia, mutta aina on yhteisö pitänyt huolen ettei ketään jätetä lauteille nukkumaan. Eikä se nyt niin vakavaa ole jos neljä tuntia lämmittää, on meinaan jumalaiset löylyt sen jälkeen.

Pitänee käydä tässä talven mittaan katsomassa miten ne pari kuukautta sitten tehdyt koivuklapit on kuivunu. Kesän mittaan tuli suhattua tuota väliä fillarilla, joskohan tuo vielä talvellakin onnistuisi.

Paras sauna missä olen saunonut on isoisän mökillä. Vanha aitokiuas 80-luvulta. Lämmitys noin 7-8tuntia kunnes kiuaskivet hohtavat punaisina. Häkälöylyt, koivuvuhta ja saunomaan. Saunasta järveen uimaan, kylmä olut. Ahh.

landen saunassa tulee käytyä aina juhannuksena koska se on perinne.

^^ saunadoget parasta.

Odie - 12:27, 26.10.2014 » Sauna vihta party go
Vissiin ollu kiuas liian kuumana noilla tuolla: http://www.hs.fi/kotimaa/a1414289831358
maza- - 11:39, 26.10.2014 » Paras sauna missä olen saunonut on isoisän mökillä. Vanha aitokiuas 80-luvulta. Lämmitys noin 7-8tuntia kunnes kiuaskivet hohtavat punaisina. Häkälöylyt, koivuvuhta ja saunomaan. Saunasta järveen uimaan, kylmä olut. Ahh.
Millä lämmität ja minkä kokoinen kiuas on? Itse lämmitän AK-47:n n. kolmessa tunnissa tjsp. vähän ilmanpaineesta ym. olosuhteista riippuen. Käytän kuivaa koivupilkettä ja pidän huolen että palaa hyvin. Joskus kun saatiin sahalta kuusipintaa, siinä meni sekä aikaa että polttoainetta.

Kun on oikein hyvä imu ja polttoaine hyvää, ylimmätkin kivet hehkuvat vaaleanoranssina tossa kolmessa-neljässä tunnissa.

Tämähän on semmoinen kampe jota pystyy huoltamaan ja ilman muuta kannattaa. Kiuas on lähes täysin purettava. Kansi, vaipat ja sisäosat on paikallaan painovoimalla. Muutama osa saattaa olla jumissa, mutta kärsivällisyys ja kekseliäisyys jeesaa.

Kivet on hyvä kattoa että on kunnossa, samaten villat ja tiilet. Tohon puheena olevaan kiukaaseen oli joskus vaihdettu jotain järvikiviä, jotka oli rapautunut ihan jauhoiksi ja esti kunnollisen tulen kierron. Vanhat villat oli myös mössönä ja painuneet puoleenväliin oikeasta korkeudestaan. Tiiliäkin oli rapautunut. Ekan kerran huolsin kiukaan joskus yli kymmenen vuotta sitten. Vaihdoin villat, tiilet ja kivet. Seuraavan kerran vaihdoin villat toissavuonna kun sain haltuuni laadukasta ison kattilan verkotettua ja alumiinipäällysteistä kamaa. Samalla vaihdoin isommat kivet. Edellisellä kerralla laittamani villa oli semmoista uunin eristämiseen tarkoitettua vanumaisempaa ainetta, luulen että tämä nykyinen toimii paremmin.

Aitokiukaan teräsostkin muuten palavat ikävästi jos tommosia huonosta kunnosta johtuvia tulen väärän reitin kiertoja tapahtuu. Kannattaa korjata/korjauttaa vaippaosan reiät heti kun niitä ilmenee. Kandee huomata myös että pöntön kansi on kaksiosainen, sinnekin kuuluu villa, samaten löylyluukkuun ja piipun sulkuluukkuun.

Kaiken kaikkiaan tuo vehje on aivan mahtava. Tietääkseni kyseessä on ensimmäinen tiedettä apuna käyttäen luotu teollisesti valmistettu kiuas. Harmittaa kun olen katsellut rautakaupassa nykyisiä malleja että ne ovat aika paskan näköisiä. Kannattaa tsekata että kyljessä lukee Rakennuskonepaja Suomenoja, jos meinaa vanhaa ostaa.

Kyllä munkin korvaan 7 tunnin lämmitysaika kuulostaa pitkältä. Puoltoista pesällistä koivua (sytytys + 30-45 minuutin päästä täyteen slämmäys) ja kun on hehku tallessa mutta viimeiset liekit just hiipumassa, niin lämpöä riittää yleensä yli tarpeen. Kolmessa tunnissa kuuma, neljän kohdalla ihannelämmöt, kun tuo on vähän alikokoisessa löylyhuoneessa.

http://www.stoveman.ee/fi/products/stovemanin-16-kiuas-lammitysteho-8-16m3-17kw/
Mul on tollanen kotona. Sauna sijasee piharakennuksessa. reilu 10 neliötä. Kesällä lämmitys kestää n.tunnista kahteen. talvella vähän kauemmin. Vieressä 100l vesipata. Mukavan kosteat löylyt tarjoaa tuo kombo.

Appiukko on rakentanut itse kertalämmitteisen kiukaan, vähän ku AK-47. Iso, jykevä, todella toimiva. Parhaat löylyt ikinä missään. 4 tuntia koivuklapia ja kahdet tikkulöylyt - 7/5 elämys.

Oispa sauna.

Eiku hetkinen, reilun kuukauden päästä mulla on :smiley: