Projekti: Biciolli, kevyt sinkula (ent. Orłowski)

ChainThug - 18:18, 29.8.2012 »
Biciolli - 16:25, 29.8.2012 » Ensisijaisestihan etsin kevyttä, pientä, klassisen geometrian runkoa.
[Kevyt, pieni, klassisen geometrian runko.](https://www.yksivaihde.net/old/13177)
Hei, osta nyt tämä vaan. Se on puoli senttimetriä toivomaasi lyhyempi ja kolme senttimetriä korkeempi - kun sun aikaisempia pyöriä katsoo, niin satulatolppa tulee vieläkin alemmas runkoon nähden, mutta voitpahan laskea sitä ohjainkannatinta alemmaksi. Teräsrunko häviää alumiiniselle painossa, mutta eipä se alumiini varmaan sun tyyliä olisikaan:

“Tällä voikin sitten pappa lähteä tyylikkäästi kruisailemaan keskustaan.”

Minulla on vieläkin trauma vuonna 1978 lahjaksi saamastani liian isosta Mercieristä. Kyllä se menee (ja on hyvin palvellut) vakaassa retkiajossa, mutta monimutkaisemmissa tilanteissa se on hankala.

Olen vieläkin vähän pihalla nykyisistä runkomateriaaleista ja runkomalleista. Auttakaa!
http://img525.imageshack.us/img525/9787/frameangusblklgvga.jpg
http://img152.imageshack.us/img152/2685/cncalu.jpg
Jos tavoittelen tosi kevyttä pyörää kohtuullisilla kustannuksilla, pitääkö minun kääntää kelkkani ja alkaa suunnitella sitä yllä olevan valkoisen kaltaisen rungon ympärille vai löydänkö kohtuuhintaisen kevyen rungon noista mustan rungon kaltaisista?
Etsin kuumeisesti, Googlen hallissa tarvitaan varmaan kohta lisäjäähdytystä!

mites ois hiilikuitua kiinasta? sinkulakäyttöön sopisi maantierunkokin, jolloin ei olisi niin rataisa vanhalle herralle.

http://i.ebayimg.com/t/Hylix-M02-Carbon-Road-bike-Frame-Fork-1000g-52CM-No-Logo-Raw-/00/s/NDE5WDYwOQ==/$(KGrHqRHJFMF!ODl7uuVBQOipd,FIg~~60_3.JPG

Tosi kevyt pyörä rakentuu kevyistä osista. Rungon paino on aika pieni tekijä sitten kun lyödään kiekot ja putkiosat siihen samaan läjään.

Tarkoituksena ei ollut auttaa. Vain lisätä halvan ja kevyen pyörän kasaamisen haastetta.

Paskat! Minä haluan rataisan kaupunkiajoon, mutta pelkään alumiinin vetelyyttä.

ei-niin-tiukka-geoinen, laadukkaasta putkesta valmistettu teräsrunko on se mitä tarvitset. kevennykseen sitten vaikka kuituista keulaa ja sopivia palikoita. nuo ylikoon rata-alumiinit ovat aivan toisenlaisiin käyttötarkoituksiin kuin omiisi (jotka siis otaksun tietynlaisiksi).

Biciolli - 12:37, 31.8.2012 » ..pelkään alumiinin vetelyyttä.
disinformaatioalert! vai miten avaisit tuon "vetelyyden"..
Biciolli - 12:37, 31.8.2012 » Paskat!
ok. [keskustelua runkomateriaaleista](https://www.yksivaihde.net/old/1988).

Tiedetään, mutta säästän pääraukkaani ja rajaan hommaa ja painiskelen nyt vain rungon kanssa.

Tällaista kannustusta arvostan :wink:

Tästäkin minulla on trauma 70-luvun lopulta. Tyttöystävän Special Luxtub Mercier Mixte alkoi väpättää retkikäytössä, jos se ei ollut harkiten lastattu. En minä mitään varsinaisesti tiedä.

Hienoa että olet hieman edistynyt tietämättömyytesi tunnistamisessa ja luopunut custom-hölmöyksistä (olethan?). Silti pyöräkokemuksesi tuntuu edelleen perustuvan vääriin ennakkoluuloihin, huonoihin muistoihin, jäykkiin mielipiteisiin ja löysiin runkoihin.

Pidä niistä kiinni, muuten menetät sen vähän itsenäisyyden mitä sinulla on!

pistä tonne kustom-tilausta vetämään.

haluan sit kuulla miten tilaushomma etenee. itelläni kesti n. 4kk ja pari iteraatiota kromauste, muhvien, etc. kohdalla.

Tämä foorumi kannustaa siihen :wink:

Ei custom ole alunperinkään ollut erityinen tavoite. Olen rakenteeltani sen verran tavallinen, että tarpeeksi pieni vakiorunko sopii minulle oikein hyvin. Vielä alkukesästä vielä näytti, että Jacek tekisi kevyen rungon melko edulisesti.

Kyllä se kokemus perustuu useisiin kuukauden mittaisiin pyöretkiin entisessä Itä-Euroopassa ja hyviin muistoihin sieltä. Kaupunkiajo tuli kuvioihin mukaan pari kolme vuotta sitten kun muutin Tampereelta Helsinkiin (Tampere ei ole tässä mielessä kaupunki.) Jos haluaa varmistella asioita, se ei ole ennakkoluuloisuutta. Kuljen itseäni säästämättä tiettyyn päämäärään ja siihen tarvitaan jäykkää asennetta. Työssänikin (omakotitalojen suunnittelu) väännetään usein täysin mahdottomista asiakkaan alkuarvoista hieno talo. Se vaatii tavatonta sinnikkyyttä, mutta onneksi se kivaa.

Sinä selvästikin tiedät asioista. Kerro minulle, mikä on edullinen kevyt runko, kun ei kukaan muu näytä tietävän realistista vaihtoehtoa.

Osta Mikko-K:n tai DPS:n NJS runko, niin on ainakin rataisa peli ja huomiota herättävä.
Sit niihin on helppo speksata osat: NJS ja muuten vaan japskia.

Joo kato mutku NJSsän kun hiekkapuhaltaa ja maalaa Pisiollin erikoisväreihin, niin huomio saattais olla vääränlaista.

Kare_Eskola - 13:37, 31.8.2012 » Joo kato mutku NJSsän kun hiekkapuhaltaa ja maalaa Pisiollin erikoisväreihin, niin huomio saattais olla vääränlaista.
Tässä olis tonne haastamistopikkiin hyvä pohja. Toisaalta jos joltain NJS-diileriltä hankkis jonkun suht rottaisen pohjan sit puhaltelis sen, niin ei luulis haittavaan.

Jos halvalla linjalla pysytään, niin miten olis fujin track, feather tai spessun langsteri.

On sulla vaikeeta!
Ymmärsin kuitenkin, ettei mielestäsi kannata hirveästi pohtia vaihtoehtoja, vaan kannattaa NJS-kategorian sisällä optimoida kukkaron painon ja rungon painon välillä.

Biciolli - 12:46, 31.8.2012 »

Tästäkin minulla on trauma 70-luvun lopulta. Tyttöystävän Special Luxtub Mercier Mixte alkoi väpättää retkikäytössä, jos se ei ollut harkiten lastattu. En minä mitään varsinaisesti tiedä.

Alumiinirungonvalmistus on varmaan kehittynyt pikkuisen viimeisen 30 vuoden aikana. Yleensä alumiinia pidetään pyöräkäytössä terästä jäykempänä ja ajokokemukseltaan "kovempana" materiaalina.

Mr Biciolli: mulla olis 54x54cm (lieneekö liian iso? miten paljon sulla on mittaa?) Fuji Feather - kevyehkö teräsrunko, ei muhveja, kirkkaan keltainen, Helsingissä. Tarjoon sitä sulle 450e:n hintaan kompliittina, jos noudat sen ensi viikon tiistaihin mennessä (tarjous voimassa siihen saakka).

http://rok.possu.org/tsyka/fuji/small_edt_sverige1.jpg

kuvasta poiketen siinä on nyt ergo-tanko tuon valtavan syvän ratadropin tilalla, jarru vaan edessä, vaikka kaks kahvaa onkin.

suoraan sähöpostiin, pkorho ättäpättä possu piste org