Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

Speksaus on mukavaa, mutta liikkeellä olo on ihmisen parasta aikaa, vaikka kaikki ei ole priimaa :grinning:

Niin. Ranskalaisesta satulasta takapuoli/istuinluiden seutu on vaan nyt niin kipeä, että oikein muuta ei voi tehdä. En tiedä mikä tähän edes auttaisi.

Bonuksena old school gravelia laukkuineen: The story of how the Army's Buffalo Soldiers biked across America

1 Like

Armeijan kamppeista puheen ollen, pienellä virittelyllä toimii moni tetsarin perslaukku tai kaasunaamarilaukku pyöräilykäytössä, kun jaksaa vähän käyttää mielikuvitustaan ja tonkia näin 2023-luvulla harvinaisemmaksi käyneitä mutta yhä olemassa olevia ylijäämäapajia

2 Likes

Aattelin randokäytössä heivata alpkitin stongalaukun kokonaan kun se on niin hankala viritellä aerobarien ja parin tarvikemountin kanssa. Muutenkin vaikea ollut välillä kaivaa sieltä kampetta ja onhan se aika epäaerodynaaminenkin. Jos korvaisi sen runkolaukulla, jollaista mulla ei vielä ole ollutkaan. Vois siten siirtää satulalaukusta kaiken hardwaren sinne ja vastavuoroisesti sulloa yöpymiskamppeet stongalaukusta satulan alle.

Runkolaukuissa näkyy olevan mistä valita. Bongasin, että Fjällrävenilläkin on Specializedin kanssa jonain yhteistyönä tehty malli. S/F Frame Bag L

En kauheasti ole huomaavinani kovin oleellisia eroja merkkien välillä, joten vähän vaikea valita. Esim. aukoton vedenpitävyys ei ole ehdoton asia minulle runkolaukussa. Sit ei myöskään viittis maksaa liikaa ellei rahalle oikeasti saa vastinetta.

Mitkähän ostohousut sitä laittaisikaan.

Bikesterista saa oikein hyvää Woho runkolaukkua yleensä aika halvalla.

Laitetaas tänne ristipostaus kun hankin just aiheeseen liittyviä laukkuja -

Jos aukoton vedenpitävyys ei ole välttämätön, niin valinnan varaa on tosiaan reilusti. Näkisin, että melkein tärkein ominaisuus on pyörään sopiva koko ja tarkoituksenmukaiset taskut.

Ite tilasin 5 vuotta sitten Alpkit Stingrayn eli omilla mitoilla ja materiaalivalinnoilla toteutetun koko runkokolmion täyttävän laukun, johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Hinta oli mielestäni todella kilpailukykyinen siihen nähden, paljonko vastinetta rahoille koen saaneeni.

1 Like

Vedenpitävyyttä ja kestävyyttä sillä rahalla voi odottaa saavansa, kuten muissakin laukuissa. Että ei oo jotain purkautuvia saumoja tai heikkoja kohtia.

Vetoketjut tahtoo kuitenkin väsyä Apiduroissakin parin vuoden aktiivisen käytön jälkeen. Niitä kannattaa käyttää varovaisesti ja ehkä voisin itekin siinä petrata. Mutta vaikka siis sulkee nätisti eikä riuhdo, tahtoo ne väsyä jos laukun pakkaa täyteen. Sellasessa 100% vedenpitävässä Apidurassa mulla on myös se vetoketjun päälle tuleva räystäsläppä revennyt vähän molemmin puolin, mutta se on lähinnä esteettinen haitta. Ja yhen remmin tarranauha on pitänyt kiinnittää uudelleen. Eli Apiduroista ainakin tämmönen tiivistys kolmen laukun kokemuksella, että ovat ihan hyvin suunniteltuja mutta väsyvät ennen pitkää.

Halvemmat laukut on usein koitettu tehdä niin yleispäteviksi, että ne on malliltaan sellasia keskikokoisen pieniä, etteivät vaan olisi liian isoja mihinkään ja sitten ne vaan ripustellaan pitkillä remmeillä sinne johonkin. Ois kauheen vaikeeta sulattaa sellanen tilan haaskaaminen ja vajaa toiminnallisuus jos laukku ei sovi tilaansa.

Jos nyt valmista runkolaukkua ostaisin, kattelisin varmaan Revelatea, kun niillä näyttää olevan yksityiskohdat mietittyjä ja vetoketjut kestävimpiä, mutta sellaista mulla ei ole ollut.

Noi Fjällrävenitkin näytti kaupassa yllättävän kunnollisilta. Erikoisuutena niissä tais olla joku kovike seinissä sisällä ja olikos niissä vetoketju vain yhdellä puolella.

1 Like

Mä päädyin sitten Ortliebin runkobägiin, koska mitat tuntui natsaavan parhaiten ainakin paperilla. Toivottavasti myös käytännössä. Apiduran satulalaukku olikin jo tilauksessa.

Jaa Carradice postittaa EU-tilauksensa nykyään Ranskan varastolta, eli ei Brexit haittaa enää. Taidanpa ostoksille—>

E: weight based shipping, yhdestä laukusta 21e lähetyskuluja juu taitaa kannattaa mennä Töpyyn sittenkin.

1 Like

Vähän ehkä alkanut ottamaan päähän noiden klipsujen kanssa touhuuminen. Kyllä tää käyttöön jää, oikein hyvä kun pitää liikkua harrastuksiin tai käydä kaupassa. Mutta päivittäisessä työmatkakäytössä laitan helpommin repun selkään.

Kuulostaa ongelmalta, johon kori ja mustekala olis passeli ratkaisu. Sori OT. :smiley:

1 Like

Ei tää mun mielestä OT oo, koska keskustellaan siitä että onko tollanen tarakkalaukku ylipäätään hyvä ratkaisu. Mut kori ja mustekalat ei oikein kapasiteetissa pärjää tolle ILEn laukulle, kun ajoittain kapasiteettia kuitenki tarvitsen. ILEssä kapasiteetti ilman rullailua 30 litraa ja se pysyy kuitenkin aika vakaana, vaikka tavaraa onkin paljon sisällä. Voihan koriinkin ison kassin laittaa, mutta miten se pysyy paikallaan niin en tiedä.

Oikeasti oon ajatellut ratkaista tän niin, että kotiin ja työpaikalle oma u-lukko niin ei tarvii lukkoa roudata. Vaihtovaatteet mahtuu esim. Partamatin tankorullaan, jollainen kotoa jo löytyy.

ILEn Porteur toimii ehkä kätevimmin Surlyn 24-packin kanssa: sen muotoilu on semmoinen että laukun pohjahihnoista ei tarvitse avata kuin toinen, toinen hihna voi olla kiinni koko ajan kun laukun voi vaan pujottaa tartsiin sivusta.

Huono puoli näissä kaikissa kovapohjaisissa, isoissa tartsilaukuissa on kantaminen: ne on aina sellaisia vaakasuunnassa kömpelöitä möhkäleitä. Hankalia olalla, vaikka miten käännät, kun pakatun laukun muoto on parhaimmillaan kuutio, ja kehnoimmillaan vähän kuin pizzalaatikko.

1 Like

Eikö laukku lähtökohtaisesti pysy paremmin korissa kuin ilman koria? Varsinkin jos on remmeillä kiinni päällä. Itselle kori tuntuu itsestäänselvyydeltä, ellei halua ihan supersuperkevyttä ratkaisua, mutta silloin ei olisi tarakkaakaan. Kevyet matalat korit ovat parhaita tähän mennessä kokeilemiani.

Tässä kuitenkin kuva korkeasta korissa jossa itse tekemäni kassi päällä. Tilaa on ja pysyy paikoillaan. Noin täyttä laukkua käytän toki remmin kanssa laukun koukkujen lisäksi, mutta en käyttäisi ilman koria.

2 Likes

Nopeammin ILEn klipsut laittaa kiinni tarakkaan kuin Partamatin tankorullan kiinni, nimimerkillä molemmista on kokemusta. Normikokoinen porteur on osoittautunut noin kolmen vuoden otannalla todella hyväksi ostokseksi.

1 Like

matattis; kori ois muuten ihan jees, mutta tarvitsen tarakkamallista logistisista syistä.
Opaz; joo varmasti, oli siis ajatuksena jättää Tankorulla kiinni “pysyvästi” mutta eihän se onnistu, joku pöllii sen kuitenkin.
Carton mainitsema Surlyn 24-pack ois kyl bueno, mutta ei ole haarukassa sopivia kiinnityksiä tohon :upside_down_face:

Tää on just tätä, laukut kätevästi pyörässä on todella detaljitarkkaa hommaa, ja yleensä joutuu yrittämään ja erehtymään ennen kuin optimaalinen yhdistelmä löytyy.

FWIW tässä mun voittavat yhdistelmät. Yhdistävä tekijä laukun helppo pakattavuus ja se, että tavaroihin pääsee nopeasti käsiksi ilman että pitää purkaa sisältö ensin pois (vrt panskun pohjalla oleva asia, päällä 20 litraa jotain muuta):

Haarukka jossa sekä kiinnityspisteet sekä puolivälissä että kruunun sivuilla, 24-pack ja ILE Porteur:

Plussat:

  • helppo kiinnittää ja irrottaa
  • kapasiteetti

Miinukset:

  • joskus hankala parkkeerattava kun pyörän etupää on leveä
  • porttöörilaukut on ikäviä kantaa olalla

Bagman QR ilman omaa laukun tukea, alla Nitto R-10:

Plussat:

  • helppo kiinnittää ja irrottaa
  • käy pienempi ja isompi Carradice tuskitta
  • helppo parkkeerata
  • satulalaukku toimii olkalaukkuna hyvin ja on helppo kantaa myös täyteen pakattuna

Miinukset:

  • kapasiteetti ei ihan samaa luokkaa kuin Porteur
  • laukun sisältöön ei pääse käsiksi ilman että pysähtyy ja nousee pyörän päältä

AI NIIN MUN LÄHES JOKAPÄIVÄINEN ILO

VO Passhunter tartsi, itse viritelty Berthoudin decaleur ja Berthoudin 2886-kuutio:

Plussat:

  • aivan hiton tyylikäs
  • niin helppo irrottaa ja kiinnittää
  • paljon pieniä taskuja: avaimet, rahat, puhelin jne oma paikka kaikelle
  • tavarat käsillä vaikka ajaessa
  • sanoinko jo että tyylikäs
  • kulkee olalla varsin hyvin: ei ihan yhtä hyvä kuin Carradice, mutta paljon parempi kuin ILE.

Miinukset:

  • tilavuus ei kauhean iso, joku kymmenisen litraa
  • ohjaamoa ei paljon tämän asennuksen jälkeen viitsi renkata, eli ajoasento kannattaa fiksata ensin
  • ei mikään “käyn tässä matkalla ruokakaupassa” -ratkaisu
3 Likes

Oletko jo kuullut hyvät uutiset?

Tekevät nykyään semmoisia koreja, joiden laidat taittuvat alas!

Yritin etsiä moisia, ei tullut vastaan?