Rotta?

Terve!

Tuolla koululla käyn paraikaa kurssia sananmuodostuksesta. Kurssin mittaiseksi tehtäväksi annettiin kerätä jonkun erikoisalan tai käyttäjäpiirin sanoja ja analysoida niitä sitten sananmuodostuksen keinoin. Päätin valita pyöräilykulttuurin, ja aineiston, eli yksittäiset sanat, poimin täältä keskustelupalstalta.
Itse olen suhteellisen uusi fiksuttelija, joten kaikkien sanojen merkitys ei ole vielä täysin auennut.
Kysyisinkin nyt että mitä tarkoittaa rottapyörä? Oma villi heittoni on että tuo liittyy jotenkin rotafiksaukseen. Mutta miksi tällaista pyörää tarkoittamaan on lanseerattu kokonaan uusi sana? Mikä tekee rotafiksauksesta mainitsemisen arvoisen tekniikan?
Toinen mieltäni hämmentävä termi on Gamagoolo. Tiedän että se vissiin tarkoittaa Campagnoloa, mutta miksi siitä on viännetty tuommoinen?

Jos jaksatte hiukka avustaa, kiitti ny.

Mun villi veikkaus on että rottalookki on tarkotuksellisesti karun/käytetyn näkönen.

Gamanolo/Gamagoolo/sinä_päätät puolestaan tulee oikean nimen mystisesti “hankalasta” kirjotus/lausumisasusta. Kaunolla kun se on kirjotettu johonkin osaan ja joku keltasen pörssin myyjistä sitten sitä tulkitsee niin vaihtoehtoja on monta eikä googlea osata käyttää. Lausuminenkin asia erikseen, oikeesti se kai äännetään Gampanjolo?

Gamagoolo@yv.net

Rat bike@Wikepedia

Rotta taitaa tulla ameriikanrautojen & harrikoiden harrastelijoiden termeistä. Nimenomaan tahallaan ruostutettuja ja erinäisistä häröosista rakenneltuja vempaimia.

Gamagoolo lähti tästä: https://www.yksivaihde.net/old/82/29455

walto - 21:41, 8.12.2010 » Lausuminenkin asia erikseen, oikeesti se kai äännetään Gampanjolo?
Käsittääkseni 'kampanjolo', pitkälti suomalaisin painotuksin.

Jännittävää olisi tutkia miten uusi harrastaja omaksuu sanaston ja miten merkitykset muuttuvat. YV:n keskusteluihin perustuen olen olettanut, että ‘rotta’ tarkoittaa kulunutta/huonokuntoista tai vähintään sen näköistä filoa. ‘Beater’ piti tarkistaa urban dictionarysta, kun keskustelujen pohjalta ei tuon merkitys auennut.

Campagnolo on gamagoolo, Crescent on Gresent ja Calgary On Gälgäri. Turha lähteä sen enempää hienostelemaan.

Tässä taisit pudota itse samaan kuoppaan :wink: Per favore

Ai että. Ja mä ku jotenkin luulin et rotta on nimenomaan rotafixattu pyörä. Aina kannattaa kysyä ja googlettaa. Järjestyksen saa itse päättää.