Satula / tolppa ongelma

Juu, kun kyseessä on tollainen tolppa niin ei sitten rassata mitään. Pointti on kuitenkin se, ettei anodisoinnin poisto mitään rakennetta heikennä, tollaisesta tolpasta jo pakkausmuovien poistaminen heikentää rakennetta. Ja jos ei viitti satulatolppaa hioa rakenteen pettämisen pelossa niin ei kyllä kannata koskee runkoonkaan. Vaihda siis tolppa.

Vaikka itse kyllä talvipyörään tein juuri tuon putken hoonaamisen :smiley:

Näen ihiiksen ongelman ytimen nähdäkseni näin: Sulla on joku hyvä japanialainen muhvirunko, jonka tolpan koko on 27,0 ja kevennystolppia ei oikein löydy muuta kuin 27,2 koossa. Ratkaisu on kyllä hankkia siihen keventelyyn toinen runko tai sitten isket siihen
tälläisen tunen, jota saa 27,0 koossa hopeisena! ei varmaan oikein kyllä sovi tyylillisesti, mut jos nyt välttämättä haluut kevennellä.

Huom! yllä oleva perustuu pelkästään arvailuun!

edit. niin ja saaahan perus thomson eliteäkin 27,0 koossa. luulenpa vaan että ton tunen paino on jotain masterpiecen luokkaa.

edit2: Jos olen oikeassa ja noin pahasti on kevennyskärpänen puraissut niin miks myit sen race face next sl:n mulle:)

Hah,snaamari arvas täysin oikein,njs terä siis kyseessä ja aika vaikea on löytää keveitä tolppia tossa koossa ja itepäisenä meinasin et kyl ton saa jotenkin fiksattua,tällänen keventäminen nyt alkaa olla lähinnä sairaalloista,varsinkin kun rungon painossa häviää jo selvästi alumiinisiin,ton rungon ajotuntuma on vaa miellyttäny itteä ja siks pientä osapäivitystä meinasin,pakkomieleteenä saada kokonaisuuden paino alle seiskan.Ja racefeissei ol kaks josta toinen nyt tossa jaapossa kiinni,tyylillisestihän nämä komponentit saattavat olla hyvinkin vääränlaisia kyseiseen pyörään.

haha, vähän jotenkin arvelin et ois kyse siitä bridgestonesta, jolla toit mulle sen stongan siihen parkkikselle. Ei se nyt niin paha ois jos vedät ne alphat koko mustiks ja kirkkaat pinnat ja navat ja tanwallit ja sit kirkkaat putki osat ja stonga piiloon vaiks rungon värisellä teipillä ni vois olla ihan kiva. Kuhan et ala siihen mitään rotorin veivejä speksaamaan::)) Mulla se races nyt ainakin on kiinni viel turhemmassa pyörässä keventelyn näkökulmasta, mut onneks voin perustella ittelleni ettei ollu ees kallis.

deeaan veivit on ja pysyy,kehiks tulee noi cnc edukkaat ja keposet lp373.

^niin joo niitähän saa kai hopeisinakin totta. Ja tosiaan da:t on kyl ihan riittävän kevyet. No eihan siinä nyt sit mitään ongelmaa. Ihan hyvä vaan ettei kaikki njs:t oo täysleimattuja vaan joku tekee muuten!

Sain ton tolpan juuri äsken hyppysiin ja seinämävahvuus näyttää selvästi paksummalta mitä lrm:n postaamassa kuvassa,liekkö sitten rakenne muuttunut.Yritin myös sovitella tolppaa testimielessä astianpesuaineella kyllästettynä ja vähän ku ruuvaa niin tuntuisi painuvan paikoilleen.Eipä kuitenkaan valmistajan ilmoittama paino ollut lähelläkään totuutta,ainakin clasun matkalaukkuvaaka antoi 40 grammaa extraa.

E.ohutta se oli kun sahas.muutenkaan ei voi suositella tollast giljotiini clämppiä.kärsii satulan kiskot.

Osaisiko joku kertoa mikä on oikea satulatolpan paksuus bianchi pistaan? Pistan vuosimallia en osaa sanoa ilmeisesti 2000 luvun alkua. Joka tapauksessa se crominen ja tiukemmilla kulmilla oleva, eli ei tätä “uudempaa” mallia.

Rungossa on tällä hetkellä 26.6mm tolppa paikallaan ja olen uutta ostamassa. Huomasin vaan että runko on hiukan pullistunut ulos päin siitä hahlon alalaidasta, joka on tehty antamaan periksi kun satulaa kiristetään paikalleen. Mietin vaan, että onko tuo 26.6mm tolppa liian ohut ja sen takia hahlo puristuu niin kasaan satulan kiristäessä.

Tässä havainnollistava kuva:
http://imageshack.us/a/img94/3136/wivg.jpg

http://imageshack.us/a/img194/387/vofb.jpg

^ Eikö kellään ole edes hyviä arvauksia? Uudemman tuotannon bianchissa on ilmeisesti 27.2mm tolppa.

Näyttää ihan normaalilta. Älä korjaa jos ei ole rikki.

vanttera - 20:29, 15.8.2013 » Näyttää ihan normaalilta. Älä korjaa jos ei ole rikki.
Ois tympässyt tilata väärän kokonen tolppa niin oli pakko "yrittää korjata". Hiukan levitin tuota hahloa normaalimpaan muotoon meisselillä vääntäen ja tuikkasin 27.2mm laina tolpan sisään ja sehän sopi.

nythän on niin että.
tilasin saksasta satulatolpan peugeotiin, kun ei muuten löytynyt sopivaa 24 millistä. ekassa kuvassa näkyvälle tolpalle olis tullu vähän suolanen hinta joten päädyin jälkimmäiseen.

http://www.sella-berolinum.de/.media/582029929354.png
http://www.sella-berolinum.de/.media/728907585423.png

nytpä kysyisinkin, että onko olemassa tuohon putken pätkän päähän mitään muuta kiinnitysysteemiä/adapteria/tms satulalle kuin se perinteinen tarjoustalon satuloista löytyvä hässäkkä-jolle-en-nyt-tiedä-nimeä?