Puukäsityöt

Nii en tiiä kuinka kallis pikku soiro okumea on, varsinkin eurorack harrastukseen suhteutettuna.
Idea tälle materiaalille tulee olettamuksesta, että se ei venkoile ja käyristy ohueanakaan samalla lailla kuin perusvaneri. Tämä ominaisuus olis tärkeä koska matskua käytettäisiin lähinnä laitoihin ja suht syvä eurorack keissi tullaan työntämään kallaxhyllyyn, joten sivulaitojen pienestkin käyryydestä olisi haittaa.
Varmaa vahvistusta okumen suoruudelle ole vielä tässä ketjussa saanut. Kaikkee muuta ohjetta juu.

Oon hakenut silloin tällöin lähi Starkin puuosastolta hukkavaneripaloja, ja ovat suoria vielä liikkeen sisällä, mutta menevät mutkalle jo kotimatkan aikana…

Pari edittiä tein

tää ny vaivaa mua, kuinka syvä on keissi ja kuinka syviä ne sun moduulit on?

Tais olla vähän huonosti muotoiltu toi mun aikaisempi vastaus kun pointtihan oli lähinnä että ei kannata odottaa kalliimmaltakaan materiaalilta liikoja vaan miettiä rakenne niin että materiaalin mahdollisesta venkoilusta ei juuri tarvii välittää.
Cräck-mooduuleidenhan levein osa on se etupaneeli niin lootan sisäänhän mahtuu tarvittaessa jäykistettä ilma että max leveys kärsii.

Mut nyt kun pääsin himaan ja käteen osui kellarissa, auton perässä yms. jne. vuosia pyörinyt n. 30 x 40 cm 6mm okumevanerin jämäpala niin voin kertoa sulle että se on lähes suora vaikka siinä on kosteuden merkkejä ja kengänjälkikin. Eli luulis matskun toimivan sun käyttötarkoitukseen ilman lisäjäykisteitäkin.

Yhen casen oon muuten tehny turkkilevyvanerista mutta sehän on tosi jöötiä kamaa.

Homma etenikin niin, että menin pällistelemään Helsingin Lasi ja Puu:hun sitä okume soiroa, mutta ostinkin jämäpalasia vajaa 8mm:stä tammivaneria. Oikeen jämäkkää ja kaunista matskua.
Ja tosi mukava liike asioida

3 Likes

Nyt on lasten huoneet jo aika lähellä valmista. Vedin ekan kerroksen Osmon öljyvahaa pintaan.

Viimeisenä teen väliseinän tohon keskelle.


9 Likes

En tiedä puutöistä mitään mutta kun aloin seuraamaan tätä topaasia, fase alkoi tunkemaan fiidiin kaikenlaisia puuseppälöitä duunaamassa kauniita kyyhkysenpyrstöliitoksia ja muuta mieletöntä. Nyt itken verta kun en omista isoa verstasta johon saisi puu- ja pyöräpajan. Ai ettien että.

Muissa asioissa: Eurocrack is baaaad for you mmmmkayyy :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

Melko edullinen talttaporakone.

kuva

https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Puusepan_verstaan_tyhjennys__Pylvasporakone__3__104077245.htm?ca=18&w=116

Toissa vuonna kyllästyin siihen kun huonoa tuuriani kuulat meni aina suoraan alas. Otin sitten vanhan kaapinoven ja tein siitä mieleisen pelin, eli lavoilla varustetun ja nimesin Flortunaksi. Nyt saa läimiä kuulia takaisinkin.

30 Likes

Ostin tossa viimekesänä kotimaanmatkailubuumipäissäni asuntovaunun.

Nyt olis taas aika heittää reissua, mutta se pöytäryhmän muokkaus pediksi ja takasin ei motivoinu.
Takana oli kyllä kerrossänky, mutta 1 paikka liian vähän.
Eiku purkamaan, suunnittelemaan, hankkimaan tarvilkeita, modaamaan ja kasaamaan.

Tämmösestä

Näin

Ja tällanen tuli

Vielä leikeltävä ja päällystettävä patja keskisänkyyn, leikattava, verhoiltava ja asennettava uudet kapeammat ilmankiertolevyt takaseinään, ja sit olis kokonaan valmis.
Ykskään sänky ei oo alkuperäisellä korolla, mikä.vähän teetti hommia, ku seinissä on kovikkeet vaan tietyissä kohissa.
Alasännky on joissain valmiissa 3krs versioissa ihan lattiassa kiinni, mutta niissä ei kai sit oo lämmityspattereita. Joutu jättään 14cm irti.
Sit piti korottaa yläpunkkaa, ettei jääny välit liian ahtaaks.
Nyt saa etupään U-ryhmä olla pöytäryhmänä aina, mikä parantaa ilta- ja aamuhengailua.

8 Likes

ei böllömbää (:

Tulee liikaa polttopuuta, eikä ole oikein suojaa niille. Askartelin sitten samoista matskuista töllin niille.

34 Likes


Pienisuuri vessaremontti käynnissä ja tartti tehä taso.

12 Likes

Tasokasta työtä

3 Likes

Eka tulkinta oli, että ylemmän kuvan allaskaapin tasosta oli tehty alemman kuvan tilapäinen wc-istuin, mutta ilmeisesti ylemmässä kuvassa lopputuotos?

1 Like

Minä meikkasin kans viime syksynä toisen vessan askartelemalla ko kalusteen varastoon jääneestä tavarasta. Laatikoston tosin kävin Ikeasta ja hanan ostin uuden.

8 Likes

Siis kyllä joo. Eli ei, ei tilapainen kuivakäymälä, vaikka olisihan sekin huoltovarmuuden kannalta olennaista.

Puutietäjät! Auttakkee.

En ole koskaan tähän nimenomaseen aiheeseen perehtyny ja niin vähän puujuttujen kanssa väkräilly etten yhtään tiä miten tää hommeli menee.

Kysymys on että onko nimellismitoiltaan samanlaisten puuruuvien kierteet ja niiden nousut jotenki standardoitu vai onko ne ihan mitä sattuu?

Sen tiedän että hobau- ja kipsilevyruuveissa on hurjan harva se kierre mutta mites ns. normaalit puuruuvit.

Tarkka kyssäri tai ongelman kuvailu:
Mulla on nyt mdf-levyssä kiinni nimellismitoiltaan 4 x 20mm torx-kantaiset K-raudasta ostetut puuruuvit. Porasin niille 3mm:n esireiät koska luin jostain että niin tarttis tehdä. Tarkoittaa että ruuvit meni kivasti reikiinsä ja pysyy hyvin kiinni mutta kun ajattelee asiaa niin sitä mdf-matskuputua johon pureutuvat on siis vain 0,5mm per puoli.
Nyt haluaisin vaihtaa ruuvit esteettisistä syistä kupukantaisiin messinkisiin uraruuveihin.
Onko pienintäkään toivoa että messinkiruuvien kierteet sujahtaa olemassaoleviin mdf:ään muodostuneisiin ruuvinkierteiden tekemiin uriin vai silppuaako uudet ruuvit mdf:ää vielä lisää?

Tietoa, mielipiteitä?

(Mulla ei siis ole niitä messinkiruuveja vielä hankittu eli en voi verrata kierteiden nousuja. Muutenhan en tässä siis kyseliskään.)

arvaus, että mikäli nelosen ruuveja myös niin kierteet varmaan on ihan jeppis ok, pelko pois ja sisään vaan. mdf on melko medium densityä ja tasalaatusta kuitua myös sieltä sisältä, vaikka levyn ulkopuoli kovempaa vähän onkin.

paitti mitä ne ruuvit siis tekee? jos ne jotain kauheen painavaa ihmisten yläpuolella kannattelee niin otan sanani takasin.

1 Like

Juu ei oo mitään mikä aiheuttais vaaraa kenellekään. Ihan vaan semmosta pienehköä vanerinpalaa pitelevät kiinni, neljä ruuvia per pala.

No mut kiitos! Ehkä mä sit etenen tässä.

1 Like

Aaah luin koko topikin ja mahtavaa kontenttia :+1: :star_struck:

Sori offtopik.

1 Like