Rungon koko?

74-74,5 setback tolpan kans. negaation tapauksessa 75 voi olla kans alueella

negaatio - 11:51, 18.2.2015 » tyty-yde 157, nykyinen 52 52 blb 50mm stemmil ja liian pitkä. Tämmöstä olen tässä vähän jo tulitikkuaskin kylkeen -hengessä hahmotellut. Pitää tos viikonloppua vielä kattoa tarkemmat mitat ja mitä competetive cyclist kertoo. Ja mitä mr. Orlowski on mieltä. Mielestäni tossa näyttäis olevan kaikki kriittiset mitat aika kohdillaan (traili lähes 60, standoveri, toe overläp 35-36 kengillä). Mitäs sanotte? Kiekot siis 650c. https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10916692_10153066557247552_8249406197896375417_o.jpg
Tosi takapainoiseltahan toi näyttää tossa, vaikka pidempi stemmi vois tietty vähän vakauttaa asioita.

Perhana, kun sit se front-center -mittakin vielä vaikuttaa siihen ajettavuuteen. Vaikeita hommia.

Semmostakin harhakuvitelmaa oon joskus elättänyt päässäni, että pidemmät ihmiset on yleensä enemmän pidempiä jalkovälistä ja vähemmän torsosta, mutta naisista mä en kyllä tiedä mitään.

Mahtaiskohan jostain löytyä jotain 650c-runkoa koeajoon ennen ku Puolassa laitetaan pilli kuumaksi?

biciollilla tais olla se v1, mut se taitaa olla vähän niinku pikkunen 700c pyörä 650c kiekoilla. Vinkkejä vaan jos tulee mieleen hyviä testimahiksia. Täyskärin avaruuspyörää on testattu, mut ihan niin ärhäkkä geo ei ole tavotteena.

e:

Ja meikä nyt siis ihan nyt rehellisesti kysyy apua. Jaksatteko ystävällisesti vähän avata näitä vähän tulkinnanvaraisiksi jääviä

wut?

siis meinaat sitä et ku täs on tota etupäätä loivennettu, ja rakea kasvatettu, niin paino ei siirry yhtä helposti etuakselin päälle skidailuhommia varten vai wheel floppia?

NKOTB - 16:14, 18.2.2015 » Semmostakin harhakuvitelmaa oon joskus elättänyt päässäni, että pidemmät ihmiset on yleensä enemmän pidempiä jalkovälistä ja vähemmän torsosta, mutta naisista mä en kyllä tiedä mitään.
Karkeasti yleistäen ja yksilökohtaiset erot tasoittaen taitaa olla niin, että naisilla on keskimäärin miehiä enemmän pituudesta jalkaa.

tolpan kulma että satula asettuu raileihin nätisti

tietty sit tää

kid_scientifik - 15:08, 18.2.2015 » jos mun pitäis speksata nyt varmasti oikeankokoinen ja käyttöön soveltuva katuisa päivittäiskulkine, niin kävisin otattamassa mitat, kontaktoisin taitavaksi tiedetyn mielec [s]valmistajan, esittäisin toiveeni putkista ym. käyttötarkoitukseni pohjalta, speksaisin palat sillä aikaa kun runko valmistuu,[/s] ajaisin.

Eiks nimim. Fullspeedillä ollu joku 650c joskus kans?

negaatio - 16:17, 18.2.2015 » siis meinaat sitä et ku täs on tota etupäätä loivennettu, ja rakea kasvatettu, niin paino ei siirry yhtä helposti etuakselin päälle skidailuhommia varten vai wheel floppia?
Ee-en kai oikein kumpaakaan. Trailihan tossa on nyt laskennallisesti sen 60mm, eli wheelfloppia ei kai pitäis tulla? Lähinnä meinasin sitä, että ohjaus voi tuntua aika kevyeltä eli herkältä kun paino on aika pitkälti takana. Kaarteessa voi tuntua siltä ettei saa tarpeeksi painoa siihen etuakselille, kun kädet on noin paljon siellä akselin takana.
RTZ - 16:31, 18.2.2015 »
NKOTB - 16:14, 18.2.2015 » Semmostakin harhakuvitelmaa oon joskus elättänyt päässäni, että pidemmät ihmiset on yleensä enemmän pidempiä jalkovälistä ja vähemmän torsosta, mutta naisista mä en kyllä tiedä mitään.
Karkeasti yleistäen ja yksilökohtaiset erot tasoittaen taitaa olla niin, että naisilla on keskimäärin miehiä enemmän pituudesta jalkaa.
Aivan kohtuutonta.
NKOTB - 16:49, 18.2.2015 »
RTZ - 16:31, 18.2.2015 »
NKOTB - 16:14, 18.2.2015 » Semmostakin harhakuvitelmaa oon joskus elättänyt päässäni, että pidemmät ihmiset on yleensä enemmän pidempiä jalkovälistä ja vähemmän torsosta, mutta naisista mä en kyllä tiedä mitään.
Karkeasti yleistäen ja yksilökohtaiset erot tasoittaen taitaa olla niin, että naisilla on keskimäärin miehiä enemmän pituudesta jalkaa.
Aivan kohtuutonta.
Vastaan tähän nyt Biciollimaisesti: eipäs kun mahtavaa.

Laittaisin 365mm takahaarukan hahlon pohjasta mitattuna, pidentäisin runkoa tasan 500mm ja muuttaisin kulmat 75/72.

Yleinen kysymys: miksi jyrkkä satulaputki, jos tilaa olisi loivempaankin? Eikö ajosento pitäisi silloin hakea reilulla setbäckillä?

Oon tässä arpomassa sopivaa retkipeliä 174cm pitkälle ystävälleni.

Työmatkat on taitettu 55cm hybridillä, jossa riseri ja vähän maastomeininki muutenki. Nyt ois tarkotus rysäyttää droppitankojen maailmaan. Jotain krossareita on koeajettu. Koot välillä 50-54cm.
Ero edelliseen kulkineeseen on kuitenkin niin iso, ettei päätöstä pyörän koon suhteen ole tehty.

Mä ajattelin ehdottaa 52cm Surly Straggleriä, mutta sen stacki on kovin matala ja runko aika pitkä. 54-koko ois korkeampi, mutta vielä pidempi.
Soma Wolverine sekin koossa 52 ois varmaan tosi passeli, mutta saatavuus vähän heikko.

Mitäs täällä ollaan mieltä noista mun kandidaateista?

Tässä hieman mittoja taulukoissa:
https://farm9.staticflickr.com/8613/15951254963_c3e49dc8a1.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7379/16385534977_dcd21fd30f.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7311/16383801078_9469ff8308.jpg

Mulla oli n. 71,5° keulakulma ja 43 mm rakea Pomppiksessa ylipitkän Pureblood-keulan kanssa. Toki isompi rengaskoko siinä kasvattaa trailia mutta hitaan vauhdin wheelflop on enemmän kulmiin ja rakeen liittyvä, kuin trailiin. En kokenut sitä ongelmalliseksi, paitsi jos on pakko ajaa hitaasti ilman käsiä.

Olihan sen pitkältä tuntuvan fillarin kanssa koetettu siirtää satulaa taaksepäin? Se terävöittää vähän reiden ja keskivartalon välisiä kulmia ja loiventaa käsien ja keskivartalon kulmia, mutta painonsiirron takia stongaan ylettyy helpommin. Täysin epäintuitiivinen muutos, mutta kokeilemisen arvoinen.

Oikein pienen fillarin kohdalla toe-overlappia vois välttää kans ihan 559 mm kiekkoihin asti pienentämällä, ettei tarvii hassutella pyörän etupään kanssa.

Disclaimer: oon höpöukko ja en tiedä mistään mitään.

mindw - 18:47, 18.2.2015 » Yleinen kysymys: miksi jyrkkä satulaputki, jos tilaa olisi loivempaankin? Eikö ajosento pitäisi silloin hakea reilulla setbäckillä?
Setback-tolppa joustaa enemmän kuin suora?
accro - 18:36, 18.2.2015 » Laittaisin 365mm takahaarukan hahlon pohjasta mitattuna, pidentäisin runkoa tasan 500mm ja muuttaisin kulmat 75/72.
Mennään aika pitkälle tässä fiktiossa, kun ei mitään hajua edes mikä nykyisessä pyörässä tökkii – paitsi mahdollisesti liian pitkä reach. Mut kiinnostais kumminkin, miten noi muutokset vaikuttais pyörän ajettavuuteen sun mielestä?

Itsehän vetäisin mannis-fanina keskiön niin alas kuin suunniteltu kampi-poljin -kombo antaa myöden, vakauden ja käsiteltävyyden nimissä.

negaatio - 15:23, 18.2.2015 »

tän takia nyt ollaanki tekemässä 650c customia. Njs-exposta hän oli useita iltoja jo haikaillut niitä pikkusia, mut reachi niissä on kuitenkin noin 54 vaakaputkisen fillarin +370, niin yhtä lailla liian pitkiä ne olisi ku nykyinen 52 x 52 blb 75 asteen satulakulmalla.

Emmä osaa mitään reacheja laskea, enkä tiedä onko NJS:t mukavia ajettavia, mutta onhan niissä nyt lyhyemmällä vaakaputkellakin olevia runkoja, kuten esim. [50,5cm](http://www.njs-export.com/collections/frames/products/anchor-dark-blue-super-rainbow-flake-1-50cm), [49,5cm](http://www.njs-export.com/collections/frames/products/georama-black-silver-flake-47-5cm), [51,5cm](http://www.njs-export.com/collections/frames/products/new-never-used-kiyo-champagne-gold-47-5cm), ja [49cm](http://www.njs-export.com/collections/frames/products/level-grey-metallic-49cm).
NKOTB - 19:31, 18.2.2015 »
mindw - 18:47, 18.2.2015 » Yleinen kysymys: miksi jyrkkä satulaputki, jos tilaa olisi loivempaankin? Eikö ajosento pitäisi silloin hakea reilulla setbäckillä?
Setback-tolppa joustaa enemmän kuin suora?
Loivempi kulma sit taas vaatii muutoksia vaakaputkessa ja/tai etupään geometriassa et säilyy toi front center. Aattelin et 74 ois hyvä kompromissi. Ja setbäck tolppaa klassinen muhvirunko muutenkin kaipaa.
NKOTB - 19:38, 18.2.2015 »
accro - 18:36, 18.2.2015 » Laittaisin 365mm takahaarukan hahlon pohjasta mitattuna, pidentäisin runkoa tasan 500mm ja muuttaisin kulmat 75/72.
Mennään aika pitkälle tässä fiktiossa, kun ei mitään hajua edes mikä nykyisessä pyörässä tökkii – paitsi mahdollisesti liian pitkä reach. Mut kiinnostais kumminkin, miten noi muutokset vaikuttais pyörän ajettavuuteen sun mielestä? Itsehän vetäisin mannis-fanina keskiön niin alas kuin suunniteltu kampi-poljin -kombo antaa myöden, vakauden ja käsiteltävyyden nimissä.
Njoo ihan mutkat päässälaskulla suoristaen noi muutokset pidentäis reachia 1,5cm vaakaputken muutos ja sentti tosta jyrkemmästä satulaputkesta. Ja se ei olis hyvä.
Ihiis - 12:33, 23.2.2015 » Iha liikaa vaakaan siis ku oon tämmönen nysäpätkä.
http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/01242/01_02_2011-380_1242060a.jpg http://2.bp.blogspot.com/-2Z-fRXRhLeo/TYPlYf7vFzI/AAAAAAAABGE/ZN6Hz_OnXv0/s1600/graeme-obree-bicycle.jpg

nyt lihis venyttele vähä

Aika släkki peli.

Ja ei näytä olevan väh. 120 sjemmii eli antii.

En venyttele koskaan.

Nivelet menee.

negaatio - 20:04, 18.2.2015 »
NKOTB - 19:38, 18.2.2015 »
accro - 18:36, 18.2.2015 » Laittaisin 365mm takahaarukan hahlon pohjasta mitattuna, pidentäisin runkoa tasan 500mm ja muuttaisin kulmat 75/72.
Mennään aika pitkälle tässä fiktiossa, kun ei mitään hajua edes mikä nykyisessä pyörässä tökkii – paitsi mahdollisesti liian pitkä reach. Mut kiinnostais kumminkin, miten noi muutokset vaikuttais pyörän ajettavuuteen sun mielestä? Itsehän vetäisin mannis-fanina keskiön niin alas kuin suunniteltu kampi-poljin -kombo antaa myöden, vakauden ja käsiteltävyyden nimissä.
Njoo ihan mutkat päässälaskulla suoristaen noi muutokset pidentäis reachia 1,5cm vaakaputken muutos ja sentti tosta jyrkemmästä satulaputkesta. Ja se ei olis hyvä.
Yleensä maantiepyörät 650c-kiekoilla on ton pituisia kuin tossa sun piirrustuksessa, mutta niillä ajetaan dropilla. Noin lyhyt ja tiukka runko riserillä herättää epäilyksiä. Ottaisin vähän pidemmän rungon ja laittaisin vaikka tangon, jossa sweeppiä. Jos runko tuntuu pitkältä, lipsahtaa penkki helposti liian eteen ja ongelma vaan kasvaa siitä. Satula mielummin taaksepäin kuin eteenpäin. Ja koska tanko ja täten paino ois taaempana, ei takahaarukan oo hyvä olla niin kauheen lyhyt jotta pyörän painojakauma säilyy jotenkuten järkevänä. Ja ehkä ennen customin tilailua koittaisin eri tangoilla, stemmeillä ja satulan asennoilla nykyistä pyörää.