Projekti: Pig-Bike

Eh, viimeisin päivitys taas mennyt ohi: siis voi hyppivä Jeebus & närhen munat! Tuo lokarimeininki räjäytti taas hetkellisesti galaksit. Ihan mahtavaa.

Mä en nyt ole ihan varma, että saako tätä enää kutsua DIY-henkiseksi. Ihan vaan siksi, että aika usein tuolla viitataan vähän sinnepäin säätämiseen, ja tässä ollaan kyllä aika eri sfääreissä jo.

jive - 19:13, 21.2.2013 » ...Maalaustapaa ja väriä tässä nyt arvon. Pulverille pohjatyöt tulisi aika raskaiksi, joten automaalaamo ja kili-koli on oikeastaan ne todelliset vaihtoehdot. Tekisi mieli vetää toi kili-kolilla, se sopisi tohon DIY-henkeen. Valkoinen mustilla detskuilla, baby-blue kromilla tai 70-luvun Fiat 128:n vihreä millä sattuu - joku niistä ois värinä...
Hyvä projekti vaatii arvoisensa maalipinnan:) Jos vaan löytyy mahdollisuus maaliruiskun käyttöön, niin suosittelen vetämään sillä itse tai viemään henkilölle joka sitä osaa käyttää. En kyllä spraymaalejakaan väheksy, kyllähän niilläkin hyvää jälkeä saa aikaiseksi.

Meinasitko Fiatin sitä tummaa metsänvihreätä vai sitä sinapihtavaa? Hyviä värejä molemmat. Mulla oli junnuna pelto-/jääautona 128, tais olla 80-luvun malleja, se oli sellainen melko kirkas vihreä, tosi komea sekin.

Sitä sinapihtavan pinatihtavaa. Vaikee selittää. Vähän niinku tämmönen http://25.media.tumblr.com/tumblr_m46twlHz9G1r35zago1_500.jpg mut joku on tainnut tehdä ton valotukselle jotain, niinku tässäkin
http://farm2.staticflickr.com/1113/668632675_aaccb296ba_z.jpg?zz=1

Mut sellainen köyhän miehen, auringossa seissyt “British Racing Green”.

EDIT: Niinku tällänen, 127:ssa, tää kyllä on mun muistikuvaa pirteämpi vihreä: http://vehiclemy.com/img/Fiat-1274.jpg

Taas on pari viikkoa vierähtänyt. Hiihtolomia ja semmosia. Projektin tylsin vaihe aloitettu - maalauksen pohjaduunit. On se aina yhtä typerää puuhaa. Mutta Pakkohan se on tehdä. Yhden kuvan nappasin, varmaan viimesiä kun pyörä on vielä yhtenä osana. Seuraavaks pitää purkaa toi osiin ja kattoo kaikki uudet ja vanhat saumat läpi - ja duunata pinta kuntoon. Pinnat on nyt suht suorat ja isoimmat saumat tsekattu, mutta pohjien suurin duuni vielä aloittamatta. Tältä se näytti tänään iltapäivällä:

Onhan tota aikaa taas vierähtänyt. Aika on taas ollut vähän fillarin duunauksen kanssa tiukulla. Mut tässä mennään nyt. Ruiskukitti ja märkähionta vielä, sit (toivottavasti) voi oikeasti alkaa kattoon maalipintaa.

Mikäs toi vaakaputkessa oleva lenkki on? Ilmestynyt siihen näköjään pari viikkoa sitten kokonaan ilman selitystä. :slight_smile:

Jaa…toi…joo…vähän itteenikin arvelluttaa. Toi on takajarrun vaijerin kuoren kiinnike - ja lukituslenkki. Takajarrua kun aloin sitten kuitenkin passailemaan, kokeilin eri vaihtoehtoja vaijerin vedolle. Vaakaputken suuntainen veto olisi tehnyt vaijeriloopin satulaputken taakse. Päädyin sitten vetämään sen vaakaputken suuntaisesti alkuun ja ennakoimaan mutkaa tolla lenkillä vähän niin että vaijerin kuori päättyy tohon ohueen tukeen pystyputken ja haarukan yläputkien välillä.

Jotenkin tähän malliin:

Mulla on jotenkin sellanen aavistus että toi takajarru tulee vielä aiheuttaan ongelmia. Mutta jos kerran toi etutarakka kestää yli 20 kg:n kuormia, pitää jarrujakin laittaa enemmän.

EDIT: Siinä alkuperäsessä donor-rungossa oli ton lenkin kohdalla semmonen hämmentävä tappi jonka kautta vaijeri meni.

lenkki tai ei, niin tässä on aikas enemmän ideaa kuin monessa muussa

Tässä mennään nyt. Ens viikolla kun sais järkättyä vähän enemmän aikaa ton kanssa painiskeluun, niin se helpottais kyllä.

Yks märkähionta vielä, sit vois miltei harkita oikeita pohjamaalauksia. Pari kohtaa jäi vielä arvelluttamaan, joten saattaa taas mennä maali viikolla eteenpäin.

Äijä tekee kyllä niinku astetta tarkemmalla otteella. Tästä tulee niin hyvä kaikin puolin.

on kyllä eri meno ku ite vetelin vesisateessa dolanin sprayllä käsivaralta. Näyttää hyvältä!

Joo perusteellisuus on kyllä hyve jos aikaa j kärsivällisyyttä riittää!! Ei voi kun kattella kateellisena vierestä lue foorumilta tätä meininkiä.

  1. krs

ässä väri. jonhdeere?

Hyvä että tästä tulee vihree. Mustavalkonen olis ollu liian tylsä näin kivaan fillariin.

OMG, tää on vihree niinku se mun luonnoskin?! Huikeeta!

kuva ei näy…

Vihaiset linnut vihree :smiley:

Joo, mähän vähän Photoshopissa muutin tota sävyä - ihan piruuttani, vielä välihionta ens viikolla ja yks onnistunut maalikerros (toivottavasti seuraava) ja siitä viikon päästä lakka - sit viikko ja pyörä hissukseen kasaan - ja tarroitukset leikkaukseen.

Stemmi on alumiininen painevalukappale, ja musta, mutta logoja poistaessani huomasinkin että logo oli etsattu/puhallettu/maskattu pintaan. Onks kukaan putsannut noita alumiinille? Onnistuuko killotus? Nyt oon kallistumassa siihen suuntaan että päällemaalaan stemmin ja stongan. Silloin kaikki osat runkoa ja haarukkaa lukuunottamatta ois mustat. Rungon ja mustien osien rajapintaan mun pitäis keksiä jotain valkoita tai keltaista. Enpä oo ikinä pin-stripeä kokeillut, mut ehkä nyt ois aika :slight_smile:

@Monarkki: Joo, aika lähellä sitä sävyä mennään.

Missä meinaat leikata/leikkauttaa tarrat?