Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

Tongin eurovaihtoehtoja, kun ilmeisesti jenkkilästä tulevassa tavarassa on niin kovat tullit ja verot. Zefalin härveleitä sais halvalla:

Zéfal - Z Adventure C4 - Waterproof frame bag 4L Runkolaukku Saksassa 26€

Zéfal - Z Adventure F10 10L tankorulla + harness Saksassa 35€

Rupeaa hinnat olemaan tällaiseen hupikäyttöön siedettävällä tasolla. Ei kai tollasissa laukuissa oo paljoa asioita, jotka voi mennä pieleen.

Näköjään voi, kun löytyy paljon arvosteluja, joissa valitetaan vetoketjun hajonneen heti. Road.cc:n arvostelija sanoo raapivan jalat verille.

1 Like

joo kyl hyvät laukut melkeen aina maksaa aika merkittävästi kun on toiminnallisuuksia+väistämättä kovaa se käyttö ja olosuhteet.

1 Like

Höh. Ei kettu. Kuvettako tässä on pakko taas kaivaa :face_with_peeking_eye:

Tosta tankolaukusta ei ole kokemuksia mutta runkolaukku on hyvä.

2 Likes

Jos pysyy yhtään ompelukone kädessä niin runkolaukku ja monet muut nyssäkät on melko helppoa tehdä itsekin

Olen yön aikana henkisesti asennoitunut kaivamaan kuvetta :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

Omat ompelutaidot riittävät ei-tiiviiden pakkauspussien tekemiseen, ja kankaat ym maksaa kuitenkin. Extremtextil.de niitä saisi.

Sweetroll 11L tankorulla olisi 90€ ja vedenpitävä puheiden mukaan. https://www.bike24.com/p2493763.html

Apiduran 6L runkolaukku olis 161€ :fearful:

Olis sitten ainakin tilaa. Noin mallissa runkolaukussa ei kyllä oo järkeä…

Ajattelin laittaa clampeilla juomapullot etuhaarukkaan. Ne pysyy kyydissä tai sitten ei. Monilla näyttää siellä ne olevan.

Kerran se vain kirpaisee? Perikunnalle turha säästää ylimääräistä käteistä? Lisäksi pari vaihdevaijeria 2€/kpl, testauksessa nykyiset vaihdevaijerit oli liian lyhyet. Jarruletkut oli OK.

Halvan tailfin kopion saisi tällä 23€ tarakalla

Ja tuollaisella 20L 15€ säkillä… 20L Motorbike Dry Bag | Lomo Watersport UK. Wetsuits, Dry Bags & Outdoor Gear.

Edit tää olis nyt varmaan “järkevin” eikä älyttömän kallis setuppi. Euroja vois säästää, mutta sitten varmaan rupeis liian halvassa jutussa jokin ärsyttämään ennen pitkää, kuten on liian monta kertaa aiemminkin käynyt. Pohdin aina, että onpas tää nyt kallis, ja ostan jotain halpaa. Sitten halpa rupeaa rasauttamaan, ja ostan kalliin → lopulta joutuu ostamaan kahteen kertaan saman asian, kun piti säästää aluksi.

Jos joskus keksin mitä romua voisi vielä jättää kotiin, niin tarakalle voisi heittää halvan 20L lieriömaisen kuivasäkin sitten tarakkalaukkujen sijasta. Speksaus toivottavasti loppuu nyt tähän mun osalta, kiitos henkisestä tuesta :face_with_peeking_eye:

item type weight capacity price
rfr touring rear rack 620 0 24
altura ultralite pannier 260 15 0
altura ultralite pannier 260 15 0
topeak midloader frame bag 200 4,50 41
sweetroll handlebar 440 11 90
total 1780 45,5 155
g liters

noi haarukan jalat ei todennäkösesti tue putkiklemmarikiinnitystä, ne ei oo tarpeeksi säännöllisen muotoiset koko pituudeltaan. pitäisin ne pullotelineet siellä pääkolmiossa tai sitten hankkisin bönthöpusseja.

Toi Woho johon Baader viittaa jättäis tilaa niille pullotelineille siellä. Jos Baader on kokeillut ja todennut hyväksi ni sit se salee on hyvä vaikka on halpa. Red kans tuottaa mun kokemuksen mukaan hyvää kampetta. Frendi osti jonkun halvan laukun niiltä eikä oo valittanut.

Mjoo, ja näemmä Topeakista valitetaan samaa kuin Zefalista, että vetskarit ei kestä mitään. En tajua mikä homma tää on, ostaa perus YKK vetskarin ja se kestää vuosikymmenet? Käsittääkseni vetskarit on ns. valmista teknologiaa ollut jo iät ja ajat…

Blackburnin laukuista taas valitetaan, että liimat ei pidä :smiley: Monella sivulla sama valitus. Voiko Woho sitten olla hyvä, ehkä se voi…

Jengi ylipakkaa runkolaukkunsa ja vetskari sanoo itsensä irti. Melkein sanoisin, että kyse on enemmän ns. User errorista kun mistään muusta. Maksamalla enemmän saa varmasti vähän paremman vetoketjun mutta kyllä nekin menee rikki jos änkee laukkuun liikaa tavaraa. Itse olen esim. Onnistunut hajottamaan vetoketjun Ortliebin runkolaukusta vaikka kyseinen laukku pitäisi olla hintansa puolesta premium-kamaa ja ihan oma vikahan se oli kun pakkasin huonosti. Toki takuu pelaa paremmissa laukuissa.

2 Likes

Tämähän se. Omassa käytössä halvimmat järkevän näköiset vettä pitävät laukut Amazonista ilman mitään ongelmia.

Kannattaa laitella kiinnikkeitä ja laukkuja rohkeasti muuallekin kuin mihin ne on tarkoitettu. Parhaiten käyttökokemukset kertyy käyttämällä. Googlailulla ei saa mitään hyödyllistä tietoa siitä, miten mikäkin nyssäkkä sopii omaan käyttöön imo.

2 Likes

Aivan, no käyttäjävirhe selittäisi myös. Itsellä tavara ei ole kovin suurikokoista, eli sitä voi laittaa sinne, missä tilaa on. Mulla ei ole vuosikymmenten aikana hajonnut ikinä yhtäkään vetoketjua mistään asiasta/vaatteesta.

Kunhan on vaan tilaa, se on tärkeintä. Kun tilaa on riittävästi, ei tarvitse sulloa väkisin :smiley: Retkillä on 80 litran rinkka (+10L takatasku + 2x2L sivutaskut…). Toki voisi jättää jotain kamoja pois, esim. untuvatakin, jos ulkona on öisinkin +15C :smiley: Ehkä sille untuvatakille voisi keksiä sitten jonkun oman nyssäkkänsä, jonka laittaa johonkin kiinni, ja roudata sitä sitten, kun on sille tarvis kelien puolesta.

1 Like

Itsellä aina vähän lämpimämpi pussi ja muu vaatetus mukana, koska muusta en tiedä, mutta palella en halua reissussa. Tällä sekä hiihtovaellukset, että pyöräreissut. Extratilan ei ole pakko johtaa ylipakkaamiseen, vaikka se helposti siihen johtaakin.

Niin, sillä logiikalla tuo untuvatakkikin on mukana. Oon aina porukassa eka, joka laittaa sen päälle, ja vika, joka ottaa pois. Usein reissuilla muut eivät käytä lämpimämpää takkia ollenkaan, lämminverisempiä? :upside_down_face:

Olen pakkauslistaa kyllä niin pitkään hinkannut, että ei siellä ole mitään ylimääräistä omaan käyttööni. Yhden hengen teltta, kiilat ja kepit, ilmatäytteinen makuualusta, itselleni riittävän lämmin Cumuluksen makuupussi. Sadetakki ja housut, keittiö eli 1L kuppi jossa kaasu, polttomo ym, vedensuodatin, tykit ja vaihtopaita, tuulitakki, vaihtosukat ja vaihtokalsarit, fleecepipo ja -hanskat, buff putkikauluri, sitten pikkupussi jossa on punkkipihtejä, ea-tarvikeita, niveaa pienessä meikkivoidepurkissa, hammasharja, hammastahna, hammaslankaa, virtapankki… onhan tätä tavaraa. https://lighterpack.com/r/djel2s

1 Like

Mulla on tollanen Konassa ja yllätti laadukkuudellaan. Etuosan aisat on vähän tyhmät mutta muuten on kyllä hintaansa enemmän tarakkaa.

1 Like

Kyseessä on vissiin Cuben tarakka, joten kai se selittää laatua.

Pohdin tässä sivussa ”lämpimikseni”, että Topeakin 54cm pitkä 6L runkolaukku menis ”heittämällä” pösöön (kuten joku joskus mainostikin asiaa) parin pullotelineen kanssa.

Jos etutarakan päälle sitoisi jonkun pienen esim 6-8L kuivasäkin, niin lowridereitä ei tarvisi ollenkaan… Kamala suo tämä > bikepacking.

Nyt pitää panna netti kiinni.

Musta ja syvä kuin markkinamiehen sydän. Suosittelen RSFarchiveä ja perinteistä, huoletonta bicycle touringiä.

7 Likes

Minä lähdin muutama vuosi sitten pitkän tauon jälkeen reissuun sitomalla kuivasäkit hihnoilla tarakan sivuille. Hyvin meni, kun matkaan päästiin. Sitten olen hyväksynyt käyttöön 90-luvulla Top-Sportista ostetut Everest-merkkiset tarakkalaukut. Ei priimaa, mutta tavarat kulkee. Uudempaa on kaksi Ortliebin laukkua etutarakalla. Laukut toimii hyvin reissuilla, paremmin kuin internetissä.

1 Like

Juu ei neljän tarakkalaukun kanssa oikeasti mitään käytännön ongelmia ole ollut. Kunhan pohdin…