Olen siinä onnellisessa asemassa että käytettävissä on kaksi parasta saunaa missä olen ikänään ollut. Oma ja vaimon mökin sauna. Omassa on 60-luvun MISA-kiuas joka antaa todella hyvät löylyt pienellä polttoaineen kulutuksella. Huone on n.3X4m ja sisältää sekä pesu-että löylytilan. Ja kiukaassa on kiviä aikas paljon, alla nopeampaa pienempää vulkaniittikiveä ja päällä hitaampaa isoa kokoa oliviinidiabaasia. Välissä on laavakivipesä. Monta vuotta suunnittelin häydellistä saunaa, kun tämän sain, en ole tehnyt muuta kuin kiukaan vuotokohtien paikkauksen ja noi kivet valitsin semmoisella steelisrealkyllämääparhaitentänkinhommantiedän-metoodilla. Uuh ihanasti lämmittää nytkin.
Mökillä on 73/74-vuoden AK-47. Suosittelen kaikille todella lämpimästi ko. kamppeen hankkimista jos semmoisen sattuu jossain kirpparilla tai ilmoituksessa hoksaamaan. Nykyiset näyttävät ihampaskalta ja internetin käyttäjätkin haukkuvat. AK-47 on hämmmästyttävän hyvä vehje kun sen lämmittää oikein. Saunan puhutaan olevan hiljentymispaikka suomalaisille. Vasta Aitokiukaalla varustetussa saunassa huomaa hämmentävän hiljaisuuden ja rauhallisuuden mikä kuumassakin saunassa voi olla, tuli ei humise, puut ei räksy, tarmostaatti ei naksu, vastukset ei surise.
Toki Suomessa on lukematon määrä muitakin kertalämmitteisiä kiukaita, mutta AK on ainoa minkä tiedän kaupallisista ratkaisuista.
Em. intoani vielä lisää se että tuo löylylaitos sijaitsee n. 5m päässä ihanaisesta Rautavedestä. Kotona ei uimamahdollisuutta valitettavasti ole mutta joskus pääsee lumihankeen pyllähtelemään, jos sitä sattuu olemaan.
Mielestäni vetäminen kuuluu saunaan. Siinä on yksi mainio mahdollisuus miettiä syviä syntyjä ja saada ihan mainioita ajatuksia. Se toinenkin vetäminen on saunassa joskus ihan paikallaan. On hienoa kun hiki lentää ja sydäri on ihan just tulossa, pyörryttää ja heikottaakin parhaimmillaan, mutta kuti ei vaan lennä kuin vasta pesuhuoneen puolella.
Yleisten saunojen selkänahankärventäjistä tuli mieleen se hauska tapaus kun olin Nokian uimahallissa ja vastapäätä tuli istumaan joku alakerran punttisalin kovis jonka olin aiemminkin löylyttänyt suihkuun hörppimään viilentäviä vesiä. Aloitimme tapojen mukaisen löylytyksen( kummallakin oma kiulu ja kuuppa), kun tunsin polttavan kuumuuden korvissani. Mitä vittua!? Olin juuri leikannut vanhan kunnon hippimittaisen tukkani vanhaan kunnon skinnarimittaan ja tajusin juuri menettäneeni voimani, niinkuin Simsoni aikoinaan. Pakkohan se oli löylyttää pihalle, mutta kyllä korvat punotti.