Rungon maalaus

Onko kukaan törmännyt edes auttavaan RAL Colours in Real Life -tyyppiseen kuva-albumiin? Tuntuu olevan pirun vaikea valita oikea sävy näytöltä, kun tietää että se tulee luonnossa näyttämään aika erilaiselta. Ja pinnan tekstuuri, lakka, mahdollinen flake ja helmiäinen sotkee asiaa entisestään.

Entä onko kokemuksia tai esimerkkejä omien pyörien maalauttamisesta. Ois hauskaa ja hyödyllistä, jos tyypit vois ladata kuvan omasta pyörästään RAL koodin kera. Ehkä hiljalleen saatas ite koostettua se auttava tietopankki.

Tietty aina on mahdollista marssia maalilikkeeseen tai automaalaamoon tutkimaan värejä paremmin.

Erik - 20:26, 27.3.2013 » Onko kukaan törmännyt edes auttavaan RAL Colours in Real Life -tyyppiseen kuva-albumiin?
Pantone-viuhka + http://www.dtp2.nl/ralpantoneconversion.html ?

^^ihan yhtä erilaiselta ne valokuvat RAL värillä X maalatusta rungosta näyttää putkella kuin se rallipalettikin. Jos ei vielä erilaisemmalta kun tulee näytön kalibroinnin lisäksi muuttujaksi valokuvan väri. Maalaamoon vaan kattomaan niitä värejä.

Eikä tuo RAL->PMS muunnoskaan ilmeisesti ihan älyttömän tarkka oo?

No näinhän se on, että ei ne kuvatkaan mitään totuutta kerro. Yhtenä päivänä selailin mm. Mash Bolteja värisävymetsästyksen toivossa ja panin merkille sen miten vähän kuviinkaan voi luottaa:



Sama pyörä runko, aivan eri sävyt ja lämpötilat.

Mutta joka tapauksessa kuvien ja RAL-koodien kuvapankki ois miun mielestä se paras tapa ymmärtää sävyjen eroja. Sitä odotellessa pitää mennä huomenna retkellä maalaamoon.

Olen tässä pohtinut ikuisuuskysymystä kestävän ja siistin maalipinnan tekemisestä kotikonstein. Mitäs maaliasiantutijat tuumaa polyuretaanipohjaisen 2K venemaalin toimivuudesta rungon maalaamiseen?

Esim. Hempelin Poly Bestillä pitäisi tulla hyvin hankausta ja UV-valoa kestävä pinta. Lisäksi mainospuheiden mukaan sillä syntyy “lähes ruiskumaalauksen lopputulos siveltimellä”.
http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/images/poly_best.gif

Oon maalannut maastoauton vanteet laivojen kansirakenteisiin tarkoitetulla 2k polyuretaanimaalilla eikä ruoste vieläkään ole pukannut läpi. Laitoin myös pohjamaalin järjestelmän mukaan ja pohjatyön tein hiekkapuhaltamalla. Kaikilla näillä on iso merkitys keston kannalta. En osaa sanoa onko pinta sen smoothimpi kuin esim. Miranolilla olen saanut aikaan, ei varmaan.

Kiitos tiedosta normaali. Mulla on tarkoitus laittaa Pompetamineen uutta väriä pintaan, kun en jaksa enää katella tota mustaa kultaisilla decaleilla. Alkuperäinen maali on vielä melko hyvässä kunnossa, joten toive ois ettei sitä tarvitse poistaa vaan karhennus riittäisi. Tästä voi toki seurata yhteensopivuusongelmia polyuretaanimaalin kanssa. Hempel Poly Best + saman järjestelmän pohjamaali menee jo turhan tyyriiksi, eli täytyy varmaan kannuttaa tai vetää miranolilla.

vanha runko kromattu maalin alta ja uusi maalipinta pitäis saada päälle. kuinka menetellä? kromin päällä maali tuskin pysyy, mutta riittääkö karhennus vai täytyykö poistaa kokonaan?

Lasikuulalla puhaltelet, niin se on varmasti helpoin tehdä. Hapolla saa myös, mutta ammattilaisilla nämä.

Myös täällä infoa: https://www.yksivaihde.net/old/616

okei, meneepä tämä vaikeaksi…lasikuulapuhallus toki on yksi vaihtoehto, mutta kun rungossa taas on muutama kohta josta tahtoisin kromin säilyvän joka siis hankaloittaa puhalluttamista. ehkä siis joudun joko jättämään maalipinnnan entiselleen tai käsillä poistamaan kromin joka tosin on melko työlästä. hmmmm…

Rumu - 17:28, 9.4.2013 » okei, meneepä tämä vaikeaksi...lasikuulapuhallus toki on yksi vaihtoehto, mutta kun rungossa taas on muutama kohta josta tahtoisin kromin säilyvän joka siis hankaloittaa puhalluttamista. ehkä siis joudun joko jättämään maalipinnnan entiselleen tai käsillä poistamaan kromin joka tosin on melko työlästä. hmmmm.....
Tai sit voit ennen puhaltamista suojata ne kohdat, joista et halua kromia karhentaa?

Onko pakko maalata, eikö kromi kelpaa?

Eikös nyt monissa high end teräs rungoissa ole ollut ainakin joskus täys kromaus maalin alla? En nyt ihan ymmärrä ongelmaa, mut en kyl osaa tarjota ratkaisuakaan.

Rumu - 17:28, 9.4.2013 » okei, meneepä tämä vaikeaksi...lasikuulapuhallus toki on yksi vaihtoehto, mutta kun rungossa taas on muutama kohta josta tahtoisin kromin säilyvän joka siis hankaloittaa puhalluttamista. ehkä siis joudun joko jättämään maalipinnnan entiselleen tai käsillä poistamaan kromin joka tosin on melko työlästä. hmmmm.....
Jos kromausta olet poistamassa osittain tai kokonaan, puhallus ei varmaankaan ole rakaisu. Kromi on erittäin kovaa tavaraa laadukkaasti tehtynä ja lähtee luotettavasti vain kemiallisesti. Amoila Oy Vantaalla tekee hyvää työtä sekä kromin poiston että kromaamisen kanssa.

Pulverimaali yleensä suositellaan juuri yllämainitusta syystä laittaa kromauksen päälle. Kestävyydestä en mene takuuseen. Todennäköisesti pyöräilykäytössä ihan riittävä.

Onko muuten tietoa miten ja millä tai missä kannattaa lakkauttaa raa’alle putkelle jätetty runko?

^komppaan, tarvis itekki tiätää. Joku tais ehdottaa mulle rosteripinnotetta… Toimisko? Vai onko jtn beeässää

Kakskomponenttilakalla (automaalaamot) saa melko hyvän tuloksen kun osaa tekniiikan.

Valtakunta le princen käyttämästä pearlized coral pink -maaleista, mistäköhän mahtais vastaavaa löytää :confused:

Mites tää nyt menee?

Mä päädyin viemään 'rollerin pulveroitavaksi itse maalauksen sijasta, ja yllätyin kovasti kun Hiekanjyvän herra sanoi, että pulverimaalattavaa teräsrunkoa ei tarvitse ruostesuojata mitenkään - pelkkä pulveri riittää. Mä kuuntelin aikanaan Decovärin kaverin luennon märkämaaleista, ja tarina oli aika eri: pelkän yhden kerroksen sijasta happopohjainen ruosteensuoja + pohjamaali + pintamaali kuulostaa jotenkin perusteellisemmalta kuin yksi pöläys pulveria ja valmis.

Miten siis on: kestääkö puhalletulle teräkselle vedetty pulverimaali pyöräkäytössä kunnolla? Mitä tapahtuu kun maalipintaan tulee chippejä?