Pyöräkolari uutisissa

^ argh. >:I

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135261291443/

SanttuT - 19:07, 31.10.2010 » http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/pikkupojan_yliajanut_jai_kiinni/
Kommenteissa hyvä havainto:

Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä - vakavat vammat

tnts - 2010-11-08 14:24:31 » [Auto törmäsi pyöräilijään suojatiellä - vakavat vammat](http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2274369)
Poliisin tiedotteesta:
Samanaikaisesti henkilöauto ajoi Helsingintietä kohti Hyrylää ja henkilöauto törmäsi suojatietä ylittävään pyöräilijään.
Pitäisikö avautua siitä, että poliisi sumentaa käsitteitä. Pyöräilijä ei ollut suojatiellä, vaan pyörätien jatkeella.

^ehkäpä pitäisi. Itseäni on toisaalta hieman mietityttänyt tuo “pyörätien jatke” -käsite; vähän on kömpelö eikä tavoita - ainakaan välittömässä assosiaatiossa - sitä mistä oikeasti on kyse. “Pyöräsuojatie” - anyone?

Vrt:

Samanaikaisesti henkilöauto ajoi Helsingintietä kohti Hyrylää ja henkilöauto törmäsi pyörätien jatkeella ajaneeseen pyöräilijään.

Samanaikaisesti henkilöauto ajoi Helsingintietä kohti Hyrylää ja henkilöauto törmäsi pyöräsuojatietä ylittävään pyöräilijään.

kid_scientifik - 2010-11-08 14:59:54 » ^ehkäpä pitäisi. Itseäni on toisaalta hieman mietityttänyt tuo "pyörätien jatke" -käsite; vähän on kömpelö eikä tavoita - ainakaan välittömässä assosiaatiossa -
Ei mua oikeasti nappaa tuo. Mutta... jos poliisi jatkaa termin "suojatie" käyttöä nyt, kun suojatie ja pyörätien jatke merkitään tiehen erityisesti ja toisistaan poikkeavalla tavalla, niin poliisin kielenkäytöstä seuraa se, etteivät pyöräilijät tiedä miten väistämisvelvollisuus suojatiellä jakaantuu (eli pyöräilijä suojatiellä väistää aina). Ihmisiä kuolee turhaan!

Hesarin omakaupunki-osiossa:kohtaamisia: spåra & pyöräilijä. Ei kannata lukea kommentteja ellei välttämättä halua nostattaa ragea.

accro - 2010-08-19 10:34:48 » Revin tämän talteen Metrosta: "Pyörä ja bussi kolaroivat. Polkupyörä ja bussi törmäsivät Hakuninmaalla Helsingissä keskiviikkoaamuna... [b]Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui, kun bussi oli ajanut Kaarelan raitilta liikenneympyrään ja kuljettaja oli kääntymässä ympyrästä Perhekunnantielle. Polkupyörä kääntyi ilmeisesti varoittamatta, ilman suuntamerkkiä suojatielle linja-auton eteen.[/b] Pyöräilijä loukkasi ranteensa ja..." Liikenneympyrä on yleensä varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovin liikennemerkein (kärkikolmio tai STOP-merkki), jolloin ympyrään saapuvien on väistettävä ympyrässä jo olevaa liikennettä, kuten moottoriajoneuvoja, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella olevia, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa (tieliikennelaki 14§). Liikenneturva.fi
Moro,

olin ko. pyöräilijä tässä tapauksessa. Kumpaakin syytettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Minun syytteen syyttäjä hylkäsi. Asia etenee minun osalta siten että olen asianomistaja asiassa.

^ joku oikeus ja kohtuus

Vaarallinen etuajo-oikeutettu.

tshlenovozy - 2010-11-08 22:37:55 »
accro - 2010-08-19 10:34:48 » Revin tämän talteen Metrosta: "Pyörä ja bussi kolaroivat. Polkupyörä ja bussi törmäsivät Hakuninmaalla Helsingissä keskiviikkoaamuna... [b]Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui, kun bussi oli ajanut Kaarelan raitilta liikenneympyrään ja kuljettaja oli kääntymässä ympyrästä Perhekunnantielle. Polkupyörä kääntyi ilmeisesti varoittamatta, ilman suuntamerkkiä suojatielle linja-auton eteen.[/b] Pyöräilijä loukkasi ranteensa ja..." Liikenneympyrä on yleensä varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovin liikennemerkein (kärkikolmio tai STOP-merkki), jolloin ympyrään saapuvien on väistettävä ympyrässä jo olevaa liikennettä, kuten moottoriajoneuvoja, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella olevia, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa (tieliikennelaki 14§). Liikenneturva.fi
Moro, olin ko. pyöräilijä tässä tapauksessa. Kumpaakin syytettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Minun syytteen syyttäjä hylkäsi. Asia etenee minun osalta siten että olen asianomistaja asiassa.
Oliko muuten "suojatiekin" pyörätien jatke? Oon nimittäin itsekin huomannut että [s]autoilijat[/s] kyrpä otsassa peltiarkuissaan lahoavat jauhosäkit ei liikenneympyröihin tultaessakaan [s]välttämättä[/s] huomioi "kevyttä liikennettä" saatikka sitten liikenneympyrästä poistuessaan. Onneks mun hoodeilla ei mokomia ympyröitä paljoa ole.
accro - 2010-11-08 22:56:09 » Vaarallinen etuajo-oikeutettu.
Ei, vaan vaarallinen väistämisvelvoitettu.
asb - 2010-11-09 09:26:34 »
accro - 2010-11-08 22:56:09 » Vaarallinen etuajo-oikeutettu.
Ei, vaan vaarallinen väistämisvelvoitettu.
Tarkoitatko, Asb, tuolla pyöräilijää vai linja-autoa?

Liikenteessä pitäisi toimia ennalta-arvattavasti, jolloin tuo artikkelissa mainittu mahdollisesti varoittamatta, ilman suuntamerkkiä tapahtunut kääntyminen tekee tilanteesta ongemallisen.
Lähtökohtaisesti, jos se oli suojatie pyörätien yhteydessä, niin siinä voidaan katsoa olleen pyörätien jatke ja silloin sieltä liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

luulen että tarkoitettiin sitä, ettei ole “etuajo-oikeutta” vaan ainoastaan “väistämisvelvollisuuksia” (ehkä?)

Tämmöistä tänään.

Myös tällaista.

Jes. Just näin. Saatana.

Erinomaista, Hyvinkää!

Kiertoliittymistä vielä: Liittymästä ajorataa pitkin poistuvan ajoneuvon on näytettävä suuntamerkkiä. Pitääkö liittymää kiertävällä kevyen liikenteen väylällä ajavan pyöräilijän näyttää suuntamerkkiä, jos hän jatkaa liittymän kiertoa, eli ylittää poistuvan ajoradan? Jos pitää, niin miksi? Ajoradalla ajavan ajoneuvon pitää kuitenkin näyttää suuntamerkkiä vain liittymästä poistuttaessa.