Raleigh m400 droppikonversio

Elikkäs.

Kaikki alkoi varmaankin viime kesästä kun mun pyörä varastettiin ja sydämeen jäi droppitankoisen jokakelin perusvarman polkupyörän menevä aukko.

Podin tätä tosi pitkään, väliin mahtui monta projektia joilla yritin paikkailla tätä huutavaa tarvetta. Jälkikäteen ajateltuna yksi näistä projekteista oli jonkinlainen tän pyörän esi-isä; droppitankoinen wheelerin tosi rottainen teräsrunko jolla ajelin jonkun kuukauden. Etsin siitäkin kuvan tähän lankaan vielä myöhemmin.

Jokatapauksessa kamelin selkä katkesi viime talvena ja päätin aloittaa pitkän ja oikeasti suunnitellun pyöränkasausprojektin. Ostin pyörän/rungon lopulta facen marketplacelta luotettavalta myyjältä joka osasi kertoa pyörän historiasta. Pyöräksi valikoitui Raleighin m400. Runko on alumiinia ja tosi kevyt. Rakastan myös 26" rengaskokoa niin se oli ehdoton plussa. Lisäksi kohtuullinen hinta ja upea väri saivat minut taipumaan tähän. En ole katunut hetkeäkään.

Nitkutin koko talven tällä suoralla tangolla. Jossain kohtaa jouduin keskustelemaan itseni kanssa jatkosta: jatkaa kippurasarviunelmia kohti vai tyytyä tähän.

Lopulta keväällä ja tänä kesänä sain ostettua vaihtajat ja droppitangon. Shimanon Claris 3x8 brifterit sun muut, alkuperäisen shimanon stx-rc voimansiirron pidin muutoin pääpiirteittäin tallella.

Tankoteipit sun muut. Joskus vielä etutarakka, ehkä rälläköimällä vanhasta takatarakasta.

Kasasin muuten dynamoetukiekon tälle talvea ja loppusyksyä varten välissä!

Rakastan tätä pyörää. Voi olla, että tulevaisuudessa joskus palaan suoraan tankoon, en osaa sanoa. Nautin tästä kokoonpanosta kyllä hirveästi.

Kysykää ja kommentoikaa, vastailen parhaani mukaan!!

12 Likes

Vaihde-ama, jossa neljä viidestä on ajokuvia. Toisaalta tykkään tästä hitosti, mut toisaalta vaihteet… :thinking_cat: Droppitanko flatbar-rungosa on toki aina vähän kyseenalainen muunnos, kun huput vie ajoasennon tosi kauas eteen, mutta jos se toimii sulle, niin sehän on pelkästään hyvä juttu.

1 Like

äh joo. ajattelin ettiä tähän vielä niitä rakennusvaiheen kuvia, yleinen anteeksipyyntö niiden vähyydestä.

ja joo, se ei onneks silleen haittaa kun mulla on aika pitkät kädet. Lisäksi oon yrittänyt sit stemmillä ja satulan etäisyydellä hienosäätää reachia paremmaksi.

Tämähän on tosi tyylikäs runko ja kasauskin aivan hyvä. Claris-vivut on vissiin just cantilevereille oikealla vetosuhteella… vai oisko noissa jopa lisäksi säätöä myös pitkälle vedolle, kuten muistaakseni on saman sarjan suoran tangon vivuissa?

Hiukkasen kiinnostaisi myös käytännön kokemukset tuosta satulatolpasta…

1 Like

Kiitti! Jarrut on tosi hyvän tuntuset joo, en osaa sanoa siitä riittääkö noiden veto V-jarruille myös. Ehkä ainoa cantilever -asennus koskaan jonka oon saanut jotenkin hyvän tuntuiseksi :smiley:
Satulatolppa ihan ookoo, mun mielestä tyylikäs! Vähän vaikee käyttää ja säätää kylläkin, tuntuu että sitä satulan clamppia pitää kiristää tosi paljon ettei satula liiku ajaessa.