Rautateiden huoltotiet ja pyöräily

Onko jollain mielenkiintoista ja valmista reittiä laadittuna? Istun junassa ja ihailen jälleen kerran noita huoltoteitä. Kouvolan tienoilla kaunista kangasmaastoa ja hauskan oloista gräveliä. Olis kyllä kiva ajaa joku viikonlopun mittainen seikkailu.

Luvanvaraisuus on tietty kans kysymys, mutta ei anneta tässä vaiheessa rajoittaa.

Aika paljon itekkin tullut noita öögailtua. Turku-Helsinki välistä löytyy jonkinlainen puolivalmis reitti joka pitäisi jossain välissä koeponnistaa.
Tampere-Seinäjoki välillä näytti olevan melkein koko matkalta yhtenäinen ja hyväkuntoinen latu! Ei oo vaan hirveesti Seinäjoelle mitään asiaa :smiley:

Ei ole minulla karttoja noista, vaikka paljon niitä olen käyttänyt, nykyään alkaa kaupunkien laitamilta katoamaan ja joutuu tosissaan etsimään jatkoa niille.
Vanhat asemat ovat mukavia vaihteiluita reitillä.
Vr huoltoporukat ei ole koskaan valittaneet pyöräilystä huoltoteillä, eikä yöpymisitä.
Muutaman kerran ovat pysähtyneet aamukahvillekkin kanssani.

Viime talvipäivänseisausajoissa taisi nimim. Leevi ajella Seinäjoelta hyvän matkaa etelään näitä pitkin. Itse suosin mutkittelevampia tieosuuksia.

Olen ollut VR:llä töissä sähköratojen huoltohommissa ja hankala kuvitella, että kukaan olisi häiriintynyt ja mieleltään järkkynyt niiden teiden käytöstä. Mutta radan lähelle ei kannata mennä - se johtaa helposti aikamoisiin ylilyönteihin VR:n suunnalta turvallisuussyistä. Esim. sillä betonisella kaapelikourulla ei tosiaan kannata taluttaa pyörää.

Ylläolevaa puoltaen: Tuolla puomien takana liikkuminen tapahtuu täysin omalla vastuulla. Sähköradalla voi valokaari iskeä kymmenenkin metrin päähän. Reitit (huoltokalustolle) näillä - esim. Oikorata - uudemmilla on kohtalaisen hyviä ja vähän liikennöityjä, joku mittamies käy silloin tällöin. Suuremmista työmaahankkeista (esim. Luumäki-Imatra) on Väylän sivuilla hyvät tiedoitteet. Enkä usko että kukaan hernettä vetää nokkaansa, ainakaan Väylän suunnasta, jos siellä käy vähän pyöräilemässä, puhutaan kuitenkin (vastuuntuntoisista) aikuisista ihmisistä, puolin ja toisin. Eri asia sit jos kakarat rupee rallia ajeleen puomien väärällä puolen. Tasoristeykset sitten oma lukunsa. Voin lomien jälkeen selvittää lisää.