Satulat in general

Mä oon itsessäni huomannut että toi istuinluitten leveyden mukaan satulan valitseminen ei koskaan toimi kun istuinluiden mukaan olen aina siellä kapeimmassa päässä. Oon pärjännyt hyvin tällä periaatteella: Ota levein penkki mikä ko. mallista löytyy. Jos se hankaa reisiä tms., ota seuraavaksi levein. Yleensä levein malli on ollut mulle se paras, joskus pitänyt ottaa se toiseksi levein jos skaala on ollut tosi laaja. Mutta se pointti (oman hanurin poikkeavuuden lisäksi?) on varmaankin se, että kokeilemalla löytynyt se oikea, ei millään persluiden etäisyyksillä. :slight_smile:

Onko kellään kokemusta että miten tehdään satulasta sopivan liukas? Selle Italialla on nykyään kaikissa titsku/karporailisatuloissaan toi inha Fibra-Tek-päällyste, joka tarraa bibseihin kiinni. Putkelle kun erehtyy nousemaan niin pitää oikein asetella ittensä takaisin satulaan, mikä luonnollisestikin vituttaa. Duro-Tek-päällinen eli tommonen keinonahan sorttinen, mitä on esim. vanhemmissa Fliteissä ja nykyisissä teräsrailisatuloissa, on sopivan liukas. Onko kellään ylipäätään samanmoisia kokemuksia uudemmista Sellen satuloista? 145mm leveät Flite TM Flow ja SLR TM Superflow ei hankaa, paina tai ahdista yhtään ja 145mm SLR Boost Superflow TI316 aiheuttaa nyt ongelmia.

Mietin että silikonispray, Armor-All -liinat tms. vois toimia mut sit mietin taas että vaihtasko vaan satulan. Ei vaan kiinnostas vaihtaa satulaa eri merkkiseen/malliseen kun Flite ja SLR on ollu tähän asti hyviä eikä kiinnosta myöskään ostaa teräsrailisatulaa.

Kaiken lisäksi tuo uusi Fibra-Tek ei näköjään kestä mitään. Alle tonnin ajettu satula ja fixed gear teräsreidet on syöny tuon pinnan puhki. Ja tuosta se satula on oikein erityisen tahmea.

Onko jonkun mielestä tosi tahmea satula niinku kiva ja tavoiteltava juttu? :thinking:

Ootko kokeillu SLR Tekno Carbonia? Tänään tuli postissa mulle jo toinen, ja täytyy sanoa, että paras sohva millä oon koskaa istunu!

Nii ja ainaki ite huomannu et toi sade ja kura kuluttaa kaikkii hankauspintoja ku se hiekka hieroo siel kankaan lomassa, et se vois selittää osin ton kulumisen jos oot satees täysitelly. Mulla monet lycrat puhjennu just ton takii, ja satulan kärjet kulunu satees silmin nähden. xD

Ei ihan noin kallis ja pehmustamaton satula nappaile. Pitää varmaan laittaa normislärä titsku/karporeileillä ja toivoa että niissä on käytetty jotain erilaista Fibra-Tekkiä tet.

muovipussilla.

jollainen pitäisi löytyä jokaiselta jokaisen satulan alta joka tapauksessa, toisesta henkselistään kiskoon solmittuna

1 Like

Tavallisen slärän nylkeminen vois kans toimia. Siis itekki aattelin ekaks et onkoha toi kuitusatula nii mukava ku aikasemmat halpakuitusatulat on ollu iha älyttömän epämukavii. Mut sit varmaan ku slärän muoto sopii mulle hyvin, nii se toimii tollai täyskuitusenaki :thinking:

CRC silikonispray muuten toimi. Kunhan ei lutraa liikaa niin tulee just sopivan liukas.

1 Like

Jatketaan monologia:

Onko kellään mitään näkemystä että miltä Fizik Arione Large, eli 142mm, tuntuu persuksissa kun vertaa esim. nykymallin Slärään ja Fliteen? Tekis mieli antaa fonetiikkamerkille uusi mahdollisuus, joskus oli joku halvempi Antares testissä ja se oli ainaki ihan kauhee.

Tämähän se. Harmittaa että myin pois. Tosi hyvä istuin.

Samaa mieltä uusista satuloista, liukkaampi pinta on mun mieleeni myös

Maksi-Flite nitisee sietämättömästi. Ääni syntyy ilmeisesti metallikiskojen ja muovirungon rajapinnassa. Tunnetaanko kyseinen ongelman korjaamiseen varmaa konstia? Voitelua voisi yrittää, mutta se vaatii toistamista. Vaihtoehtoisesti jollain liimalla voisi kai periaatteessa tiivistää rakosia, mutta en vielä tunne sellaista tuotetta, joka siinä käytännössä voisi toimia.
E: SE OLIKIN TOLPPA JOKA NAKSAHTELI

Vaihdoin pystyn ajoasennon kaupunkibikeen on puuvilla cambiumin tilalle vanhan wtb volt 150sen siksi että ajattelin ettei se kuluttaisi farkkuja niin paljoa kuin tuo cambium mutta olin väärässä. Mitäs penkkejä on olemassa jotka olis a) edullisia b) leveitä ja c) liukkaita

Vai pitääkö tässä ostaa toinen cambium all weather

Vassua kun suhauttaa nitisevään kohtaan, ei ihan äkkiä tarvitse käsittelyä uusia.


XXL myy tämmöistä satulaa (kuluttajan näkökulmasta mukavasti) väärillä spekseillä. Niinkuin nimikin sanoo tuossa pitäisi olla ”vanox” kiskot, mutta kiskoissa lukee ti316.

Tilasin itselle alkukesästä tällaisen ja tajusin asian vasta parin ajokerran jälkeen. Luulin tällöin, että olivat vain pistäneet väärän yksilön pakettiin, joten en huudellut asiasta. Nyt pääsin käymään paikan päällä kaupalla ja ainakin Uleåborgissa hyllystä ensimmäisessä käteen sattuneessa yksilössä kans tuo titamiinileima kiskossa.

XXL:n sivuilla kurkkasin niin kys. satulan tiedoissa kyllä lukee titsku. Vaan otsikossa toi vanox.

Sitten tämä on korjattu oman tilaamisen jälkeen. Silloin luki vain kiskomateriaalina vanox.

No juu, hyvä vinksu toki silti. Kyllähän vanox otsikossa johdattaa aika voimakkaasti sinne suuntaan.

Slr harvoin menee pieleen ja sanoisin että varmasti hyvä istuin tuohon rahaan. Nyt alla slr boost ti316 superflow ja sopii mun takamukselle tosi hyvin.

Tolle ei taida olla mitään vastinetta XXL:n ulkopuolella? Onko kovinkin pehmeä? Selle Italian sivut näytti kyl suosittavan mulle kapeempaa satulaa muutenkin. En kyl tiedä millä perusteella, kun istuinluitakaan ei kysytty.

Pehmeämpi kuin joskus omistamani sellen novus, mutta ei tämä mikää sohva vielä ole. Runkoon on saatu selkeästi kohtalaiset jousitus ominaisuudet, koska tämä ei hakkaa huonolla tiellä läheskään yhtä paljon kuin edellinen satula.

E. Muita satuloita mistä pidän: cambium c17, spessun power. Tämä siis jos, joku haluaa referenssiä tuohon xxl kamppeeseen. Ja tämä on siis ”maantiepyörässäni” eli hyökkäävin asento missä ajan.

1 Like