Riippumatot, teltat, makuupussit, makuualustat ja yöpyminen pyöräreissuilla

Intense synthetic sleeping bag Cumulus® outdoor 810 grammaa, käyttäjän max pituus 185cm ja pakkauspussin koko 8 litraa.

Sestrals Quilt - As Tucas quilt-vaihtoehto

1 Like

Miinus nollan makuupussi.
Pari kolme vuotta sitten jussin alla oli kulovaroitus ja lämpötila meni yöllä miinus kahden korville ja olin vahingossa ottanut brittien viidakko makuupussin mukaani, yllättävän hyvin tarkeni kahden hengen tunneliteltassa.
Mukavammin olisin nukkunut paksummassa pussukassa.


Tossa Cumuluksen Intense vakiopussissaan, kovin pieneksi ei pakkaudu ainakaan ilman kompressiopussia

Lisätään listaan.

Pussit:

Thermarest Saros

Mountain Hardwear Lamina

Deuter Exosphere

Nordisk Gormsson

Nordisk Oscar

Carinthia Defence 1

Vaude Sioux 400

Vaude Meglis 300

Marmot Ultra Elite 30

Marmot Trestles Elite Eco 30

Northface Lynx

Fjällräven Abisko

Rab Solar 2

Cumulus Intense

Viltit:

Sestrals Astucas

Liteway Sleeper

Gramexpert eLite

Eli tuli pari vilttiä lisää. Toi Litewayn Sleeper vaikuttaa ihan kiinnostavalta tuohon hintaan. En sitten tiedä kuinka hyvin viltti soveltuu kylkinukkujalle, varsinkaan riippumattoon.

Enlightened Equipmentilla on kans vilttiä jos jonkinmoista ja custominakin, mutta aika tyyriksi tulevat postitulleineen.

Ei tää nyt oikein sovi pakkauslistoihinkaan. En tiiä oisko tämmösille muoviin pukeutujille joku oma pervoilulanka, mut laitetaan nyt ajatusruoaksi vaikka tänne.

Katso myös: Juoksuhautajalka – Wikipedia

Edit: Puoli päivää pohdittuani totesin, et täähän se ois tälle videolle oikea lanka.

1 Like

Mä en tajua miten hengittävä takki ja byysat on muka vapor barrier liner/layer. VBL:n idea on estää kosteuden siirtyminen kropasta esim. niihin untuvakerroksiin jotka pitäisi pitää kuivana että ne lämmittää.

Mut tykkään tossa siitä ettei tule sitä kauheeta hetkeä aamulla jolloin pitää tulla pois makuupussista…

Nii, tiiä sit kuinka paljon noi tuulikamat oikeesti hengittää. Enpä usko, et ihan hirveesti.

Mikä 2-3hlö itsestäänseisova teltta (pyörä)vaelluksille? Pitäisi olla kevyehkö, riittävä 190cm pitkälle ja omata jonkunlaisen absidin.

Big agnes copper sur bikepack olisi kiva, mutta on ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi footprintin kanssa enkä jaksaisi pelätä kankaan kestävyyttä.

Vaude mark L voisi olla riittävän iso kahdella ovella jne, mutta 3kg aika paljon silloin kun yksin.

Tunneliteltta Hilleberg anjan gt olisi siis täydellinen, mutta olen alkanut kallistua kupolin helppouteen(?)

Tsekkaa meniskö MSR Hubba Hubba NX näihin spekseihin. Noin satasen halvempi ja jotakuinkin samat ominaisuudet big agneksen kanssa.

Maavaate kannattaa olla lyhyemmillä hupireissuilla, niin teltan pohja säilyy parempana niille totisemmille seikkailuille jota varten karsitaan painoa. Voit kelata asiaa siltäkin kantilta että 2+kg hilleberg kestää varmaan ihan hyvin, mut tommonen puolentoista kilon nurkilla oleva big agnes tai msr 200 g maavaatteen kanssa jää aina kevyemmäksi. Erillinen maavaate on myös helpompi paikata tai vaihtaa kokonaan.

Anjan ei sit oo aidosti itsestäänseisova, vaan vaatii kiilat molempiin päihin.
Muuten kyllä oikein hyvä teltta tuon tyyppiseksi teltaksi, itellä 3 hengen malli mut ilman isoa absidiä.

Tattista! Siis anjan ei jo ole ostettu juurikin sen takia, että olen osaamaton ja laiska teltanpystyttäjä. Helmikuun reissulla nukuttiin katto varpaissa kun ei osattu/jaksettu hieroa Abisko shapea kunnolla.
Hubba on vain 213 pitkä, luulen, että on liian lyhyt.

Tällä kertaa hinta ei merkitse eikä asialla ole kiire. Löysin hyvänoloisen topin näistä:

Meillä on hubba ja on riittäny mulle (199).

Täällä on kans hubbahubba ja oon ollu tyytyväinen. Jos tosiaan haluaa kevennellä niin telttapohjan voi jättää pois.

Kannattaa tarkastaa Nordiskin valikoima.

Pari kesää sitten etsin edullista telttaa 192 cm vartalon lepuuttamiseksi. Hubbahubbat oli loppu siitä osasta internettiä, jossa asioin. Ostin Verkkokauppa.comista Hannah Falcon (muistaakseni) -teltan. Siinä päädyt nousee jyrkästi ja tilaa kahdelle. Laadusta en tiedä, kun öitä ei vielä ole takana kymmenittäin.

E. Hannah Falcon 2

NKOTB tuossa jo sanoikin, ja sanoi oikein.

Eristekerroksen alle puetut “hengittävät” kelmuvaatteet auttavat pitämään eristeet paljon kuivempina kuin eristekerroksen päälle puettuina, joten se tavoite toteutuu noillakin.

Mitään merkittäviä määriä kosteutta kaiken maailman goretexeistä ei tule pihalle edes laboratoriotestien perusteella, ja tosielämässä kuoreksi puettuna sitä vähemmän, jos ulkona on kylmä.

Lähemmäksi kehoa puettuna kalvojen hengittävyys paranee, mutta niiden päälle puettuja vaatteita on silti vaikea hiellä kastella, jos ei urakoi ihan tarkoituksella itseään aivan hikeä tippuvaksi.

Ok, mutta kuitenkin kyseessä on käyttökohde jossa ei edes toivota vaatteen hengittävän. Ja tässä videon kaveri esitteli siihen yhteensä 200 dollarin DWR-pinnoitettua tuulitakkia ja -housuja.

Siihen on syynsä, miksi VPB:n pitää joidenkin mielestä olla tyystin hengittämätön kelmu, mutta tällaisten sääntöjen sijaan kantsii pitää mielessä pukeutumisen tavoite.

Kuulostaa melko mielenkiintoiselta. Siis ilmanpitävä kerros ihon lähellä ja lämpökerrokset sen päällä? Tuleeko sitten lämpökerroksen päälle toinen ilmanpitävä kerros? Muuten tuuli viuhuu niistä lämpökerroksista läpi eikä niistä ole ainakaan ajaessa mitään iloa.