Pumput

Nyt kun tämä aihe on ylhäällä niin pitää kysyä, toimiiko tuo ym SKS EVA pää kaikilla venttiileillä ilman mitään kikkailuja? Ilmeisesti pitäisi? Itellä on Rennkompressorissa (aivan hyvä pumppu, tuskin tarvii tässä elämässä ostaa uutta pumppua) vastaava pää ja käytän 99 % prestaventtiilejä mutta joskus kun kokeilin pumpata Auto-venttiiliä niin eihän se toiminut. Olenko tyhmä/paska? Pitääkö pää ruuvata auki ja kääntää jotain osia pään sisällä niin kuin jossain pumpuissa?

E: yksireikäinen pää siis itsellä. Kaksireikäiset ovat saatanasta

Mulla on sks:n kaksreikäinen pää Bilteman pumpussa. Pumppu toimii n vuotta myöhemmin, mutta pää hajosi. Kaksreikäinen sks:n pää toimii ainakin hyvin auto ja presta venttiileillä.

Sen vähän mitä olen tuollaista schradereiden kanssa käyttänyt niin kyllä se toimi ihan suoraan samalla tavalla kuin odottaisikin, sen sijaan dunlopit (trad kumi-/pikaventtiilit) on liian pieniä pysymään kunnolla kiinni. (Toki meillä ei lähtökohtaisesti uskota tuollaiseen moniarvoisuuteen vaan huushollin ainoat vaihtoehdot ovat nykyään Hirame tai SKS:n messinkiklöntti.)

ClasOhlsonin pumppu palveli vuosia moitteetta ja on pumpannut useita tubelesskumeja.
Mutta siitä sitten sain paskottua tiivisterenkaan sisältä.

Onko mitään ideaa mistä saisi haettua vastaavan?
Ei viitsisi ostaa mitään kuudensadan renkaan lajitelmaa kun tarvitsee yhden.

https://tiivistekeskus.fi/

https://ir-dichtungstechnik.de/

Linkitetään toi @nalle_wheelroos in jakama video tännekin ihan vain, jotta jää merkintä pöytäkirjaan. Ja tähän liittyen Lezynen käsipumppujen varaosamyymälä:

Pitäisikin varmaan ostaa tuollainen seal kit omaan pumppuun, jotta voi huoltaa sen sitten heti, kun alkaa falskata. Harmittaisi olla ilman tuota. Tosin: saman o-renkaan varmaan saa jostain Etrasta kahdella sentillä…

Nolot tunnustukset: mä luulin samaa upouudesta HVG pumpusta mutta sit tajusin että mittarin liitokset on kierteillä ja niitä voi kiristellä.

täytyy varmaan kurkata tonne teippikerroksen alle joskus. mittarin kohdalta muovi on kuitenkin sen verran halki että pihinä käy :dotted_line_face:

Mikäs se olis sellainen pumppu jolla pumppailee maasturiin ja graveliin sopivat paineet? Kaikissa markettitason vempuloissa on mittarit 10 baariin asti ja ihan mahdotonta sanoa onko maasturissa nyt 1,4 vai 1,6 bar painetta, fätbikesta nyt puhumattakaan. Pitääkö nää tilata Saksan nettikaupasta vai onko jossain BiltemaMotonetClasOhlson ym. osastolla hyvää pumppua?

Minulla on tällainen Lezyne Gravel pumppu missä mittari on skaalalla 0-100 PSI joten helpompi sihtailla pienemmät paineet kohdalleen. Hyvin on noussut myös tubelekset vanteelle rannevoimilla. Näppärä ja kestävän oloinen kampe, eikä ollut Saksanmaalta tilattuna pahan hintainen.

Clas Ohlsonin pumpulla olen pärjännyt hyvin useita vuosia ja kyllä sillä on tubeless renkaat saanut nostettua, kunhan vain on ollut teipit yms. kunnossa. Hyvä indikaattori on ollut myös siitä, että asennuksessa on ollut vikaa.

Tuon tarkan paineen maasturiin sitten olen tarkastanut erillisellä digitaalimittarilla.

Tämä näin. Clasun pumppu ja schwalben digitaalinen rengaspainetamagotchi, niin homma hoituu alle 30 e sijoituksella. Jos raha polttelee taskussa niin laittaa ne mieluummin vaikka motonettiin ja hakee pienen bläkkendekker kompressorin tubeless-elämää helpottamaan.

Toi schwalben mittari ei paina käytännössä mitään ja sujahtaa työkalupussukkaan helposti, joten kurakelin 1,5 bar lököpaineet voi säätää vasta vetomestoille saavuttuaan ettei siirtymillä tarvitse tuhlata jalkoja vierintävastukseen.

1 Like

Lezynen pumppu on hyvä mutta pitäisi huoltaa ja vaihtaa o-rengas.
Motonet-sarjoissa ei löydy materiaalivahvuudeltaan riittävän pientä.
Olisiko jollakin Kallio-Puotila akselilla tarvetta korjaussarja-kimpalle?

1 Like

Mä oon messissä. Just mietin, että tuollainen olisi hyvä olla, mutta ei kiinnosta lähteä tilaamaan yhtä o-rengasta jostain :smiley:

Puotilassa asuvana ja Kalliossa työhuoneistavana tää akseli sopii mulle.

onkos nämä linkit jo katsottu? yst. terv. wannabemode

1 Like

Jep.
Ei jaksa alkaa opiskelemaan ja hankalasti mittailemaan.
Pitäisi olla dataa mitkä renkaat Lezyneen kuuluu ja sitten ymmärtää että mitä.

1 Like

Siteeraan itseäni tuolta ylhäältä, mutta mitään en ole katsonut tai tarkistanut. Mutta oon niin laiska hemmo, että jos @Lammy lähettää kimpan menemään, niin oon valmis maksamaan 6,5 eurodublonia ja postikuluja siitä, että saan vamarsti sopivat tiivisteet.

edit: lisätty osallistuminen postikuluihin!

2 Likes

Hyvä.
Mä pistän tilauksen menemään huomenna.
Varmaan muutakin tarvittavaa tohon mahtuisi…

2 Likes

Sweettistä! Kiitos.

Mulle tämä. Tuleekin silviissii tarpeeseen, että toi kumitutti, joka sulkee pumpun suun, onkin kadonnut ajat sitten.

Ja näin pumppu imee kamalasti pölyä sisäänsä ja o-rengas saa huutia!

1 Like