Puukäsityöt

janne-juhani - 14:35, 3.12.2020 »
Jani S - 13:53, 3.12.2020 » ^ hyvä kanavatipsi, meni tilaukseen. jos on muitakin asiallisia, niin listaa kehiin
[Ishitani Furniture](https://www.youtube.com/channel/UC7FkqjV8SU5I8FCHXQSQe9Q) Näitä tulee välillä kateltua vaik en puukäsitöitä teekkään.
Ishitani on ihan jees, mutta aika vähän käsityötä lopulta. Paul Sellers on kova, siltä on oppinut paljon.
janne-juhani - 14:35, 3.12.2020 » [Ishitani Furniture](https://www.youtube.com/channel/UC7FkqjV8SU5I8FCHXQSQe9Q) Näitä tulee välillä kateltua vaik en puukäsitöitä teekkään.
Onpas upeeta käsityötä. Nyt tiedän miten aion viettää tän illan. Se on sipsiä ja juutuupia!

e. Hienoja hankkeita jengillä muutenkin täällä laitettu esille. Vautsi.

baader - 10:02, 3.12.2020 » Helvetin hieno pöytä. Teitkö upotukset jaloille ihan käsin? Tein yhen puukon pitkästä aikaa kun tarvi lahjaksi. Tässä ei kyllä ole puuta kun kahvakin on nahkaa mutta ehkä menee silti läpi. Tiputin pipetillä narvi ...
Kiitos ja komea on puukko tuppineen. Pöydän työvaiheet: moottorisahalla tasoittelu, sähköhöylällä pintojen oikaisu, upotukset poralla ja taltalla (hommasin sellaisen teroitustuen. Kerrankin edes terävähköt taltat), kaikki sahaukset Lidlistä ostetulla japaninsahalla (hinta-laatusuhde kohdallaan). Lopuksi hionta ja käsittelin Liberonin finishing oililla. Muutama tuollainen järeä lankku olisi vielä jemmassa.

Hienoja projekteja!

Voisin ostaa leppähaapalankkua yhden jouhikon verran jos joltain sellaista pääkaupunkiseudulta löytyy.

SeppoKyllikki - 22:58, 2.12.2020 » Kesällä puuhastelin sohvapöydän yhdestä lankusta.
On kyllä uskomattoman hieno, työvälineisiin verraten varsinkin. Oliko lankku jo huonekuiva?

Oma näkemys tarjotinpöydästä
https://i.imgur.com/Fg26VAZ.jpg

Jos nuo japanilaiset puuntyöstömenetelmät, liimattomat/naulattomat liitokset ja työkalut kiinnostaa, niin kannattaa tsekata Suikoushya kanava Youtubesta. Itse olen nuita sahoja ja höyliä käyttänyt paljonkin, ovat käteviä vaikka ei tekisikään ihan autenttisilla metodeilla.

Eipä oo tullut mitään mukavaa huonekalu-puutyötä tullut tehtyä pitkään aikaan, mutta rintamamiestalon rakenteiden uusimisessa on tullut opittua myös rakennuspuolta enemmän. Kantavien rakenteiden korjaaminen, uuteen vaihtaminen on jännää puuhaa!

Onpa täälläkin hienoja tuotoksia ja hankkeita.

Ehkä olen jo todennut, mutta hats off kaikille puun kanssa työskenteleville. Erittäin hieno ja miellyttävä materiaali, mutta kaltaiseni säätäjän näkökulmasta myös armoton kuin fan: korjailun ja pakittamisen mahdollisuudet huonot, kun veistää materiaalia irti. Se on noissa ompeluhommissa kivaa, että paljon pystyy korjaamaan jälkikäteen.

mrman - 16:45, 4.12.2020 »
SeppoKyllikki - 22:58, 2.12.2020 » Kesällä puuhastelin sohvapöydän yhdestä lankusta.
On kyllä uskomattoman hieno, työvälineisiin verraten varsinkin. Oliko lankku jo huonekuiva?
Loppujen lopuksi työkaluja tarvitsee vähän, kun ne on oikeat. Japaninsaha ohuella terällä on kyllä hieno keksintö. Kun vain viitsii sahata rauhassa, niin pinnat ovat heti valmiit. Katkasin tuon lankun japaninsahalla. Terän kapeus/ohuus on tärkeää ja tiukka hammastus. Ostin projektiin Bachon japaninsahan, jossa on selässä myös syiden suhteen pitkittäiseen sahaukseen. Vähän liian paksu terä ja harva hammastus. Vähän pokasaha verrattuna Lidlin sahaan (kannattaa hankkia, jos tulee Lidlissä vastaan.)

Lankku on ollut kylmässä varastossa luultavasti n. 40 vuotta. Tämä saattaa olla Neuvosto-Karjalan petäjää. Niitä tuli Suomeen sahoille ja tämän kohtalona on ollut olla läpimitaltaan liian suuri sahalle.

E. Tässä aihio seuraavalle puutyöprojektille.
https://www.dropbox.com/s/4h61vnka1j1zsax/20200904_170132_copy_600x800.jpg?raw=1 Menee varmaan ensi kesälle, kun talliin tuli 60-lukuinen Fordson Super Major. Pojan kanssa opiskellaan huolto- ja korjaushommia.

Tein hetken japanikamoilla, mutta totesin länkkärin sahan ja höylän mulle paremmin sopiviksi. Oon kunnostellut Stanleyn höyliä muutaman ja sain 30v lahjaksi Veritaksen 6-koon höylän.

Paras ostos on ehdottomasti ollut Atoman kaksipuoleinen timanttilevy. Toinen puoli on noin 400, toinen noin 1200. Väsäsin nahasta ja puupalikasta vielä semmosen “stropin”, johon hieron hiomatahnaa joka on karkeudeltaan noin 6000. En käytä teroittaessa mitään jigejä. Aloin vaan teroittamaan vapaalla kädellä ja aika nopeesti pääsi jyvälle. Ei sen teräkulman tarvitse olla asteelleen kohdillaan eikä teräpinnan viivasuora. Kunhan taltan/terän takapuoli on suoristettu. Nykyään teroittaminen hoituu parissa minuutissa ja sen tekee mielellään vaikka kesken hommien jos tuntuu, ettei terä enää pure mukavasti.

SeppoKyllikki - 9:22, 5.12.2020 » Tässä aihio seuraavalle puutyöprojektille. https://www.dropbox.com/s/4h61vnka1j1zsax/20200904_170132_copy_600x800.jpg?raw=1
ns. lypsyjakkara potentiaali ovista/ikkunoista

^^ hyvät länkkärisahat toki kiinnostaa. En tunne skeneä ylipäätään hyvin. Kunnon höylät tiedän toki arvokkaiksi ja sellaista pohdin pöytäprojektiin, mutta päädyin ostamaan Makitan höylän.
Hyvät perinteiset höylät ja teroitustaidon, kun saisi, niin voisi kesäauringossa höyläillä:)

Jemmasin rikkoutuneesta jääkaapista lasihyllyt valmiiksi teroitusalustoiksi.

Teroitusohjureihin heräsin, kun ostin sellaisen moottorisahan teräketjulle. Luulin olleeni kohtuullinen viilaaja, mutta kyllä ohjuri itseäni helpottaa. Toisilla onnistuu käsivaralta, mutta itse olen siinä heikompi.

^ tunnistettu potentiaali myös sisustusmuodin kuumimpiin aaltoihin

Pääsin vauhtiin niin tein toisenkin samantien. Kahva katajaa, messinkiä ja coriania. Laurin metallin rosteriterä ja lesta.



Todella hienoa jälkeä baaderilta. Pelkästään kuvan katsomisesta tulee olo, että toi sopii todella kivasti käteen.

Joku 12 v. sitten vähän enemmän takoneena katselin noita teriä myös ja totesin, että onpa epis jengit, kun kaveri tekee tuollaista jälkeä sekä teriin, että kahvoihin :smiley: (Ja joo, aika karua jälkeä oli omat puukkoni niin terä- kuin kahvapuolella.)

No oiskin omia teriä, kaupasta ne on.
Kokemukset takomisesta rajoittuu amk aikoihin 20v sitten.
Se oli kyllä kivaa hommaa, ahjo sitten eläkkeellä.

http://www.kivipekat.fi/kauppa/

kiitos baader tuosta linkistä, pitää kokeilla tehä iteki puukko jossain välissä

Lapset halusi tehdä puumajan 6m korkealle kuuseen. Piti sitten vähän auttaa että tuli edes jotenkin turvallinen. Melkein kaikki puutavara oli jotain jämäpaloja, mutta tikkaisiin piti hakea pari kakkosnelosta.

Ilta-aurinko laskee sen verran kivasti että ehkä tulee itekin siellä viiniä maisteltua.

6 Likes

Katsoin just suomalaisen henkilön tekemän videon joka räjäytti mun tajunnan. (Huom. Olen totaalinen puutyö-ummikko että suhteuttakaa siihen, tietävämmät ja osaavammat.)

Tekstit päälle:

En tajua mitä katsoin.

Lähinnä että millä niksillä onnistuu sahaaminen suoraan. Ei olis ittelle tullu edes mieleen että halkasemista vois yrittää, saatika että noin suoraan.