Riippumatot, teltat, makuupussit, makuualustat ja yöpyminen pyöräreissuilla

Heh, mites tämmönen tulevaisuuden telttariippumatto aka Tentsile?

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0213/4326/t/1/assets/carousel-item-1.jpg?619

AAAAAA

Kolmen hengen majoite 7,5 kg? En nyt halua kuulostaa grammanviilailijalta, mut…

Joo no kyllähän tossa vähän eri rasitukselle joutuu materiaalit, jos ajatellaan et toi pitäis pingottaa sillä lailla et siinä ois ees jollain tasolla mielekästä liikkua/oleskella sisällä. Tätä pingotusta vartenkin varmaan tarvis jonkun räikkätaljan:)

Tossahan lukee, et paino on “including ratchets”. Eli ne räikät siinä just painaa. Joutuu myös aina ettimään leiripaikan, jossa on sopivasti kolme aika hiton tukevaa puuta pienen aukion ympärillä et ton saa “lentoon”.

Vanha teltta alkaa olla heikossa tikissä useiden lapinreissujen ja alaskan eräretkeilyn jäljiltä. Aika herkullista tavaraa saa kerättyä ostoskoriin täältä:

kolmenhengen teltat alkaen 1400gr. mahtuu kamat kahden yöpyjän lisäksi. Kahden hengen teltat ei sit paina kiloakaan…

Heräät joka kerta ku kaveri kääntää kylkeä. Ei jatkoon. Painoa ja hintaa ei jaksa ees kommentoida.

E. Pakko olla tylsä ja hehkuttaa ticket to the moonia. Maton kylkeen saman firman tarppi ja hytysverkko, jotka on suunniteltu yhteensopiviksi, ja muodostavat sellasen pesän, että en keksi miten sitä parantais. Varmaan muillakin firmoilla vastaavia komboja. Aiemmin oli eri firmojen tuotteita ja aina hirvee säätö saada esim hyttysverkko soviteltua ympärille. Suosittelen keskittämistä.

qlt - 17:43, 5.2.2015 »

Heräät joka kerta ku kaveri kääntää kylkeä. Ei jatkoon. Painoa ja hintaa ei jaksa ees kommentoida.
E. Pakko olla tylsä ja hehkuttaa ticket to the moonia. Maton kylkeen saman firman tarppi ja hytysverkko, jotka on suunniteltu yhteensopiviksi, ja muodostavat sellasen pesän, että en keksi miten sitä parantais. Varmaan muillakin firmoilla vastaavia komboja. Aiemmin oli eri firmojen tuotteita ja aina hirvee säätö saada esim hyttysverkko soviteltua ympärille. Suosittelen keskittämistä.

[Hennessy hammock](http://www.hennessyhammock.com) on myös varteenotettava tuote.

^tarpin etu tohon verrattuna on ainakin siinä, että koko leirin saa sateensuojaan sen alle. Ikävä ottaa rinkkaa sinne riippumattoon.

^Siis saahan myös tuohon Hennessy versioon tarpin.

onko qlt testannu tenstsile?

Mikä SE juttu näissä riippumatoissa on? Painaa telttaa enemmän ja vie enemmän tilaa (keinu+tarppi+hyttysverkko)?
E: ja tollanen kilon setti on vaan yhdelle sopiva, eikä kamoja saa sateelta suojaan.

se siis siistiä tiä se

alustavapaus, kovat kamat puuttuu, fiilibisnes

Erilainen nukkuumis- ja erityisesti leiriytymisfiilis, jos minulta kysytään.

Itse pidän telttaa “järkevämpänä”: pitää paremmin vettä, on lämpimämpi, eikä ole niin riippuvainen puustosta. (Irlannin reissulla meni yksi yö nurtsilla nukkumiseksi, koska puita ei yksinkertaisesti ollut missään.)

Riippumatossa on kuitenkin kiva killua ja lukea kirjaa päivän ajojen päätteeksi. Samoin poistumienen ja palaaminen on vaivattomampaa, eli sopii paremmin minusta rentoon leirissä lorvimiseen. Itse en käytä hyttysverkkoa, koska en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi, joten laavukangas-riippumatto -yhdistelmäni painaa reilusti vähemmän kuin telttani (<1kg vs. ~2 kg).

Tietty kevyempiä telttoja on olemassa ja mieluusti sellaisen omistaisin, mutta noiden super-kevyiden telttojen hinnat ovat sitä luokkaa, etten ihan heräteostoksena sellaista hommaisi.

Mutta, oma tuomioni:
teltta yleiskäyttöisempi ja parempi, riippumatto hauskempi

DD Superlight-riippumatto on 280 grammaa. Saman sarjan tarppi 460 grammaa. Mielestäni aivan siedettävä painon puolesta ja mahtuvat vaikka ajopaidan takataskuihin. Ainakin suunnilleen ylhäältä tulevaa sadetta vastaan tuo tarppi suojaa nukkujan lisäksi kamat.

Vaakasuuntaisessa sateessa tai kylmillä ilmoilla aika paska ratkaisu. Ite oon alimmillaan nollan kieppeillä nukkunut riippumatossa.

Luulen pääseväni siihen fiilikseen, mikä riippumatossa nukkumisessa on. Tullut nukuttua jonkin verran taivasalla, myös hangessa. Mut ne hyttyset. Mä vihaan niitä. Just sillon kun on siistiä nukkua ulkona, lämpiminä kesäöinä, kuuluu se ininä. Jos silloin on teltassa, ei vituta, mut jos itikoita joutuu koko ajan puhaltelemaan kauemmas, luulen, et mulle ei kyl tuu uni niin helposti. Tollanen riippumatto olis kyl aika ässä ihan vaan loikoiluhommis, joten täytyy tutustua tarkemmin…

Joo, mites porukka tuon ötökkäongelman ratkaisee?

Verkolla, hirvikärpäshatulla, tervalla, karaistumalla, vai millä ilveellä.

Meitsin ratkaisu ötököihin on korvatulpat (joita tykkään käyttää muutenkin, koska vähentää ärsykkeitä) ja makuupussi. Jostain syystä syödyksi tuleminen ei ole niin häiritsevää.

Joskin taas: Virossa Peipsi-järvellä oli riippumatto koitua ongelmaksi, koska rannan metsät oli Viron ehdoton punkki- & hyttysmetropoli ja luvattu maa, ja pelkkä pusikossa käyminen leiripaikkaa katsomassa kyrsi sen verran ankarasti, että mietin heittäväni fillarin riippumaton sinne järveen. Onneksi oli sitten rannalla lintutorni, jonka alle sai viriteltyä tuon maton ja oli sen verta tuulenvirettä, että noi hyönteistyypit pysyi siellä pusikoissaan.

Npertj - 18:34, 5.2.2015 » onko qlt testannu tenstsile?
eihjolee

no nii eipä sitten huudella

mulla nimittäin on semmone eikä kukaa oo ikin valittanu että toisen pyörimisen takia heräis
joskus oli itel kylmä ni sen takia heräilin mutta normaalioloissa ei mitää tietoa muista