Rengasarvostelut

Niinpä.
Jos et kaikkea tiedä tai ymmärrä ei se tarkoita etteikö jokin sinulle vieras tekniikka ole toimiva.
Avoimin mielin on helpompaa.

1 Like

joo, hei kompuranaapurin epäortodoksinen asennustekniikka. oon huomannut, että kun rengas ei millään meinaa nousta vanteelle, auttaa heittää stansin race sisään, antaa kompuran tohista ja pyöritellä vähän kiekkoa niin, että litkua on kaikkien reunojen alla. sitten se toimii just niinku pitääkin, eli tiivistää vuodot ja rengas napsahtaa vanteelle. sitä ennen tulee vähän sotkua, mutta en puuhailekaan olohuoneessa.

mad propsit lammylle, että onnistui saamaan toisen renkaan vanteelle ilman kompuraa :metal:

7 Likes

En täysin ymmärrä teoriaa joka kuormaliinan käytön takana on, mut olettaisin että se nostaa painetta joka pakottaa renkaan hyllylle paremmin? Tai sitten se tasaa painetta juurikin hyllyille, mutta toi tuntuisi helpottavan tubelessasennuksia jossa rengas tuntuu vähän löysältä vanteella

joskus kans oon tainnu yrittää jotain samanlaista, en muista detaileja, mutta en tainnut varsinaisesti hyötyä liinasta (tai siis, käytin varmaan jotain muuta mutta mutta). Ihan jännä kuulla että ehkä voi joskus jopa jeesaa tai en tiiä jeesasko.

kuormaliinan ku heittää siihen päälle tiukasti nii kyllä se auttaa hitosti, pienenee ilmatila siellä nii pienempi paine riittää nostamaan sen hyllylle.

4 Likes

Mä oon nostanut nää hankalat tapaukset sisurin avulla: rengas paikalleen sisurin kanssa, avaa toisen puolen, ottaa sisurin pois silleen että toinen renkaan reuna pysyy hyllyllä. Avattu puoli takaisin paikalleen ja tähän asti on aina noussut jalkapumpulla.

Lisään litkut venttiilin kautta, pääsee vähemmällä sotkulla.

1 Like

Olen välttänyt litkutuksella rengasrikot kaikilla breveteillä ja ultramatkoilla.

Rengasarvosteluun itse renkaat asentavana mielestäni kuuluu myös kommentointi asennuksesta ja tässä tapauksessa litkutuksesta.

Rengas on huomattavan jäykkä ja tiukka.
Se asettuu kiekon pohjalle keskelle jäykän kyljen takia.
Tuntuma on kaikin puolin erilainen verratessa muihin litkutettaviin GP5000 iin.
Aiemmat litkutetut renkaat näillä kiekoilla olivat Terraspeedit joiden kanssa ei ollut asentaessa mitään ongelmia.
Napsautinta jouduin kuitenkin käyttämään.

Loput tästä arvostelun osiosta voidaan käydä Tubeless langassa.

5 Likes

Tämä olk toiseksi viimeinen kokeiltu keino.
Sisurin poiston yhteydessä kumpikin puoli tipahti eikä noussut napsauttimella.

Kyllä tämä sitten viittaa siihen, että liitos ei vaan ole riittävän tiukka, joten lisäisin kierroksen (tai kaksi) teippiä. Kyllähän renkaan pitää hyllyllä pysyä, kun se on sinne noussut. Sehän on ihan saatanallinen katastrofi, jos tulee rengasrikko ja rengas tyhjentyessään putoaa hyllyltä. Toki sisuri pelastaa, mutta jos nyt lähdetään siitä, että tubelessien kanssa ei sisureja tarvitsisi käyttää, jos reikä tiivistyy itsestään tai viimeistään kamelinpaskalla.

Tuo sisurilla toisen reunan nostaminen on ollut itselläni ainoa keino saada lirut Gravelkingit nousemaan i25 leveälle hookless-maastokehälle. Mutta, kun se nousee, niin myös pysyy.

1 Like

Cavan tubeless-asennus kesti 15 min. Kehälle napsauttimella ja Stans venttiilistä sisään.

1 Like

Onko kenelläkään antaa TPU tai lateksi sisärengasarvostelua? Oon ollut jonkin aikaa jo tubeless curious, mutta TPU kumit voisi olla hyvä kompromissi ennen kun rupeen litkuttamaan. :face_with_monocle:

1 Like

Maantiepyörän keventelyvaiheessa ajelin paljon rengasrikkoja Tubolitoilla.
Niillä kestävämmillä.

1 Like

Mulla on ollut Aerothanit 32mm mara supremeissa rando-pyörässä pari vuotta. Alussa pitivät huonosti ilmaa, kun sielut oli löysällä suoraan paketista. Taitaa olla koko venttiili kauttaaltaan muovia, niin tuntuu, että sielu kiristyisi loputtomiin, eikä oikein herätä luottamusta, mut ei noista oo sen jälkeen ollut mitään sanottavaa. Ei flättejä, ilmat pysyy nyt suunnilleen yhtä hyvin kuin butyyleissä. Rullaako paremmin kuin aiemmat ul-butyylit? Kyl kai, mut en mä mitään eroa huomaa.

Ostin talvella leveemmät tpu-sisurit retkipyörään, mut ne on yhä paketissa.

1 Like

Juu ihan avoimin mielin olinkin liikkeellä, sen takia esitinkin kysymyksiä ja yritin oppia! Tuo kuvasi tilanne näytti sen verran clusterfuckilta että mielenkiinto heräsi. Varsinkin että mikä tuon kuormaliinan funktio oli.
En nyt varsinaisesti saanut mitään konkreettisia vastauksia etkä vahvistanut muiden ajatuksia tai ehdotuksia joten vieläkin kiinnostaa. Onko kuormaliina koko kierroksen verran päällä napsautusvaiheessa ja se on livennyt tuossa kuvassa pois vai onko se vaan ollut osittain päällä?
En oo ite kokeillu semmosia tubelessliukasteita vaan käyttäny menestyksekkäästi saippuavettä. Sen tiedän että litku liukasteena tulee yleensä sotkua. Kuulostaa kyllä hankalalta yhdistelmältä jos kumi on saaketin piukka keskiurassa muttei meinaa taas pysyä pelkällä ilmalla siellä kehän hyllyllä. Toisen puolen nostamista sisurilla olisin sitten lähinnä kokeneemmattomille lukijoille seuraavaksi ehdottanut mutta sen totesitkin tässä toimimattomaksi.
Jos ei se kumi olis itellä meinannu pysyä hyllyllä olisin ehkä jaksanu yrittää lisätä teippiä pari kierrosta mutta todennäköisesti heittäny romut nurkkaan ja jollain sisurillisella ysärimaasturilla kotiin. Teippiä vaan on niin pirun ikävä lisäillä kun on jo lätränny litkulla.

1 Like

Mä olen myös käyttänyt liinaa ennen kuin oli kunnon kompura. Muistaakseni näin kikan jossain youtube-videossa, joka käsitteli tubeless-renkaiden asennusongelmia. Teoria lienee, että liinan kiristäminen ihan mekaanisesti puskee reunalankaa hyllyä kohden. Ainakin oma anekdoottini on, että ilman liinaa ei olis noussut Terreno XC Racet vanteelle aikanaan.

e: minulla se liina aina vaan lennähti siitä jotenkin sivuttain pois, kun rengas vihdoin napsahti hyllylle ja alkoi täyttyä

musta tää ilmatilateoria on tähänastisista uskottavin

1 Like

Oma käsitys on ollut, että liinan kanssa ilmaa ei pääsisi (niin paljoa) karkuun vielä hyllylle nousemattomien sivujen kautta. Niin sit ei tarttis tulla venttiilin kautta sisään niin paljoa ilmaa niin nopeasti, kun ei sitä ainakaan oman pumpun säiliöstä ihan rajattomasti riitä.

En ole itse käyttänyt kuin kerran. Mut onhan tästä tekniikasta reilusti videoita etenkin moottoriajoneuvojen renkaiden kanssa puljaajilta.

Oon toisaalta kokenut itse hyödylliseksi ihan vaan vähän painaa pystyssä olevaa kiekkoa maata vasten samaan aikaan kun ilmaa alkaa virrata sisään napsauttimesta, sen sijaan että tarttisi alkaa liinaa virittämään. Tämä varmaan enempi just ilmatilaan vaikuttava tapa.

Tässä ei pienene se tarvittava ilman paine vaan määrä. Kuormaliinalla tila, jonka ilma täyttää on pienempi ja näin myös saman ilmanpaineen saavuttamiseksi tarvitaan tilavuudeltaan vähemmän ilmaa.

Ehkä samalla kun estetään renkaan tilavuuden kasvaminen poispäin vanteesta, ilmanpaine pyrkii pakottamaan sivuja ulospäin eli nousemaan vanteelle?

1 Like

tähän voisin uskoa

Ei kyl enää gatorskinejä varmaan tule ostettua. Molemmat hajonneet kyljistään, vaikka kulutuspintaa reilusti jäljellä. Luulin, että näitä markkinoidaan kestävinä. Perse, mun kisaisemmatkin renkaat on kestänyt paremmin.

1 Like