Puukäsityöt

Tein tämmösen laatikon.

Sen sisällä on aarteita.

Neljää ruuvia siirtämällä siitä tulee tällainen.

Tuo heittokello osoittautui ihan turhaksi. Sen jalustan varressa oleva jousitettu nivel on paljon tarkempi. Sitä kun ruuvaa hitaasti lähemmäs kiekkoa, niin kohta löytyy isoin heitto. Dishi löytyy sillä myös kiekkoa kääntämällä ja pystyheitto laittamalla jatkovarsi vaaka-asentoon.

23 Likes

Voihan insinööri!

1 Like

tein pari tämmöstä laatikkoo 18mm koivuvanerista.

tässä on jonkinsortin yritelmä selittää mitä niitten sisällä on.

VIPE 1 XO-schema-2

visaton b80 ja peerless SLS-85S25CP04-04. olin pitkään halunnu koittaa jos tekis kakstiet silleen et olis laajakaista jota on tukemassa basso. noh, toi visaton on ihan älytön elementti, saundaa tosi hyvältä ja peerlessi tykkää mennä laatikkoon jossa on reikä niin näemmä tollanen MLTL tyylinen ratkasu sopi sille.

iso kiitos hornrespille ja vituixcadille simuloitsimisesta avee vaan sinne ja haluaisin myös kiittää suvaitsevia naapureita jotka ei tuntunu maindaavan sitä, että tein kaiken puuntyöstämisen parvekkeella xD

paitti joku anto koiransa paskoo rappuun eikä oo siivonnu sitä perjantai illan jälkeen. protesti poopsies?

14 Likes

Paljonko työ maksaisia materiaaleista ja elementeistä ja komponenteista

jos ymmärsin oikein niin:

jakosuotimet (jonka kuvasta unohdin l-padin, mut se on vaan pari vastusta per kanava) olis halvimmilla osilla äbaut 50e hifitalo . fi

elementit digikey . fi suunnilleen 125e

puutavara ylojarvenpuu.fi öbaut 70e MUTTA mulla toi oli hukasta raapastu kasaan toi kotelo! eli puutavara mulle oli omalla tavallaan ilmasta (jääny toisesta rojektista)

total = tavallaan vähän kallis, mutta perkeleen hauska harrastus tai öbaut 250/kaiutinpari

jakarin ja kotelon suunnittelu maksoi suunnilleen 10h ja loput kaiuttimen tekemisestä makso suunnilleen 10h

1 Like

Viimeksi kun rakentelin kajareita niin Espoon Op-puu myi materiaalit neliöhinnalla ja sahaus kuului hintaan.
Mitoitin kotelon kyljet snadisti yli ja ajoin ne yläjyrsimellä etu- ja takalevyn kanssa tasoihin. Helppoa ja edullista sirkkelittömässä taloudessa puuhastelijalle.

1 Like

joo samaa oonkin tehny ohuemmilla levyilla vaan ei terä taipunu 18mm syvyyteen niin piti sitten liimailussa pitää malttia ja zeniä että sai reunat hiottavan lähelle. ja aika lähelle sainkin, mutta kyllähän tossa parissa kohtaa alkoi pinta viilu loppumaan…

1 Like

Ymmärsit aivan oikein. Jos tekeminen on mieluista niin edullista on.

Taloa rakentaessa tuli värkättyä kaikkea.
Tyytyväsisin kyllä kylppärikalusteisiin.

Ei oikein vakiomittaset tyydyttäneet, mittatilauskalusteet sikahintasia, vaikka olis vaan jotain mdf:ää.
No bongasin jollain rasiaporanhakureissulla rautakaupassa b/c laatusta tammiliimalevyä suht edullisesti. Hyllyjenvälissä nopeat laskutoimitukset, nippu erikokosia levyjä matkaan ja väänsin kalusteet ite.
Vetolaatikoihin ostin ikeasta, jotkut pompousalvalliset hidastimelliset kiskot ja rungot.
Samalla kaapinoviin saranat ja pomppusalvat.

Sit vaan hommiin raksasirkkelillä ja akkukoneella työmaaolosuhteissa 2x2 ja ruuveista sovelletuin puristimin, ku ei riittävän isoa ollu.

Valkotammi/musta öljy pintaan ja aivan OK lopputulos 1/6 hinnalla.


12 Likes

tuli kyllä hieno!

mut kerros mulle kun en tälläsestä tiä, niin miten siis puristat kakkoskakkosella ja ruuveilla?

No eipä tullu kuvaa otettua, mutta siis useammasta puunpätkästä kasasin sellasen härvelin, mitä pysty kiristämään pitkiä ruuveja ruuvaamalla ruuvaamatta varsinaiseen tuotettavaan kappaleeseen.

Mun raksalla olleet puristimet oli liian pieniä noille, enkä viittiny yhtä kertaa varyen ostaa uusia.

luulen et sain kyllä kiinni tosta periaatteesta, kiitos kun selvensit (:

Tällanen pöytä tuli keväällä taiteiltua sivuainehommissa. Parasta tekemisessä oli ehdottomasti se, että käyttöesine kyseessä, niin se motivoi suoritusta aikalailla.

Materiaalina toimi siis raaka koivulankku.

Pöydän kantta liimaillessa palojen väliin tuli liiman lisäksi tapit ja kantta yhdistämässä ja suorassa pitämässä on kiskot pöydän pohjassa. Ura pohjassa siis muodoltaan sellainen, että kisko piti naputella paikoilleen sivusta päin, eli ei ole tippumassa

Alkuun meinasin kanteen jäävän raon täyttää epoksilla, mutta koin ratkaisun turhan instagram tasoiseksi.

Pöydän pohjaan porasin ennen tukipalkkien urien jyrsimistä reiät helpittamaan sorvausta. Reiät tukin kuitenkin lähempänä viimeistelyvaihetta.

Itsekritiikki on aina pahinta, kun omasta työstä kaivaa vaan huonoja puolia, mutta työstäessä aikaa oli suhteellisen rajallisesti, joten tämä mielessä olin/olen itse varsin tyytyväinen työhön.

12 Likes

Erittäin siisti. Mikä kässäopen sivuaine?

Joo, teknisentyön sivuaine varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksen kylkeen👌🏼

Hyvä sivuaine varmasti. Erittäin mukava opetettava aine ainakin alakoulussa. Saa ite mobesti vähän taikoa noita aiheita tai kysellä kokeneemmilta, mutta kun lähtee nii lepposta hommaa.

2 Likes

Hyvä ettet laittanu.

5 Likes

samperin vaikeeta löytää kupukantasia puuruuveja 4x12 kokosena. siis että ruuvin kokonaispituus 12mm, kierteet jotain 10mm tjsp.

hittolaine.

vink? tip? nudge?

Porvoon wanha rautakauppa voisi auttaa. Kannattaa soittaa tai käydä.

helakauppa hämeentiellä