Retkipyörät ja maastopyörävaelluspyörät


Jesjesjes tänään sen tajus että alkais ihan pian olee aika riisua nastat eteiseen ja jatkaa kuin sukkasillaan kohti allterrainretkuttimen kesäreittejä!

17 Likes

Vagabondigos se siinä (M-koon rungolla)?
Noissa aika mukavat rengastilat. Onko peräti 2,35" ISPilät?
Viistoist pistettä ja västäräkkimerkki tosta sommittelusta jossa satula lepää horisontin yllä. :+1:

L, mut juu sehän se.
Tilaa tossa on tohon käyttöön ihan hyvin. ISPit on 2.25 ja kesäisin on ollu 2.35 mezcalia ja muuta vastaavaa xc-nappulaa. Eteen mahtuisi helposti pulleampikin, mut takana ei hirveästi isompaa kannata alkaa sovittelemaan, josko sellaista nyt osaisi kaivatakaan.

1 Like

Minulla on vaiheilu retkipyöräasioissa menossa. Nykyinen on vanhan Banshee Paradoxin rungon ympärille rakennettu droppitankoinen 29er. Järeä runko, joka kestää yli satakiloisen kuskin tavaroineen.

Karate Monkey (2011) on ollut myös droppitangolla samassa hommassa.

Uudempi ja pidempi KM roikkuu seinällä vähällä käytöllä. Siihen ei droppia kannata laittaa, kun tulee joka tapauksessa liian pitkä.

Mitä kokemuksia Molokon ja Crazy barin tyyppisistä tangoista vrt. droppi?

Pääasiassa retkillä mene kestopäällystettä ja välillä sorateitä. 100-150 km päivä on yleensä matkavauhtina.

Tämä nyt on taas tällaista vaiheilua asioiden kanssa, mutta kuukauden päästä voisi olla mahdollisuus yhdistää pyöräilyä työmatkaan, joten siihen mahdollisuuteen pitää valmistautua :slight_smile:

Eihän Moloko mikään dropin korvike ole, se on ihan normi sweeppitanko jossa on pikku sarvet edessä. Ajelin sillä muutaman vuoden, mut niitä sarvia tuli käytettyä onnettoman vähän, retkelle laitoin yleensä SQLabin Innerbarendsit, jotka sijoittuvat ergonomisesti paljon paremmin. Luulen, että Moloko ois toiminut paremmin jos olisin käyttänyt superlyhyttä stemmiä ja laittanut tankoa ylemmäs, niin, että ne tumpit ois olleet pääotteet ja taakse päin suunnattu osa olisi ollut sellaista leppoistelu/sit up and beg -asentoa varten. Lopulta siinä pyörässä on ollut pisimpään Terminal, koska siihen saa kiinni mun tankolaukun niin helposti.

Oon jonkin verran ajellut myös Corner Barilla, se on ihan jees tämmöiseen maasturihko-retkikulkine asiaan, dropit tulevat hyvään kohtaan ja niistä nysistäkin saa kiinni ihan ok, vs Moloko.

1 Like

Kiitos. Jotain tällaista pelkään itsekin. Aiemmat kokemukset vain Mary barista ja sitä en saanut mitenkään itselleni sopivaksi. Ehkä kääntynen siihen, että päivitän leveämmän ja pidemmän ulottuvuuden dropin. Funnin G-wide on ollut ostoskorissa jo pitkään odottamassa.

Mulla on kyl kellarissa Moloko, jos haluat kokeilla. Sijainti Helsinki.

Himpun on liikaa etäisyyttä täältä Keski-Suomesta katsottuna. Kiitos kuitenkin tarjouksesta.

image

Yleensä ajelen joko dropilla tai 8 astetta taivutetulla suoralla, mutta mulla on nyt hetken ollut jyrkkäkulmaisessa kommuuttipyörässä kiinni tällainen. Melko kapea verrattuna nykyhetken hullutankoihin. Olen yllättynyt siitä että kyllä siinä yhdistyy monenlaista hauskaa suorasta ja kippurasta.

Tuo tuppiote vaati totuttelua, kun se tuo kädet aika taakse vaikka pidensin stemmiä. Mukava mutta hätäinen eikä tule painoa etupyörälle tarpeeksi. Tuntuma vihjaa, että loivemman ohjauskulman retkipyörässä voisi olla just hyvä, etenkin jos löllökumin pehmeyskin tasoittaisi ohjausta. Pitkällä nykymaasturilla en uskaltaisi maastoon tällä koska painonjakauma menisi pieleen.

Sarvilta tai kulmilta on sitten melko kiva ajaa vastikseen, kunhan teippaukset ovat kunnossa. Tuntuma on neutraali tai oikeastaan vakaa, sama kuin dropilla, ja kypärä laskee sen 10 cm eli heti menee kovempaa.

1 Like

Ostin Funn G widen. En uskaltanut lähteä muuhun kelkkaan ohjaamoasiassa.

Jos pitäisi ajaa itselle ylärajalla kaksi päivää peräkkäin, niin paljonko on merkitystä, että lähtisi krossarin kaltaisella pyörällä n. 40 mm renkailla vs. droppitankoisella (painavalla) 29erilla 2,25" G-onet alla. Molemmissa tapauksissa sama tavaramäärä mukana.

1 Like


Vihdoin pääsi testailemsan kunnolla mtb hankintaa siinä ympäristössä mihin mietitty: Toimii.

13 Likes

Testilenkki takana uusimalla kasauksella. Hki-hanko-turku taittui kahden päivän aikana mukavasti.

40 Likes

Hyvä keksintö noi (oletan) Lekan jugoslaavi-tjsp. leipälaukut sivulaukuiks! oon itekki katellu jtn militariaa välillä sillä silmällä

2 Likes

minkäsmoinen fiilis tossa u-jarrussa on lastin kanssa

Taisin nähdä tämän etenevän Ruskon seudulla ihan aidossa livessä.

minkäsmoinen fiilis tossa u-jarrussa on lastin kanssa

kuva

(sori, oli pakko) :smiley:

1 Like

kuva etulaukkujen kiinnityksestä kiinnostaa :slight_smile: ja arvio röykytys-vastaanottavuudesta

Toi u-jarru on kyl yllättänyt erittäin positiivisesti, saa tosi herkäksi ja tehoa riittää kun säätää linkkivaijerin kuitenkin sopivan lyhyeksi, ainoo huonopuoli on et lokarin kanssa tulee kunnon kuralinko suoraan tohon jarrun päälle mutjoo.

1 Like

Huuda jotain enskerralla kun näät, tulee siitä mentyä vielä täs viikon aikana.

1 Like

Voin tulla näyttään joku päivä. Paljon näitä mietin mut lopuks päätin vaan et jotkut nahkaremmit nippareilla sopiviin kohtiin, ei oo vielä irronnut.