Rungon maalaus

DanielBraun - 16:09, 20.5.2020 » Itsehän en maalaisi kuin telalla.
Kiitos tiedosta, kommenttiasi ei arvosteta.

älä maalaa

Maalaan homeiset pyöräni roiskimalla maalia pensselillä.

Leander - 15:52, 20.5.2020 » Tänään opin, että virallisen totuuden mukaan vain alkydimaali on "oikeaa maalia" ja kaikki muu on jotain taidemaalihömppää. Tästä on hyvä jatkaa fiksumpana eteenpäin.
Eli et oppinut yhtään mitään.

*älä mörssaa

kaukomieli - 16:25, 20.5.2020 »
Leander - 15:52, 20.5.2020 » Tänään opin, että virallisen totuuden mukaan vain alkydimaali on "oikeaa maalia" ja kaikki muu on jotain taidemaalihömppää. Tästä on hyvä jatkaa fiksumpana eteenpäin.
Eli et oppinut yhtään mitään.
Tästä ollaan samaa mieltä.

Ei ole mitään virallista, oikeaa tai hömppää, keksit ne ihan itse.

Leander - 15:52, 20.5.2020 » Tänään opin, että virallisen totuuden mukaan vain alkydimaali on "oikeaa maalia" ja kaikki muu on jotain taidemaalihömppää. Tästä on hyvä jatkaa fiksumpana eteenpäin.
Voitko painua vittuun. Toi on lähinnä noloa enää.
Leander - 15:52, 20.5.2020 » Tänään opin, että virallisen totuuden mukaan vain alkydimaali on "oikeaa maalia" ja kaikki muu on jotain taidemaalihömppää. Tästä on hyvä jatkaa fiksumpana eteenpäin.
Sisälukutaitosi on sitten ainakin ihan tasoa [i]sammaleinen kivi metsässä[/i] ja jokainen lukemasi asia todennäköisesti vie sinua aiempaa fiksumpana eteenpäin.

Ei siinä mitään, oma heikkolahjaisuus on hyvä myöntää, se helpottaa.

Leander - 15:55, 20.5.2020 »
Lumikko - 13:06, 20.5.2020 » Maston Hammer sen sijaan on aivan hyvää tavaraa, ainakin se siveltävä. "Hammered"-versio on sitä vasaralakan näköistäkin, "Smooth"-versio ei näytä samalta mutta on käytännössä myös vasaralakkaa.
Luin tästä kokemuksia, ettei olisi lähelläkään tuotetta jota imitoi. Ilmeisesti (satunnaisesti?) kuivumisongelmia. Kiinnostaa kyllä kokemukset suuresti, koska tuo tummanvihreä oli haaveissa kunnes annoin itseni ymmärtää tämän olevan laadultaan jotain ihan muuta kuin hammerite. Edit. Toisaalta on niin halpaa, että voi kai sen rungon tällä pilaa ja kiroilla täällä sitten 2 viikon päästä kun pinta on edelleen pehmeä.
minäkin olen kuullut mastonin kuivumisongelmista. korjausmaalasin kuitenkin sillä rungon ja ihan hyvin kuivui infrapunakuivaimen avustuksella. maalasin ruiskulla ja ohensin xyleenillä. vaati kaks kerrosta.

Pensselöin mastonin vasaralakalla rungon ja sillä kesti yli kuukausi kuivua kunnolla. Ei tullut myöskään sellasta toivottua 60-luvun mikroskooppi-lookkia. Jotain fiilistä siinä silti oli. Oisko jbomanilla kyseinen sibbo nykyään, voinee kertoa nykykunnosta.

Mulla ei taida vielä olla riittävästi YV-statusta asia_topik_postaamiseen joten keskityn turhiin sivuseikkoihin: poistin eilen favoritista turhat pinnanmuodot ja pohjamaalasin rälläkkäjäljet ferrexillä. Tänään päälle mastonin sininen, purkissa luki parasta ennen 2017. Tuli hyvä. Huomenna lakkaa

Bilteman vasaralakalla oon joskus ylisutinut rungon ja tuli huonoista olosuhteista(helle ja pölyä) huolimatta siedettevä lopputulos ja hyvin kesti. Ja siis lämmön takia kuivu melkein turhan nopsaa, tuli kiire.

Nyt kun noista on ollut puhetta niin tulikin mieleen että voisinkin vetästä hobon diy-tartsiin mustan vasaralakan, ehkä en tota mastonia kuiteskaan vaan vaikka sit ton bilteman.

Onko pohjamaalisuosituksia huonekaluputkitarakalle/vasaralakalle?

Vasaralakka ei vältsiin kaipaa pohjamaalia. Mainostajan mukaan siinä on pohjamaali, ruostesuojaus ja pintamaali samassa. Ja miksipä tähän ei luottaisi.

kaukomieli - 21:32, 20.5.2020 » Bilteman vasaralakalla oon joskus ylisutinut rungon ja tuli huonoista olosuhteista(helle ja pölyä) huolimatta siedettevä lopputulos ja hyvin kesti. Ja siis lämmön takia kuivu melkein turhan nopsaa, tuli kiire. Nyt kun noista on ollut puhetta niin tulikin mieleen että voisinkin vetästä hobon diy-tartsiin mustan vasaralakan, ehkä en tota mastonia kuiteskaan vaan vaikka sit ton bilteman. Onko pohjamaalisuosituksia huonekaluputkitarakalle/vasaralakalle?
Oma kysely koski nimeomaan diy-huonekaluputkitarakkaa, jonka maalasin sillä mastonin tummanharmaalla hammerin "hammered" versiolla. Ei juurikaan ollut sen värinen kuin olisi luullut. En myöskään saanut pensselillä sitä sudittua sellaiseksi perinteiseksi vasaralakkamaiseksi, joka voi kyllä johtua myös omista maalaustaidoista.

E: Ei siis kolmessa päivässä kuivunut sen vertaa, että sen olisi saanut asennettua sormenjälkiä jättämättä.

josbanse - 16:00, 20.5.2020 » Itehän en maalais mitään fillarin rungon kaltasta käyttöesinettä muilla kuin 2k maaleilla
Jos äärimmäistä kestävyyttä halutaan niin jauhemaali on varmaan paras ja se on 1k maali.
asb - 16:43, 20.5.2020 » Voitko painua vittuun. Toi on lähinnä noloa enää.
munccis - 17:23, 20.5.2020 » oma heikkolahjaisuus on hyvä myöntää
Hei sori ihan tosi kauheesti. Voitteks kertoo jatkoo varten, et miten tää pitäs tulkita:

Jotenki jäi sellai fiilis et alkydi is the way to go ja taidemaalit on iso no-no kandee jättää hyllyyn. Toisaalta pigmentti kyllä kiinnostaa ku eiks se oo se värihommeli. Kertokaa mikä meni pieleen etten vahingossa pilaa runkoani. Kiitos et jaksatte jeesaa <3

Lumikko - 21:44, 20.5.2020 » Vasaralakka ei vältsiin kaipaa pohjamaalia. Mainostajan mukaan siinä on pohjamaali, ruostesuojaus ja pintamaali samassa. Ja miksipä tähän ei luottaisi.
Mastonin hammeria laitoin näillä ohjeilla paljaaksi hiottuun runkoon ja se kyllä irtoili isoina hilseinä kun vain vähän kynnellä rapsutti. Voi olla etten vain osannut mut selkeästi pelkillä purkin ohjeilla ei vielä tullut kelvollista. Mut ulkonäkö oli ihan kiva.

Runko kun runko, bilteman vasaralakka ei kestänyt ainakaan ruosteen päälle vedettynä auton kevytperävaunussa vuoden päästä sivelystä.
Alkuun oli kiinni kuin tauti mutta nyt lähtee isoina lätkinä.
Suihkutilassa olevan lämmityspatterin pinta taas kestää ja kestää kun pohjat tehty edes jotenkin.

Mä oon maalannut noita fillareita aika paljon ja myös ajanut niillä maalaamillani fillareilla. Suosittelen kaikkeen käyttöön pohjamaaliksi 2k epoksipohjamaalia, jota saa automaaliliikkeistä. sen joutuu levittään ruiskulla jos haluaa hyvän jäljen.

Oon kokeillut myös 2k akryylipohjamaalia, mutta vaikka se levittyi hyvin, ei oikein kestänyt tuota fillarin jatkuvaa paiskomista ja kolistelua. samaa luokkaa oli motonetistä saatava mastonin car-rep 2k tavara. se kyllä kuivui mukavasti, mutta ei kestänyt käyttöä. kalvonpaksuudet spraypullosta jää pieniksi, eikä sellanen ohkanen kerros sitten kestä.

joskus maalasin rungon vasaralakalla ennen kuin opettelin ruiskun käytön ja tuolloin käytin telaa, sillä levittäminen onnistui ihan ok.

mun teoria mastonista on, että ne on itse perkele ja niiden tavoite on viedä ihmisiltä kaikki ilo itse tekemisestä (vrt: uudelleen maalattavissa 7 vuorokauden päästä). jotenkin toi vasaralakka mulla kuitenkin kuivui ja siitä mulla on kaks teoriaa: 1. ruiskulla tulee ohuempi kerros kuin pensselillä, joka kuivuu nopeammin ja 2. ohentaminen nopeasti haihtuvalla xyleenillä auttoi. kaks ohutta kerrosta kuivui siis nopeammin kuin yksi paksu.

maalit on kemiaa, niillä on muitakin ominaisuuksia kuin peittäminen, esim. se ruostesuoja. siksi jollain spraybikella ja molotowilla yksin voi runko kukkia varsin nopeasti. mutta jos vedät epoksipohjan ja päälle 2k lakan niin väliin voit laittaa melkein mitä vaan keksit kiiltokuvista vesiväriin ja silti se kestää.