Rattaat & voimansiirto topique

Toi on yks mitä oon myös joskus miettiny, onks se ok heittää ratas “väärälle” puolelle? Vai riippuuks se minkälaiset kammet on?

Eipä siitä oo muuta kuin esteettistä haittaa.

1 Like

Mä vedin joskus talven fiksinä 34/18. Siinä oppi pyörittämään, työmatka oli silloin 10 km / suunta.

3 Likes

Sama paitti 32/17. Pitäsköhän taas, tekis varmaan hyvää.

Pyörä vaihtaa omituisesti. Ei sweet spottia.

Elikkä aivan aluksi kun sain Bridge Clubin, SX Eagle-osasarja toimi sen kaksi päivää kunnolla minkä jälkeen alko olee yhä enenevässä määrin venkslausta.

Sitten ostin käytettynä joltai opportunistikieroilijakoukutushustlaajanilkiltä Deoren takavaihtaja-kokonaisuuden 12 spd manöövereillä jotka jätti mut alistuneeksi, takapakka ja ketju ei oo vaihtunut. Kilometrit tuntemattomat. Ei vaikuttanut erityisen kovia kokeneelta.

Tätä ei meinattu oikein tyydyttävästi saada säädettyä kaverin kanssa, skippas vaihteita ja tollee mut oli enimmäkseen turpa kii väärällä vaihteella ollessaankin.

Sit ajoin helvetin metallitankoon joka jöpötti trailin ja kelvin saumassa just sii dropin ääressä missä pysähtyy funaamaan että onko tässä nyt liikaa keulakulmaa selviämiseen ja menettää hallinnan ja takavaihtaja meni sössöksi alimman wheelin tienoilta, mutta pidän mahdollisena että se olisi säätänyt aavistuksen vaihtajan kulmaa koko pituudelta tai melkein koko pituudelta. En myöskään pidä mahdottomana, että vaihtajankorvake olisi vääntynyt vaikka se onkin aika paksu lätkä terästä ja kuvittelisin vaihtajan antavan ihan selvästi periksi koko pituudelta sitä ennen. Noin muutenkin pidän erittäin epätodennäköisenä että se olisi jossain muussa yhteydessä vääntynyt, jos edes pannutan niin pannutan uskollisesti NDSlle.

Vääntelin vaihtajaa vähän alimman pulley wheelin tienoilta kun olin sen irroittanut pyörästä ja ketju ei enää sen jälkeen hangannut tai tippunut wheeliltä. Silmämääräisesti muuten korvake ja muu osa vaihtajasta vaikuttaa suoralta, mutta varsinkin jälkimmäistähän on vaikea arvioida ja kuulemma 12 spd-järjestelmissä silmämääräinen arvio ei ole luotettava korvakkeenkaan kannalta.

Ketjua en oo vieläkään vaihtanu ja Sramin paskeena oletan sen vähintäänkin hivelevän venymisrajoja.

Clutchi on tällä hetkellä pois päältä.

En muista missä vaiheessa tämä on mennyt tähän, mutta tällä hetkellä pystyn säätämään systeemin kahteen setuppiin;

a) viiminen, 11-hampainen lehti ei oo käytössä, mutta tokavikalla lehdellä ollessa voi naksauttaa yhden tai ehkä joskus jopa kaksi kertaa ilman mitään responsea. Noin muuten toiminta oikein tyydyttävää, ehkä vähän kitinää joskus.

b) ketju menee 11-lehtiselle liian aikaisin ja taas saa naksuttaa tyhjää, mutta sentään se ei ootavannut tippua yli. Sanoisin että tällä setupilla oli muutenkin enemmän ongelmia laiskan vaihtamisen, hyppimisen, yms. kanssa, varsinkin mitä pienemmille lehdille mentiin.

Näiden välissä siis ei ole minkäänlaista sweet spottia, tai sit en vaan osaa säätää, mutta sanotaanhan sitä että apinalaumakin ennen pitkää vääntäisi Shakespearen tuotannon jos sille antaa kirjoituskoneet ja tarpeeksi aikaa, et epäilen.

Nyt kysymys onkin, että mistä tän kannattaa olettaa johtuvan vai kannattaako olettaa yhtään mitään sen sijasta että käy näyttää LBSssä tai heittää sillalta? Tähän frendi tarjosi mahdollisuuksiksi huonon vaijerin vedon tai vääntyneen takavaihtajan korvakkeen.

Ajaminen on kyllä silti kivaa nyt kun ketju ei ole aivan jatkuvasti epätietoinen siitä missä olla, vaikka vika vaihde ei olekaan käytössä.

Kiitos vastauksista.

e: saa siirtää. oliko meillä joku vaihdetopikin?

Ihan ekana tarkistaisin sen korvakkeen suoruuden. Pyöräpajalla on työkalu.

2 Likes

Jooh, vois parhaansa mukaan koittaa hilata ittensä mestoille.

Eikös laiska vaihtaminen pienemmille rattaille siirtyessä liity huonosti liikkuvaan vaijeriin ja/tai väsähtäneeseen vaihtajan jouseen?

Ääripäistä yli vaihtamisen saa aina kuriin L- ja H-ruuveilla, nää on helppo laittaa kuntoon ja sen jälkeen ketju pysyy pakalla vaikka muut säädöt olisi miten pielessä vaan.

Korvakkeen suoruus taitaa olla hemmetin pikkutarkkaa nykyisten vaihdemäärien kanssa ja sen tarkastaminen sulkee ainakin yhden vikakohdan pois.

2 Likes

mulla oli joskus hasardi kokemus kun olin vetänyt vaijerin siihen vaihtajaan kiinni ns. väärältä puolelta sitä kiinnityskuusiokoloo, lopputulos oli just se että indeksointi oli tietty just ärsyttävän kaukana suunnitellusta. Tsekkaa toi nyt ainakin user-errorin varalta ja se korvake nyt 110% kans ainaki.

huhhuh naurattaa kyl vieläki jos oikein muistan et olin ton vetäny väärää suuntaa. https://cdn.shopify.com/s/files/1/1928/9661/files/Shimano-SLX-derail-screw_600x600.png?v=1596840295

1 Like

Vaijeri itse asiassa meinattiin vetää väärästä suunnasta, mutta vilastiin netistä onneks varmuuden vuoks et “kappas, ei sillee”. Pitää nyt sit vielä varmistaa tämäkin.

b-setupissa missä pienimmälle lehdelle vaihdettiin liian aikaisin, ongelmat korostuivat pakan loppupäässä. sekä ketjua hilatessa että tiputtaessa esiintyi ongelmia. vaistomainen veikkaukseni on ollut myös väsynyt jousi, mutta se ei perustu erityiseen asiantuntemukseen, enemmänkin vain siihen että mä oon tuon vaihteiston ja pyörän kanssa nyt eniten touhunnut.

Ultegra R8000 -kampisetti fiksikäyttöön, mitä mieltä??? Saakohan näihin edes passelia ~50t ratasta…

Garbarukkia saa 58t asti mutta muotokieli täsmää vain dura-aceen

Mutta siis tossa stokkituplassa on kierteet isossa leivässä ja pultit tulee takakautta, ei edes näyttäis pahalta pari prikkaa siinä alla :thinking_cat: ja se ite ratas on jäykkä kuin piru

No just kattelin että Bike24:lla on just tuohon ultegraan garbarukkia, narrow-wide, ja periaatteessa 52t asti jos vaan varastossa tavaraa riittäisi… Sitten on näköjään kans tuo puolalainen Alugear, joka tekisi hieman halvemmalla. :thinking: pahus kun pitää olla muotoja näissä nykyajan kotkotuksissa.

Boom!

4 Likes

voi kamala mikä se tuommoinen on

rattaassahan on vielä paikat kustom rattaansuojalle.

Älkää kovin julmasti teilatko kun mun kysymykset on aika lailla “Kato se FAQ-palsta” mutta kysyn silti: Ajattelin rakentaa hiilikuituisen suorituspyörän kaveriksi leppoisan single-speed gravelin 650B Horizon slikseillä ja tuolla kellarissa olis valmiina aika passeli alurunko mutta siinä on tietysti pikalinkuille vaan pystydropit. Chainstayn mitta tuossa on aika lailla 450mm joten laskeskelin Magic gearilla että esim. 44/17 olis 45,072mm ja 41/16 olis 45,119mm uudella ketjulla. Kuinka pitkä eliniänodote sinkulakäytössä ketjulla on ennen kuin se venähtää kelvottomaksi? Ja toisaalta tuolla olis kellarissa kaikkia vanhoja kammista jääneitä eturattaita ja pakoista jääneitä takarattaita, onko noilla monivaihderattailla mitään edellytyksiä toimia sinkulakäytössä vai onko vaan sormet koko ajan öljyssä?

Laita ketjunkiristin, eli paikalleen lukittu vaihtaja, kun kerran on kiinnike sille olemassa. Vaihderattaat on vähän niin ja näin, jos niihin on tehty on madallettuja hampaita vaihtamisen helpottamiseksi. Niiden kohdalla on aina isompi riski ketjun pudottamiselle, etenkin, jos ei ole jousta kiristämässä ketjua.

No se olis helpoin mut ulkonäkösyistä mä nimenomaan haluaisin suorat ketjut ilman kiristintä. Onko toi magic gear - kikkailu sellaista että kaks kertaa kesässä pitäis vaihtaa uudet ketjut ettei roikota?

Itte oon aikoinaan ajellu ihan tyytyväisenä magic gearilla ilman erityistä tarvetta kiristää ketjua. Sen voi tehdä joko niin että ostaa laadukkaan ketjun jolla ei ole venymisen mainetta tai sit kierrättää halpoja nopeammalla frekvenssillä. Laadukkaat rattaat tietysti myös auttaa siihen että ketju pysyy rattailla, en siis suosittelisi vanhoista pakoista purettuja vaan ihan kunnon sinkularattaita.