Rannekivut

Moro!
Toivottavasti meni oikeeseen paikkaan.
Eli meikäläisellä on tällänen ongelma, kun ajaa fixillä jonku 200m nii oikee ranne menee ihan tukkoo ja ei taas toimi kunnolla viikkoon, joten onko tähän jotai helppoja keinoja korjata? Korkeempi tanko, lyhyempi stemmi?
BMX:llä ajaessa ei oo koskaa ollu mitää ongelmii ton oikeen ranteen kans.

Minkälainen stonga sulla on fiksissä? Jos ranne on ihan linkussa niin verenkierto/hermot voi jäädä puristuksiin, mikä voi aiheuttaa tukkoon menemisen…

Minulla on ollut jonkin verran samanlaisia ongelmia, mutta ei ihan noin lyhyillä matkoilla. Ajoasennon säätäminen auttoi: satula oikealle korkeudelle ja hieman yläviistoon ja tanko mahd. ylös (joskin se jää silti liian matalalle), jotta ajaessa ei joutuisi käsillä kannattelemaan omaa painoa (eli ei valuisi satulalta eteenpäin).

Myös droppitanko kahdella (aero-)jarrukahvalla auttaa muuttamaan käsien asentoa ajon aikana: voi ajaa suoralta osalta tai ns. kahvoista kiinni pitäen.

Onks rankasti painoa käsillä? Korkeampaa stemmiä, enemmän nousua raiseriin ja skippaa ne sweepittömät stongat. Tietty jos sä ajat droppitangolla ja jatkuvasti yläotteelta, niin se on vaan ranteiden kannalta väärin.

Kuva pyörästä kuskin kanssa ja ilman auttaisi. Väärän kokoinen pyörä ja huonosti säädetty ajoasento voivat olla osasyyllisiä.

Suosittelen lisäksi kunnollisia pyöräilykäsineitä.

Mulla oli droppitankoon totutellessa ongelmia käsien kanssa, ja tiukatkin hanskat tuntui vaan pahentavan tilannetta. Mutta se meni sit ohi itsestään, eikä nyt oo ollut mitään ongelmia hanskoilla tai alasti. Oletettavasti vaan puristin liikaa kun oli niin jännää.

Menkää jonnekin missä Smurf on paikalla, mies jonka olen kuullut monta kertaa tunnistavan (tulevat) rannekiput pelkkää pyörää katsomalla! Kokemuksen syvää rintaääntä!

Agressiivinen eteen nojaava matala ajoasento on haastava. Siinä tarvitaan mukavasti rannekulmaa tangolle. Perinteisesti etunoja ajoasento on saatu dropeilta ajamalla tai vaikka bullhornilla. Sekä dropilla että bullhornilla rannekulmaa tuleekin melkein 90 astetta erilailla kuin millään suorilla tangoilla tai risereilla.

Fikseihin halutaan usein aika eteen nojaava ajoasento. Niihin se kuitenkin toteutetaan usein niin, että voidaan käyttää suoraa tai riseristongaa. Suorissa ja risereissa yleisimmät kulmat tahtoo rajoittua jonnekin alle 5 asteen pintaan. Ei ihme että ranteet on kovilla.

Jos sullakin siis aika agressiivinen eteen nojaava ajoasento, niin suosittelisin etsimään suuremman kulman omaavaa suoraa tai riseria vaikka esim. värivalikoima kulmavaatimuksen myötä pienenisikin.

Myös eteen nojaavassa agressiivisessa ajoasennossa voi yrittää saada painoa enemmän perseelle ja vähemmän ranteille. Niin sen kuuluisi mennäkin jos ajoasento on kunnossa. Mutta väkisin siihen ranteillekin jää silti enemmän painoa kuin pystymmässä ja rennommassa ajoasennossa.

Jos ei siis tangon rannekulmaa säätämällä ja lisäämällä löydy ratkaisua, niin ainoa vaihtoehto on nostaa stemmiä vaihtamalla ja muuten ajoasentoa pystymmäksi ja rennommaksi. Jos haluaa mahdollistaa myös agressiivisen eteen nojaavankin ajoasennon, niin bullhornit ja dropit on ihan suositeltava vaihtoehto.

Toi 200 m ajaminen viittaa kyllä siihen että ranteessa on jotain vikaa. Ei ongelmien pitäisi ihan niin nopeesti tulla vaikka olisi kuinka väärä tanko ja eteen nojaava asento.

Hanskoilla ei juurikaan ole tuohon vaikutusta, vaan edut tulevat sitten pidemmällä matkalla esiin, kun hanskat (ehkä) vähentävät käsien puutumista. Itse ajan kesäaikaan kaikki useiden tuntienkin lenkit ilman hanskoja, eikä puutumista tule, kun vaihtelee välillä otetta ja ajoasento on kunnossa. Hanskoja tarvii lämmikkeeksi, ei muuten.

aihetta sivuten, tietääkö kukaan mitään droppitankoja joissa olisi yläotteessa aavistus back sweepiä… siis muita kuin Nitton noodle bar?

…mielellään vähän modernimman näköinen, ergo ja oversize.

edit: itse itselleni vastaten: pikaisella oman muistin virkistämisellä ja googlettamisella löytyi FSA K-Wing kolmen asteen sweepillä… mutta se on vähän turhan hintava. Eli samanmoinen mutta alumiinisena, kiitos.

asentojen vaihtaminen ajon aikana auttaa eli droppitanko kahvoilla niin saa aikas monta ajoasentoa aikaan. Suoralla tangolla ei ole kovinkaan montaa vaihtoehtoa. Ranteiden outo kulma ja ranteilla oleva paino kuormittavat kätösiä. Asiaa voi havainnollistaa olemalla nojapunnerrusasennossa pidempiä aikoja…

ChainThugin kyssääriin liittyen. Onko kukaan koskaan missään törmännyt 38 cm Nitto Noodleen? Olisi tarvetta muttei ole missään tullut vastaan moista.

Tai vaihtoehtoisesti mitään yläotteelle kulmaa antavaa kapeahkoa bullhornia?

Kestääkö muuten alumiinitangot vääntelyä? Jos yrittäis itse väännellä edes vähän yläotekulmaa johonkin bullhorniin?

MarkkuJ: Nyt siis myös sun kroppa on liittynyt siihen kuoroon, jonka mielestä bullhorni on tyhmä tanko jokapäiväiseen käyttöön ja joka suosittelee sulle droppitankoa ja jarrukahvoja. :slight_smile: Kauas vielä aattelit hangoitella vastaan?

Eikä se alumiinistonga kestä vääntelyä. Pyorahuolto.comissa oli joskus Winpistan teräsdroppeja.

Trendikäs tankonauhan puute muuten pahentaa myös rannekipuja. Kunnon nauha jakaa paineen laajemmalle alueelle ja eristää lämpöä imevän metallitangon kämmenistä.

Laurimet, toivottavasti et vaan ole se kaveri jolle annoin yksivaihteen kirppiksellä sellaisen aika lyhyeksi pätkityn alumiinisen SR-riserin?

Jos olet niin heitä se välittömästi jorpakkoon. Se oli ainoa stonga ikinä josta mun ranteet ei oikein tykännyt ja mä en tunnetusti aja millään järkipyörillä joissa olisi ajoasennot sun muut jotenkin ergonomisesti optimoitu.

will hubjubista tilaa sulle mitä vaa nittoo. mailaa.

Asb: Pidän edelleen bullhornia hyvänä kompromissina. Siis ennenkaikkea kompromissina. Valitettavasti niitäkin on joskus hyvä tehdä kun ei jaksa vaihdella dropin ja riserin välillä.

BTW, painoa käsiltä saa veke tangon noston ja taaksemmaksi tuonnin lisäksi myös siirtämällä satulaa taaksepäin. Silloin paino on enemmän perseellä. Mä oon välittänyt tästä säännöstä paljon enemmän kuin siitä “polvilumpion pitää olla polkimen akselin kohdalla luotinarulla mittaamalla” -säännöstä, ja pidänkin satulaa aika takana.

kappas nimimerkkini mainittiin jännästi positiivisissa merkeissä.
Olen niin vanhus ja kilsoja takana niin monta, että roppa antaa palautteen välittömästi jos joku ei onnaa.

Käsiin ja ranteisiin klinikka suosittelee seuraavaa:

-Tupit tai tankonauha, ilman niitä jokaisesta töyssystä tanko lyö suoraan käsille. Samoin kun alu/teräs/adamantium-tanko on kesälläkin sen verran kalsa laitos, että saattaa aiheuttaa tulehdusta.

-kuten sanottua tangon asento ja satulan asetukset kohdilleen. Säädä niitä niin sviddun pitkään, että alkaa kyllästyttämään jotta löydä tasapainoisen ajoasennon. Kokeile, kokeile, kokeile. Se mikä toimii muilla ei välttämättä sovi sinulle.

-kokeile tankoja, jotkut tykkää sweepistä (minä!!), jotkut ei. Taistelin pitkään elinkumppanini käsien puutumista vastaan ja siltikin se hieman kiusaa ajoittain. Juokse mieluummin kivanmuotoisten tankojen perässä, kuin kivan (muodikkaan) merkkisten tankojen. Myös ylöspäin sweeppaamisella on merkitystä.
Liian kapea, muodikas tanko on aivan sviddun myrkkyä käsivarsille ja ranteille. Sanokaa mitä vaan, mutta tanko saa olla kaduillakin jopa 50 leveä… se mahtuu niin naurettavista väleistä läpi minne viitsii vaan ajaa (en suosittele kokeilemaan)

-Hanskoilla on väliä, erityisesti kylmällä, muista suojata ranteet.

-vältä tangosta puristamista, vaikka jänskättää.

-joskus ranne- ja käsivarsivaivat voivat johtua selästä, hartioista, niskasta jne jne… kuullostaa hassulta, mutta en puhu paskaa näillä kilsoilla ja talvilla.

-kokeile myös läskimpiä, renkaita tai ohuempi kylkisiä renkaita ja silleesti. Joskus jopa 2-3 millin levennys jeesaa paljon. Samoin kuin korkeaprofiiliset 36-pinnaiset kiekot eivät ole kaikkein mukavimmat.

Jos olisin opiskelija, voisin kirjoitta gradun pelkistä omista kokemuksista ja ihmiskokeista joita on tullut tehtyä.

Ainiin. Eturauhastulehdus ei ole paha vaiva, mutta perkeleen inhottava. Pitäkääpä jalat ja munaskut lämpiminä.

Olkoot katunne kuivat ja kroppanne terveet.

Oho!
Kylläpäs on tullu vastauksia.
Nii mulla on joku bilteman iha perus tanko. ( http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/large/27-0002_l.jpg )
Pitää jostai saada lyhyempää stemmiä lainaa nii voi kokeilla jos se vaikka auttais ja vähä korottais sitte vielä. Satulan asennon oon saanu jo säädettyy oikeeseen kulmaan, kun huomasin, että se tuotti pahimmat kivut.
Kuvaa tulee pyörästä sit, kun saan kameran käsiini.
Kiitos vastauksista!

Ja vielä kannattaa olla ne paljon puhutut selkä ja vatsalihakset jossain kuosissa, että jaksaavat kannatella yläkroppaa. Niin ei tarvii ajella hartiat ja kyynärpäät lukossa paino käsillä.