Ratakuilun pyöräväylä (Baana)

^^ hyvä niputus.

ChainThug - 16:01, 27.4.2010 » Tää skedeparkkikeskustelu nyt menee vähän ohi tuosta pyöräbaana-aiheesta, mutta so not. Mä henk koht en edes halua....
Allekirjoitan lähes kyseenalaistamatta.

Mutta kyllä noi tuntuu tulleen jo jäädäkseen. Ultimatesta, potkulaudoista tai edes parkourista ei ollut redbullsutenöörien ja virkamiesten seuraavaksi viralliseksi alakulttuuriksi, mutta fikseillä ja kaikilla sen muodoilla on mielestäni siihen ikävä kyllä täydet valmiudet. Ja niin kuin sanottu kaikki toi hustlaus on jo tullut kuvioihin, eikä se ikävä kyllä taida olla mihinkään lähdössä.
Mut mut, vaikka pyöräily on mun harrastus ja vapaa-ajan (ja “ikävä kyllä” myös työajan käyttömuoto) haluan, niin kuin varmaan suurin osa täällä, että pyörään suhtaudutaan liikkumisvälineenä ja liikennettä (eritoten kaupungeissa) kehitetään (ennen muuta) jalankulkijan, julkisen liikenteen ja pyörien ehdoilla. Tähän taas tietysti jeesaa se, että pyöräilijöitä on enemmän. No, ei viisi sataa uutta fiksikuskia vielä kesää tee, mutta koko kulttuurin popularisoituminen tuo kaupunkipyöräilyä kaikkien tietoisuuteen, joten uskallan väittää, että pari mutsiakin alkaa ajaa meidän poolonpeluun takia.

Onhan sekin toisaalta vittumaista kun ei voikkaan tehdä liikenteessä enää mitä haluaa kun alkaa saamaan oikeuksia on pakko alkaa välittämään velvollisuuksista, mutta sanoisin, että ison kuvan kannalta sekin on oikein.

Edit: välikevennys chilestä: http://leffixedgear.wordpress.com/2010/04/27/chile-bike-polo-video/

Eiköhän lumilautailun fiilistä välillä kussut firmat, liitot ja business. Nyt puhuttiin kaupungin harrastuspaikoista. Ei mistään sponsoriturnauksista ja lajiliitoista.

Kontulan skeittihalli anyone? Sieltä on normaalisti lajiliitto, olympialaiset, junnuja kuskaavat äidit ja neuvoja huutavat valmentajat/vanhemmat aika pirun kaukana. Kontulan skeittihalli on kaupungin toteuttama harrastuspaikka. En ymmärrä miten kaupungin harrastuspaikan toivomisesta päädyttiin lajiliittoihin, sponsoreihin ja olympialaisiin. Vähän kun vastustaisi kaupungin bänditreenikämppiä ettei Idolsin kautta enää nousisi paskoja tähtiä poptaivaalle.

Lajiliittojen, sponsorien ja muiden uhka on ihan todellinen kuten basti hyvin totesti. Muttei sillä kehityksellä ole mitään tekoa kaupungin harrastuspaikkojen kanssa. Pidetään jyvät erossa akanoista.

Harrastajamäärien voimakas kasvu on vielä todennäköisempi “uhka”. Mutta kun se määrä kasvaa kuitenkin, niin on vielä huonompi jos kaikki rynnii niille ug:ille itse etsityille ja kyhätyille harrastuspaikoille. Ne ei vaan kestäisi sitä. Vertaa surf - siellä spotteja ei voi tehdä lisää, meri on meri ja rannat on rantoja ja aallot murtuu minne luonto määrää. Harrastajamäärien kasvu onkin maailmalla muuttanut surffia ihan tuntuvasti. Vanhat itse etsityt lähispotit on ihan tukossa. Päästäkseen rauhassa treenaamaan aktiiviharrastajan on liikuttava kauas ja vaikeisiin paikkoihin. Moni surffaaja ois tyytyväinen jos kaupungit vois rakentaa mereen parikytä uutta spottia, niin harrastajat jakautuisi tasaisemmin ja inhimillisemmin spoteille.

Harrastajamäärien kasvaessa harrastuspaikkojen isompi määrä on oikeesti hyvä. Skatepuolellahan jengi etsii uusia streetspotteja edelleen ihan täysillä vaikka on kymmeniä kaupungin valmiitakin spotteja. Ei se itse tekeminen siihen lopu. Ennemmin kaupungin tuki on bensaa liekkeihin.

Vertaa henry case Suvilahden graffitiseinä - harrastajayhteisö joutui ihan tosissaan tsempaamaan että malttoi olla innostumatta uusien katuspottien maalailusta. Siinä onneksi onnistuttiin, mutta siinäkin huomasti miten kaupungin tarjoama harrastuspaikka luonnollisesti olisi tukenut myös omaehtoista harrastamista. Eihän tuossa asiassa olisi muuten jouduttu niin valtavasti tsemppaamaan ja panostamaan maalaamisen pitämiseen siellä Suvilahden seinällä. Täällä olleen logiikan mukaanhan Suvilahden seinän olisi luonnostaan pitänyt tappaa kaikki luvattomien seinien maalaus ja lisäksi samalla jotenkin laskea graffitin tasoa.

trikträk-parkki, seriously? :smiley:

tya: No ei todellakaan. Aikaisemmin tässä pitkässä ketjussa kerrottu mistä kyse. Siis SKATEparkki, ei tricktrack-parkki. Ei edes uusi skateparkki. Ihan vaan sellainen parkki, joka on jo valmiiksi kaupungin suunnitelmissa. Sitten sen skateparkin muutamaa obstaakkelia suunniteltaessa tsekattaisiin pikaisesti nuorilta ja yhdeltä varttuneemmalta tricktrack- ja bmx-tyypiltä, että miltä vaikuttaa, sopisko heidänkin lajiinsa.

Mutta toihan ei kahdesta syystä meille käy.

  1. Kun ei mistään kuitenkaan mitään tuu

Meitä on niin vähän ja kun mistään ei kuitenkaan tuu mitään, niin ei kannata edes yrittää.

Tuo eikannataedesyrittääkuneikuitekaantuumitään asenne on omaksuttu hyvin Suomessa, vaikka vielä muutama sukupolvi taaksepäin se talvisodan ja jälleenrakennuksen yhteydessä ei onneksi ollut vallitseva asenne. Jos ois ollut, niin Suomi makaisi eri mallilla.

  1. Tää on meidän edelläkävijäelitistien harrastus, ei kiitos koko kansaa ja nuorempia mukaan

Me tehtiin tätä pienellä porukalla kauan ennen muita ja oli kivaa kun tunsi kaikki tyypit ja katu-uskottavuutta irtosi omaan fiilikseen 110% ja samalla vähän omaan imagoonkin. Jotta olisi pieni mahdollisuus säilyttää sama fiilis, niin kannattaa yrittää edes vähän estää aloituskynnyksen madaltuminen, harrastusmahdollisuuksien paraneminen ja uusien nuorien innokkaiden harrastajien helppo mukaan tuleminen.

Ne uudet harrastajat kuitenkin tekisi kaiken väärin. Me ei luoteta niihin ollenkaan. Ihan varmaan ne heti tekisi tästä kaupallista, virallista ja säädeltyä. Ja painottaisi liikaa temppuja.

Ja olisihan se inhottavaa, jos Suomessakin kovin katu-uskottavuus vaatisi ison maailman tapaan 5 takaperoisen, 30 metrin keulimisen, bunnyhopin, siistin skidaamisen ja poolopallon kuljettamisen sijaan jotain vaikeampia temppuja. Niitä harjoitellessa kaatuu pirusti eikä ne muutenkaan oikeen nappaa. Ja jos meitä ei nappaa ja muita nuorempia nappaisi, niin sehän on meiltä pois.

Meidän fiilikseenhän nimittäin todellakin vaikuttaa se mitä muut tekee. Ei vaan irtoa itselle fiilistä takaperoisesta ja poolomaalista, jos 300 metrin päässä nuoret heittää keospinnejä ja yläfemmoja molemmat renkaat ilmassa. Ei vaan läpät irtoa kaukalon puolikkaan laidalla edes kaljan voimalla, jos samaan aikaan toisella puolella kaupunkia on teineillä poolomatsi käynnissä kokonaisella kaukalolla heidän vanhempiensa varaamalla ja maksamalla kaukalovuorolla.

Noiden kahden yhdistelmä on muuten hassu. Meitä on hieman liian vähän. Meitä on kohta ihan liikaa. No koska sitten on hyvin?

Kyynisyys. Passiivisuus. Elitismi. Uusien sulkeminen ulkopuolelle. Muutosvastarinta. Jne…

Hauska seurata tällaisten asenteiden ilmestymistä ns. urbaanin, nuorekkaan ja kapinallisenkin harrastuksen harrastusyhteisöön. Kun sitä huomaa täälläkin, niin alkaa ymmärtää miksi yleisemmällä tasolla perussuomalaiset ja keskusta jyrää.

Seriously. Tähän tricktrack-sivujuoneen kirjoittaneet tietävät vissiin kaikki toinen toisensa livenä. Tää erimielisyys ja kinastelu näyttää tällai nettiketjuna jotenkin ronskilta?!? Samaan aikaan tietää, että jos tää keskustelu ois käyty livenä niin kaikki ois ollut samoilla linjoilla alle vartissa. On tää netti vaan edelleen yllättävän vaikea kommunikointikanava.

Joo, mä vähän kärjistin tahallani ollakseni hassunhauska. Musta vaan itsestäni tuntuu siltä, että parin 700cmx-harrastajan takia ei kaupungin paljon kannata vaivautua verrattuna tuhansiin skeittareihin. Mutta mikäs siinä, jos joku kokee että ois kiva saada jotain asiaa x, niin ei muuta kuin yhteyttä kaupunkiin. Turhaan me täällä väännetään saako niin tehdä vai ei.

  • kuten jo sanoin aiemmin, helppohan jonkun meistä on aloittaa se facebook-ryhmä ja lobbata niitä Vihreiden ryhmässä kaupunginvaltuustossa istuvia tuttuja jos siltä tuntuu. Ei sitä tiedä vaikka pian Stadissa olisikin maailman ensimmäinen fiksipyörätemppuilulle omistettu harrastuspaikka.

Kyllä siinä meiltä hymyt hyytyisi, eikö? :wink:

Voin myöntää, että mä näen stadin (suomen?) trikträk “skenen” niin naurettavan pienenä, että sillä ei voi oikein saavuttaa mitään. Mutta mun on pakko lisätä, että mä en itse näe sille mitään tarvetta. Kuinka moni trikträk-heppu maailmalla oikeasti hinkkaa jossain poolissa tai hankkiutuu johonkin parkkiin ajamaan trikkiä? Mulle on jäänyt tuosta touhusta hyvin pitkälti semmoinen kuva, että sitä trikkiä hinkataan nimenomaan ns. streetillä, koska sinne se fillarikin kuuluu. Kyseessä on kulkupeli, jolla voi tarvittaessa tehdä trikkiä - korjatkaa jos olen pahasti metsässä - eikä väline, joka on tehty lähinnä trikkailuun ja jolla voi just tuurilla vähän liikkuakin (ks. bmx).

Vai ollaanko tässä jo todistamassa uuden ryhmittelyn syntymistä? Trikträk-street ja trikträk-truetrixter?

Mun mielestä tän trikkiskene-keskustelun jäänteineen voi työntää johonkin omaan threadiinsa jo.

Oon muuten samaa mieltä kun jengi hyvin perusteli! Eli tricktrack@skeittiparkit asiaan kannattaa palata parin vuoden päästä jos tarve silloin vaatii. Ollaanpa ainakin henkisesti siihen silloin valmiimpia ja tiedetään esim. sisävelojutun myötä mitä tarvitaan (harrastajamäärän todistaminen,…)

Markku, haluamatta inttää aiheesta enempää, täytyy todeta että sun tulkinnat tossa ylempänä tästä yhteisöstä/“skenestä” ovat vähintäänkin mielenkiintoisia ja jännästi värittyneitä/virittyneitä. peilaavat ehkä jotain muita kokemuksia jostain muualta?

kiinnostais tietää, et kuinka monta (kymmentä jopa?) fiksikikkailijaa Suomessa on. Ja miten yksivaihde.netin ulkopuolella löytyy alan harrastajia.

Minä ainakin haluaisin baanasta mielummin pyörätien jota pitkin pääsisin kaupungin läpi kuin trikkikentän.

Jussi: Itse asiassa piomin vain tämän ketjun yksittäisistä kirjoituksista asioita ja sitten kärjistin ne. Mikään havainto noiden yksittäisten kirjoitusten ulkopuolella ei tue noita!!!

Minusta me emme siis ole olleet kyynisiä, passiivisia, elitistisiä, poissulkevia ja muutosvastarintaisia. Päinvastoin - ootte mulle henk.koht. parasta harrastusporukkaa lumisten vuorien ulkopuolella. Melkein tekee mieli aina halata teitä keskareissa :wink: Enkä usko meidän sellaisiksi huonommiksi muuttuvankaan. Mutta hyvä silti osata erikseen varoa tuota. On nimittäin erittäin yleinen (ja haitallinen) kehitys monessa nopeasti kasvavassa harrastuksessa.

Mutta mun mielestähän lumilautailu 2010 onkin lähes parempaa kuin lumilautailu 1992. Makuasioita ja kukin tyylillään!!! Alleyoop ja 360 vs. tuplakorkki ja 1620? Ihan sama - toinen äidistä, toinen tyttärestä. Olen nauttinut myös jokaisesta lumikäännöksestäni ja tempustani myös 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08 ja 09. Ympärillä tapahtuu kaikkea, mutta se oma fiilis on tärkein. Samaa kehitystä toivon kokevani fillarilla, omia hyviä fiiliksiä 10+ vuotta ja silti samalla ympärille kaiken maailman täysin yllättääväkin kehitystä mitä ei itse tajuu. Jopa tricktrack-teinejä.

Meitsi diggaa 2000% astetta tästä.

Vituttanut monenmonta kertaa jos on halunnut ajella töölönlahden rantaa lauttasaareen.

Jos erehtyy ajamaan j-pop aukion ja tennispalatsin edustalta, eihän sitä enää ole ajokunnossa kun meri häämöttää.

j-pop aukio… Hehehe

Mahtaako tuolla väylällä pärjätä ilman lokareita? Mua ei ainakaan nappaa kauheasti poimia happymealien jämiä bibsien persauksista. Varsinkaan syömättömien. Penseää.

simojoki - 11:41, 28.4.2010 » Ei se taas kovin helepolta näytä teillä toi harrastaminen.
Huutonauru pääs :D

Mut toivottavasti tuo baana tulee pian — ois tarkotus itsekin navigoida sinne pääkaupunkiin viimeistään syksyllä, ja sehän ois kätsy jos ois fasiliteetit valmiina “:D”

Ei vaan, vähäisistä Helsinginkäynneistäni huolimatta oon kuitenkin sen verran monta kertaa ehtinyt siellä käydessä Hämeentietä pitkin polkee, että toivois että ne pyöräkaistat ja pyörätieverkosto laajenisi.

On se Oulussakin toi keskustassa (ja autojen lomassa) navigointi perseestä, mut muuten täällä kyl pääsee hullun hyvin paikasta toiseen pitkin tuota kattavaa pyörätieverkostoa.

Onhan noi pyöräkaistanpätkät ja -taskut ainakin asenteissa harppaus oikeeseen suuntaan. Vaasassa oon kyllä tyytyväinen siihen, ettei keskustassa juuri oo pyöräteitä, vaan saa ajaa sielä ajoradalla. (Ja keskustan ulkopuolella ottaa päähän kun niitä yhdistettyjä kevyen liikenteen oleskelualueita on niin paljon.) Mutta ehkä se vaatii jotain tollasta, että ne kaikki pyöräilijät saadaan pois sieltä jalkakäytäviltä. Ite kyllä olisin ennemmin lähteny vaikka rauhottamaan ajoradan tunnelmaa korotetuilla suojateillä, kadun kavennuksilla jne., jos se vaikka sitten olis vähemmän pelottavaa. Ja se käyttöpakon kiertäminen tietysti.

Hienoa, että Helsingissä sentään tapahtuu jotain. Ehkä se sitten toimii esimerkkinä. Tääläkin kyllä kaupunkisuunnittelu on varovaisesti heräilemässä…

SuicideHub - 7:17, 29.4.2010 » Ite kyllä olisin ennemmin lähteny vaikka rauhottamaan ajoradan tunnelmaa korotetuilla suojateillä, kadun kavennuksilla jne., jos se vaikka sitten olis vähemmän pelottavaa.
Korotetut suojatiet on onnettomia. Autoissa on jouset, mutta mun pyörässä ei. Huonommalla autolla raaskiikin painaa korotettuun suojatiehen neljäkymppiä lasissa kun ainoo kärsijä on auto. Mutta fillarilla joutuu himmaamaan reilusti alle sataan tai pelkää pyörän lisäksi vahingoittavan itsensäkin.

Korotetut suojatiet kuitenkin tois sen tunnelman, että sitä ylittäessä ollaan selvästi jonkun toisen(=jalankulkijan) tontilla, ja alueen arvojärjestys saattaa selkiytyä. Tämä rauhoittaisi liikenteen tunnelmaa ja vähentäisi agressiivisuutta. Pienet hidastukset ei tuntuis autoilijoille niin suurilta, kun meno on koko ajan sujuvan rauhallista.

En siis tarkoittanut pelkkiä yksittäisiä hidastetöyssyjä, vaan korotettuja suojateitä jokaiseen risteykseen tiiviillä keskusta-alueella. Kuvittelen vilpittömästi, että noilla saatais ohjattua liikennekulttuuria oikeempaan suuntaan. Eli kaikki ajoneuvot ajoradalla etenemässä tasaisen sujuvalla tilanteeseen sopivalla rauhallisella nopeudella ja jalankulkijat hierarkiassa iha ygösenä. Lisäksi niihin ydinkeskustoihin voisi läiskästä vaikka 30km/h rajotukset.