Puukäsityöt

Onko meillä joku topic missä kysellä akkuporakoneista suosituksia? En oo skenessä, mutta kiinnostas päivittää kotikäytössä oleva vanha Bosch.

Eiköhän tuo yleinen työkalutopi sovi

Kiitoksia vastauksista - näillä pääsee eteenpäin, en ollut ajatellutkaan akkukäyttöisiä, mutta pitääpä tsekkailla tarkemmin. Jos vaikka tori.fistä sattuisi sopiva löytymään.

Mukavaa joulua yv-väelle!

1 Like

Pieni 12V sininen bosch on oma lemppari, enemmän ku hyvä ja tehoiltaan täysin riittävä. Älä anna pienen koon hämätä.

12V siniset Boschit ollu kyllä kivoja pelejä. Meikälle siunaantui muutama vuos sitten semmonen dremeli ja feini ja tänä syksynä vielä ruuviväännin/porakone. Just hyviä kooltaan ja teholtaan kotihommiin ja kevyisiin pajahommiin.

Nyt vähän harmittaa et tuli ihan rahalla ostettua DeWaltin epäkeskohiomakone kun olis voinu ostaa sen 12V Boschin version mokomasta. Se 12V akun koko on vaan niin hyvä vaikka kapasiteetti onkin vaatimaton.
Oon jotenkin ollu niin DeWalteissani viime vuosina kun ne on enimmäkseen pajalla käytössä. Saaketin härkäsiä vehkeitä ne hinnakkaammat DeWaltit, ei valittamisen sanaa. 5Ah akkujakin mukava läjä.

Tätä kompattava.
Itellä ollu boschin sellanen isompi saha, sit näppärämpi dewalt, kumminkin liukukiskoilla, sit vanha scheppach, ja joku puuilon halpis.
Dewaltti helposti suosikki. Ei ollu laseria, mutta kivoin ja tarkin, parhaat säädöt. Sellanen listotusvehe. Scheppach myös hyvä.

Mutta runkohommissa tai vaikka terassinteossa kätevin melkeen tollanen 18V makitan käsisirkkeli.
Sillä mä tein kaikki terassi, aita ja pihavarastohommat, ku pitkän tavaran sahaukseen sellanen jiirisahan pukki on ihan onneton, vaikka oliskin jatkettava.
Käsisirkkelillä sahaa kätsymmin missä vaan.

Nykyään noissa pienissäkin koneissa on aivan tajuttomasti ruutia. Itellä on pajalla 12V pikkumilkkari ja aika harvoin tarvitsee kaivaa järeämpää esiin. Oma muistaakseni haettu TT-Toolsilta Vantaalta ja ei ole kuin hyvää sanottavaa.

E: Jos en olisi jo Milwaukee-ekosysteemissä, niin kiinnostaisi kokeilla noita uusia Flexin koneita. Internetin tekijä-ukot on noista nimittäin nyt jonkin aikaa intoilleet.

juu noilla “12v” pikkukoneilla pärjää pitkälle monessa hommassa. isompaa konetta tarvitsee oikeestaan vaan siinä tilanteessa jossa pitää reikäsahalla tehdä isompaa reikää tai joku muu tarve 13mm istukalle. oon käyttänyt milkkari M12 sarjaa joskus 2010 kun se tuli markkinoille ja oli silloin ainut pikkukone missä oli 13mm istukka, 12v akku ja kierrokset lähemmäs 2tuhatta kun muut jäi 1300-1500rpm. noita kärähti muistaakseni silloin vain aika paljon kun esim. sähkäreille noita markkinoitiin kompakteina ja sitten niillä porattiin 73mm rasiaporalla reikiä ties mihin.

mulla itellä no dewaltin koneita omassa käytössä ja valinnan tein aikoinaan vaan siitä syystä kun niitä sai briteistä halvalla ostettua firman nimiin ilman alveja ja takuu 3v toimi Suomessa. makitalla ja milkkarilla ei tuo pitkän takuun rekkaamimen onnistunut itse maahantuoduille vaan olis pitänyt lähettää britteihin.

Samaa mieltä. Itellä Makitan 12V ja 18V koneita. Pienissä koneissa on se hyvä että ovat todella kevyitä (18V ja 5Ah alkaa olee jo aika jööti koko päivän hommiin ja tuntuu kyllä ranteessa). Pienissä koneissa rungot on kyllä aika paljon heiveröisempiä, joten jos mitään yli ø4,5mm ruuvia väntää tai 10 mm reikää poraa niin kannattaa olla 18V kone.

btw. romuliikkeet myy Jönköping-merkkisiä Makitaklooneja, joihin menee Makitan akku (tai Jönköpingin akku menee Makitaan). Isä oli ostanut pulttipyssyrungon ja tehojen puolesta oli ihan yhtä hyvä kuin oma Bosch. Eli jos mietit sellasta pulttipyssyä, jolla irtoo keskiöt, kasettien lukkorenkaat ym. niin varovainen suositus, ei ole hinnasta kiinni.

https://www.hintakaari.fi/akkumutterinvaannin-18v-li-ion-jonkoping-runko-akkukayttoinen-mutterinvaannin-340nm/p/6438168113357/#description

3 Likes

Noi Makitat kyllä kiinnostelee, yhtälailla toi m12 fueli vakuuttava. Milkkarin kanssa oon vähän mainoksen uhri koska moni youtubessa seuraamani tyyppi noiden laitteita käyttää. Ekosysteemin valintahan tässä vain vaikeata itselleni.

Ajatuksen tasolla tommoset 12v koneet kiinnostaa, että menis sit kaikki akut ristiin jne jos olis vaikka pelkästään m12 milwaukeeta laatikossa. Iskevää konetta en koe tarvitsevani, kun mitään niin isoa/pitkää ei oo tarve ruuvailla.

Isäni suosituksesta hyppäsin Makitan 18v kelkkaan, ei ole kertaakaan harmittanut. (Porakone, iskevä ruuvinväännin, puhallin, valo, epäkeskohiomakone ja akkusirkkeli). Lähinnä laatu, saatavuus, ihan ok hinta ja ekosysteemin laajuus.

Edullisimmista työkaluista itsellä parkaside 20v ruohotrimmeri ja akkurälläkkä. Positiiviset kokemusten Mirkan terillä.

Siniselle boschille myös suositus niitä käyttäneenä.
Uusista Ryobeista kuullut ok kokemuksia, mutta ammattihenkilö isäni kielsi ostamasta.

—>
Kaikki isot merkit on hyviä tätä nykyään. Osta joku edullinen bundle ja pari akkua ja sijoita siihen ekosysteemiin.

1 Like

Duunin kautta on huonoja kokemuksia Ryobeista. Verrattuna moneen muuhun brändiin niin noita lahoaa ylivoimaisesti eniten. Myös uutena toimimattomia yksilöitä todella paljon → laadunvalvonta? Erinäisiä runkoja menee reklistilanteissa myös surutta roskiin vaan, valmistaja ei näe niissä mitään arvoa, tai eivät ainakaan ole korjaamisen arvoisia. Vihreää siinä touhussa ei oo mitään muuta kuin rungon väri. Boschit, Makitat, Milwaukeet, Festoolit, DeWaltit kaikki vähän edes laadukkaammat tai kunnon laatua edustavat lähtevät aina huoltoliikkeeseen.

Samaa aihetta mutta eri aihetta: onko kokemuksia pöytään puristimella kiinnitettävistä ruuvipenkeistä?

Siis joku tämmönen esim.

Mulla on nyt hyvä tukeva työpöytä mutta sitä käytetään niin moneen ettei ruuvipenkki vois olla siinä 24/7 kiinni.

Leukojen avaus vois olla semmosen 100mm tai niillä main.

Edit: tää olis semmoseen pieneen ja kevyeen arkikäyttöön. Töissä on sit teknisen työn luokka käytettävissä jos on isompia puristustarpeita.

Tuo sun kuvan malli on ns. ihampaska jos teet mitään muuta kuin perhoja tai juotoshommia. Viilaaminen ja sahaaminen on mahdottomia sillä toi kuulanivel ei pidä mitään.

1 Like

Jes, näin mä vähän mietin kans kun on noin monta kiinnityskohtaa ja kaikki tommosia hepposia.

Poraat pöytään reiät pulteille ja kiinnität/avaat tarvittaessa. Noi klampilla olevat on ihan turhia ja säästät aikaa 10sekuntia.

2 Likes

Kannattaisi myös ehkä huomioida se, että Makita on edelleen Venäjän markkinoilla ja käsittääkseni ei ole sieltä poistumassa.

4 Likes

Juu tuota laatujuttua oon kuullut kans mutta en kokenut omissa touhuissa kuin yhden akun kohdalla, ja sekin sitten mystisesti lähti pelaamaan itsestään.

Tosikäyttäjän näkökulmasta ryobissa on aivan jumalattoman suuri kahva koneessa kuin koneessa ja akut isoja ja painavia. Eli ergonomia ei ole parhaalla mahdollisella mallilla missään nimessä, eikä päivittäiskäyttöön ainakaan minun käteen soveltuisi tuon vuoksi.

Mut tämmönen hobbyist kahden omakotitalon perseilijä no worries

Heuerilta löytyy ihan kelvollinen pöytäkiinnitysratkaisu, mutta tyyriitähän nuo ovat.