satulan päällystäminen

Kokeilin tänään päällystää muovista selle nitroxiani nahanpalasella mutta yleisliima jonka luvattiin liimaavan nahkaa ja muovia ei pitänyt ollenkaan. Kannattaako yrittää kontaktiliimalla tai jollain aivan muulla keinolla vai luovuttaa ja ostaa uusi satula? ridefreen foorumeilla oon nähny jotain kiksukarvasatulavirityksiä, pitäsköhän mennä sieltä kyselemään…

erinäisten foorumien selailun jälkeen tulin siihen tulokseen että yritän kontaktiliimalla. katotaan mitä tulee…

joko kontaktiliimaa taikka sitten jotain 2komponenttiliimaa, ne on yleensä aika vahvoja eli pitäisi soveltua tuohon käyttöön.

kävin hakemassa kontaktiliiman ja pistin ton vanhoista nahkahousuista leikatun palan kiinni satulaan. jos olis vähän panostanu huolellisuuteen olis tullut täydellinen mut nyttenkin kelpaa. nahka on jostain kohdista ihan vähän rypyssä ja siihen on sotkeentunut liimaa mut muuten tuli hyvä.

käytikkö mitä liimaa ja onko mitään kikkoja muutaku huolella asetella? ittellä olis samallainen rojekti edessä.

Bostikin nahkaliimaa oon miettiny ku sen pitäs kuivuttua olla hieman elastista ettei rapsahda irti ajossa. toinen mitä oon miettiny nii tylysti sikafleksillä… ainakin pysyis mutta tahtoo olla hieman sotkusta tavaraa…

se oli jotai scotchin perus kontaktiliimaa. vaikeinta oli ehkä saada just oikeen muotonen pala siitä päällysteestä. satulan “nokkaan” jäi ryppyjä kun nahkaa oli liikaa. pitää katella miten toi kestää ajoa

Mä liimailin nahat muoviin clas ohlsonin kontaktiliimalla ja hyvin piteli, kunnes lähti koko setti nipan matkaan alkukeväästä… :frowning:

Nahan otin jostain vanhasta mutta hyväkuntoisesta halpis maantiesatulasta, oli valmiiks aika hyvän kokoinen ja mallinen pala

Olen laiska, enkä jaksa googlata, joten kysymys:

Onko joku ostanut Turusta satulan uudelleennahoittamiseen soveltuvaa (spray-)kontaktiliimaa ja jos on niin mistä?

Bostikin A3 kontaktiliiman pitäis muistaakseni olla elastista kuivuttuaankin.

Edit:
“Siinä missä Bostik A3 ei pidä, tarvitaan hitsi tai pop-niitti”

OK, pittääpä kattoa.

Ainakin tietyt nahkatyypit (onko niitä monia?) istuu helpommin kohteeseensa kun niille näytetään kuumailmapuhallinta. Näin tehtiin ainakin Rolls Roycen tehtailla kun kojelauta ja oikeestaan kaikki muukin päällystettiin nahalla.

Volume - 18:37, 12.11.2011 » Ainakin tietyt nahkatyypit (onko niitä monia?) istuu helpommin kohteeseensa kun niille näytetään kuumailmapuhallinta. Näin tehtiin ainakin Rolls Roycen tehtailla kun kojelauta ja oikeestaan kaikki muukin päällystettiin nahalla.
Ai siinä vaiheessa ku sitä liimataan? Nahkapäällynen on nyt venytetty märkänä satulan päälle, sen pitäis muotoutua aika hyvin.

näitä how to ketjuja on jo ainakin kolme. Haku toimii. Satulan päällystys ei ole rakettitiedettä. Ei vaadi puhaltimia yms. Nahkaa,liimaa,sakset ja kirurginveitsen jos haluaa oikein siistiä jälkeä esim. Supercorsaa päällystäessä.

Kiitokset rohkaisevista kommenteista, ja erityiskiitos MIkolle Bostikista. SDG Bel Air sai uudet nahat päälleen, ja lyhentyi samalla n. 2,5 senttiä:

Liippaa tarpeeksi läheltä puitua aihetta:

Mikä olisi paras tapa saada kuluneet tekstit takaisin vanhan nahkasatulan pintaan? Unicanitorista on kulunut Tsinelli-teksti takaa ja Unicanitor-leima kyljestä pois. Tai siis maali on hinkkautunut pois tuhansien pebaliikkeiden seurauksena, mutta tekstin ja graffojen “leimajälki” näkyy vielä. Ääriviivat ovat siis vielä jäljellä. Olisiko joku kapea/terävä permanent-tussi ok tällaiseen vai vaatiiko (pienoismalli)maalia?

Millä te ootte sen nahan pitäny venytettynä siinä satulan päällä kun se märkänä yön yli odottelee? Vai pitääkö valvoa ja käsin kiristää?

Miten suosittelisitte korjaamaan tämän tapaiset repeymät? Itse en kuitenkaan viitsisi uudelleen päällystää.

DSC_0015
DSC_0016

Joku riittävän jämäkkä joustava liima (liquisole esimerkiksi). Värjää täyte mustaksi rikkoutuneesta kohdasta ja liimaa ensin suikaleet kiinni satulaan. Nyt näkyviin jää mahd pehmustetta ja saumat, mutta pehmustekin on mustaa. Levitä liimaa pintaan ohut kerros, esim em. Liima on tässä hyvää, koska kuivuu kimmoisaksi ja erittäin kestäväksi. Ei siitä maailman kaunein tule, mutta kestää, ja siedettävän näköinen, itsekin näin satulaa paikanneena. Tuo liquisola kuivuu kirkkaaksi, joten ei pistä silmään niin paljoa

Tai sit ostaa jo valmiiks mustaa kumiliimaa http://www.blue-tomato.com/fi-FI/product/Shoe+Goo-Shoe+Goo+Automotive+Goop+Black-300930731-black?back=S3L-xA
Joskus oon nähny jengillä kengissä tuota. Vissiin samaa kun liqui sole.

Ompele.