ranskiskeskiöstä

quick: läjään kaverille arkiruoskaa, aihiona wanha Mercier eli ranskiskierteisellä keskiöllä. Itselläni olisi ylimääräinen BSC-keskiö ja työkalupakissa vastaavat kierretapit joten:

A) Yritänkö kierteyttää uudelleen brittijengoille? Onko kellään kokemusta kestääkö moinen ratkaisu käytössä? (patongin halkaisija on siis pari millin kymmenystä suurempi kuin brittiläisen ja kierteet ovat pikkuisen eri nousulla)

B) Yritänkö metsästää jostain kasettikeskiön ranskalaisilla kierteillä? (onko niitä nykyään edes muita kuin Phil?)

C) Hommaanko suosiolla jonkun kierteettömän keskiöasian? Jos kyllä, niin suosituksia otetaan vastaan, sekä mallista että ostopaikasta
(…mahdollisia suositteluja helpottaakseni mulla ei tietenkään ole vielä tiedossa kampia eli ketkulinjaa eli akselin pituutta…)

vai
D) Kairaanko vaan turhia kyselemättä uudet kierteet, testaan riittääkö niissä otetta ja tulen vasta jengojen korkattua kyselemään noista kierteettömistä ratkaisuista?

…Italialaiseksi kierteyttäminen ois varmaan toimivin ratkaisu, mutta kun ei ole vehkeitä siihen.

kiitos.

Tuskattomin ratkaisu on minusta C), tosin jos on tekemisen puute niin voihan sitä yrittää kierteyttää ensin ja jos se tosiaan menee persiilleen niin sitten vasta C).

Ainoa huono puoli noissa YST -merkkisissä kierteettömissä on se konelaakereista johtuva aivan pienenpieni välys jonka tuntee kädellä kammen päästä, ei polkiessa. Hyviä puolia sitten onkin: sopii keskiön kierteestä riippumatta kunhan leveys on se 68mm (en tiedä onko noita leveämmille muhveille), itse laakerit voi vaihtaa kun patruunan avaa, laakerikaupasta uudet.

Leveyksistä en ole varma, omani mitä olen ostanut ovat olleet vähän leveämmästä päästä (116+ mm), en tiedä saako kovin kapeita.

Tohtorilta tai Kumiluodista (tosin jälkimmäinen on mun osalta kuulopuheeseen perustuva “tieto”)…

… ainiin, ja siis kustannus ei päätä huimaa, muistaakseni tohtorin hinnat noille on 25e per kipale…

Pari viikkoa sitten Tohtorilla ei kierteettömiä ollut, mutta jos ChainThug niitä saat Tohtorin kautta tilattua niin kerro tännekin milloin on varastossa.

Pitääkö kierteettömässä olla muhvin pituus juuri tasan 68mm? Mulla on yhdessä pyörässä muhvin leveys 66,5mm.

Tuosta B-vaihtoehdosta eli ranskalaisesta keskiöstä sen verran, että käsittääkseni Velo Orange (www.velo-orange.com) on tuomassa niitä takaisin markkinoille.

Itellä on toi kierteetön ja Kumiluodin poijjaat hankki sen. Saa ihan tukkurilta normaalisti.

Mielenkiintoinen mahis olis kokeilla laittaa “kierteetöntä” (tyyliin miche) keskiötä alkuperäisillä ranskis kuppeilla kiinni. En kylläkään tiedä yhtään, et mikä käy mihin. Yhden vastaavan virityksen oon joskus tehnyt…

Mulla on muistaakseni campan huono ranskiskeskiö tallessa, jos jollakulla on esim michen patruunaa tallessa. Niin vois kokeilla, että käyvätkö yksiin.

J

zjeim - 8:04, 18.5.2009 » Mielenkiintoinen mahis olis kokeilla laittaa "kierteetöntä" (tyyliin miche) keskiötä alkuperäisillä ranskis kuppeilla kiinni. En kylläkään tiedä yhtään, et mikä käy mihin. Yhden vastaavan virityksen oon joskus tehnyt..
??? nyt ainakaan allekirjoittanut ei ymmärrä ...

ainakaan YST -patruunoihin ei muita kuppeja voi käyttää kun toinen puoli on osa patruunaa…

randomm - 8:09, 18.5.2009 »
zjeim - 8:04, 18.5.2009 » Mielenkiintoinen mahis olis kokeilla laittaa "kierteetöntä" (tyyliin miche) keskiötä alkuperäisillä ranskis kuppeilla kiinni. En kylläkään tiedä yhtään, et mikä käy mihin. Yhden vastaavan virityksen oon joskus tehnyt..
??? nyt ainakaan allekirjoittanut ei ymmärrä ... ainakaan YST -patruunoihin ei muita kuppeja voi käyttää kun toinen puoli on osa patruunaa...
Ei kun sellaisiin "tavallisiin" patruunakeskiöihin, joissa molemmat kierreholkit on irralliset. Niitähän on. Vois kuvitella että tuurilla onnistuukin.

^ Eli siis Michen patruunakeskiössä kupit on kokonaan irralliset päinvastoin kuin yleensä eli sen ‘patruunan’ vois periaatteessa yrittää puristaa kiinni paikoilleen pyörän alkuperäisillä laakerikupeilla jos se vaan mahtuu niiden sisään.

Michen keskiössä ei ole kierteitä kummallakaan puolella. Molemman puolen kupit ovat irtonaiset ja niitä kiristämällä puristetaan keskiö paikalleen, näin saadaan pieni mahdollisuus säätää ketjulinjaa. Keskiön halkaisija on jonkin verran muhvia pienempi, ja saattaisi ehkä sopia jonkun toisen irtokuppikeskiön kuppien sisään. Onnistuminen lienee tuurista (kupeista) kiinni.

Juuri noin. Huomasin tollasen mahiksen joskus ihan sattumalta. Tosin en tiedä sopiiko esim Miche campan kuppien sisään… Mutta oon siis joskus laittanu Shimanon muinaisen “kupittoman” kasettikeskiön jonkun vanhan normikeskiön kupeilla kiinni.

aah, kiitoksia tästä selvennyksestä :slight_smile: … kun plärää noiden vanhojen romujen kanssa niin ei ole tullut moista vielä eteen.

zjeim - 8:48, 18.5.2009 » Mielenkiintoinen mahis olis kokeilla laittaa "kierteetöntä" (tyyliin miche) keskiötä alkuperäisillä ranskis kuppeilla kiinni. En kylläkään tiedä yhtään, et mikä käy mihin. Yhden vastaavan virityksen oon joskus tehnyt.. Mulla on muistaakseni campan huono ranskiskeskiö tallessa, jos jollakulla on esim michen patruunaa tallessa. Niin vois kokeilla, että käyvätkö yksiin. J
Michen halkaisija on 28,05 mm.. jos löydät noi campan ranskiskupit ja jos niiden läpimitta natsaa suurinpirtein tohon 28 milliin niin voin lunastaa ne (vapaavalintaisella tölkkijuomalla?) kokeiltavaksi ja kertoa sitten miten kävi.

Todennäköisyys sille ettei Michen 107 mm akseli natsaakaan random maantiekampien ja bilteman takakiekkoon asennetun bemaxirattaan kanssa on kuitenkin aika suuri joten tilaan joka tapauksessa myös parit eripituiset kierteettömät keskiöt. Eli ainakin yksi sellainen pituutta X on ehkä tulossa uusjakoon lähiviikkoina :slight_smile:

T Hanks.