Projekti / AMA: Rossin Pista

Tää on ollut mukava projekti seurata, tsemppiä keskiön kanssa.

Ittellä Sheldonin kuppityökalu onneksi tepsi, mutta meinasi kyllä usko loppua kesken. Pitkä vipuvarsi oli mun tapauksessani avain onnistumiseen. Varmuuden vuoksi työkaluvinkki (huomasin nää itse liian myöhään), esim. biltsusta saa vähällä rahalla paria “pyöränmutteriavainta” (eka ja toka), joissa on vieläpä mukana M12-pultille (DIN) sopiva 19mm hylsy. Jos joku ihmettelee, niin M12 koska prikat mahtu[i]vat vielä kupin laakerikehän sisälle.

Ja juu, kyllähän Gipiemmen kellokeskiöt ovat samanlaisia kuin kaikki muutkin.

-JT- - 19:38, 1.10.2012 » Eli säädettävä kuppi menee liian syvälle keskiömuhvin sisään. Lukkorenkaan saa niukasti kierrettyä paikoilleen, mutta kierrettä jää väkisinkin näkyviin. Laakerit olen mielestäni asentanut oikein eli laakerihäkin ”ranka” vasten kuppia, jolloin kuulien suurin pinta-ala jää akselin kartiota vasten. Mitäs hittoa tässä oikein tekisi? Ajatuksia tällä hetkellä: A. Väkisin poistaa jumissa oleva vetopuolen kuppi (eli luultavasti sahaamalla) ja laittaa 111mm kasettikeskiö. Plussaa olisi tietty parempi suojaus ja säätötarpeen poistuminen. B. Antaa asian olla ja ajaa (ehkä vielä jonain päivänä). Tulihan sitä hankittua tuo Michen keltainen pölysuojakin kun alkujaan ei ollut mitään suojaa. C. Metsästää 70-P-120 –akseli. Ei viddu, maksan taas tyhmänä/hätäpäissäni liikaa, menee aikaa eikä vieläkään pääse ajamaan. D. En tie niin saatana. Myydään pois koko paska ja ostetaan kaljaa. Ehdotuksia? Sanokaa joku B tai myykää joku mulle tollanen 70-P-120 –akseli.
B

Mulla on Giosissa just sama juttu, oon ajanut sillä kesän ongelmitta, ja edellinen käyttäjä on ilmeisesti kurittanut sillä velodromia ongelmitta. Lukkorenkaalle jää aika vähän kierrettä mutta näyttäis silti pelittävän. Bonuksena Q pienenee.

q-pienenee? tota ei. kokonaispituus on akselilla vieläki sama 109mm

Niin siis toi akseli ei ole 120 mm pitkä vaan 113 mm? Se mun 70-SSg saattaa sitten käydä, se oli 113 tienoilla. Ja onhan noita marlonilla ja muilla… Privaa.

mannine - 22:54, 1.10.2012 » q-pienenee? tota ei. kokonaispituus on akselilla vieläki sama 109mm
köh, joo näinhän tää kyllä menee

Tämäkin toki vaihtelee keskiöittäin. Omasta maantiepyörästä irtosi lukkorengas ensimmäisellä testilenkillä, kun naitin BSA-akselin italokuppien kanssa.

Uuh, ihan älyttömän makee toi Marlonin postaama skannaus! Ja nyt viimeistään on satavarma, että akseli on väärä.

Niputin paketin tänään ja hyvältä näyttää ton nykyisenkin akselin kanssa. Ketjulinjaksi tulee 43.5mm, mikä ei oikeastaan ole yhtään huonompi asia EAI:n takarattaan kanssa, joka tuntuu olevan sieltä leveämmästä päästä ja vievän ketjulinjan hieman tavallista ulommas.

Tarvii nyt kokeilla miten ton lukkorenkaan kanssa käy, pysyykö vai ei. On se ilmeisesti aiemmin kuitenkin pysynyt, mutta en tiedä mitä tykkää skidaamisesta. Vähän kun tuntuu, että jokainen mahdollinen ruuviliitos aukeaa skidatessa. Kattoo nyt jos sellanen alkuperäinen akseli kuitenkin löytyisi jostain. Ja tosiaan, akselin on oltava siis sen 109mm leveä eli maantietuplien akselit ei taida natsata.

Sellanen pikku ongelma tosin saattaisi tulla oikean akselin kanssa, että ketjulinjan siirtyessä oletettavasti sen millin sisään, ottaisi spiderin taustapuolella oleva kumpu todennäköisesti kiinni keskiökuppiin. Ilmeisesti tästä syystä oikeissa Pista-kammissa on jyrsitty maantiekammissa oleva kumpu pois.

Jep jep, kiva nähdä, että ihmisiä kiinnostaa projekti. Kiitos kaikille! Ittekin tykkään selailla näitä projektilankoja. Turussa olevistä Rossineista odotellaan päivityksiä!

Vielä ne sopivat kehät tai kiekot pitäis taikoa. Mustat Campan Omega V:t tms. jos vaan jostain löytäis…

https://lh4.googleusercontent.com/-a4ISdl0k844/UHBMtxCMH4I/AAAAAAAABz0/IeXYa6KmVbw/s600/011.JPG

Jeppistä, ekat testiajot takana. Aika jees peli. Satulatolppa näyttää vähän urpolta kun on noin vähän näkyvissä. Asiaa ei ainakaan auta toi Concor:n korkea profiili. Jotkut asiallisemmat kiekot pitää vielä taikoa jostain. Ja kai mä jätän sen jarrun nyt kuitenkin pois kerta en jarrukahvaan koskenu tänä kesänä kun kerran puolivahingossa kiinteellä ajellessa kun hämmennyin parkissa olevista kanssafiksuttelijoista.

nyrkin verran se klassinen mitotus taitaa olla, joten ei tässä nyt liian vähän satulatolppaa näy. Mukava sininen, kiekot toki voi päivittää jos siltä tuntuu.

Satulatolppa ja mittasuhteet näyttävät juuri hyviltä tuohon pyörään. Klassinen kauneus syntyy noista mittassuhteista, ei palikoista. Tuollaisia pyörät olivat ennen kuin hipsterit alkoivat ostaa liian pieniä runkoja. Iso peukku!

^ kommenttia pakko likettää.

Nätti on. Itseäni häiitsee vaan tuo bianchi teippaus rossinin rungossa.

Mittasuhteet ovat erinomaiset juuri tuolla tolpan pituudella. Itse en tykkää nykytyylistä, jossa satula lentelee ihan omissa ulottuvuuksissaan…
Teksteiltään Rossiniksi muuttaminen voisi olla hyvä idea.

Komppaan LeCreetä.

Se onkin sitten jo ihan toinen juttu miten helposti tekstit on vaihdettavissa…

Makeeta kahtoo kun joku muukin rakentaa ja unelmoi! Itellä yks ranskis tuossa työn alla kans! Tsemii!

asiallinen meininki, vaikka satulasta tankoon -droppi onkin olematon kovaan ajoon ;] keulakulma näyttää melko roisilta, mutta ajossa selviää miten traili toimii…

Kare_Eskola - 19:04, 6.10.2012 » Tuollaisia pyörät olivat ennen kuin hipsterit alkoivat ostaa liian pieniä runkoja
ja oi katso, kare vaihteeksi "vähän" hukassa kompaktirunkoasioissa.

e. jälkimmäinen kommentti ehkä väärään lankaan, mutta olkoon.

Bianchi -tarrat on laitettu maalipinnan päälle. Tosin on ne siinä vissiin reilut pari vuosikymmentä istunu, joten voi olla tiukassakin. Mulla on jotenkin aina ollu antipatioita Bianchia kohtaan. Ehkä senkin takia, että tänäkin kesänä arviolta yli puolet Tampereella vastaan tulleista maantiepyöristä oli Biancheja. Ja toisekseen en tykkää väärään merkkisiksi tarroitetuista pyöristä. Mutta sit taas toisaalta en kyllä raaskis ottaa noita pois. Onhan ne kuitenkin oleellinen osa tän pyörän historiaa ja niiden laittamiseen on ollut ihan perusteltu syy.

Eihän näin löysä jätkä pääsis yhtään sen kovempaan, vaikka olis kuinka satula-tanko -droppia :wink:

Tänään oli niin nätti ilma, että oli pakko lähteä koeajamaan eilen kasattuja kiekkoja. Samalla tuli räpsäistyä parit kuvat. Rossin on tällä erää (muka) lopullisessa ulkoasussaan, joten jatketaan suoraan tähän projektilangan perään AMA.

https://lh5.googleusercontent.com/-VhQsLziNDkk/UJZ9loPE3EI/AAAAAAAAB0o/w-z4533-CGo/s600/072.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-aF69dU4sDOg/UJZ8PlegSmI/AAAAAAAAB0Y/SexKTO9phIY/s600/090.JPG

Runko: Rossin Pista / ST (c-c) 58cm x TT (c-c) 57.5cm / 198?
Ohjainlaakeri: Campagnolo Super Record Pista
Keskiö: Campagnolo Record Pista
Kammet: Campagnolo Super Record Strada
Ohjainkannatin: 3ttt Mod. 1 Record Strada (2nd version)
Ohjaustanko: 3ttt Competizione Gimondi bend + Velox Tressorex
Satulatolppa: Campagnolo Super Record (fluted)
Satula: San Marco Concor Supercorsa
Kiekot: Miche LF + Mavic CXP12 + DT Comp; etu radiaali, taka radiaali/3X
Rattaat: SR Royal LA-5 48T + EAI 18T + EAI lukkorengas
Ketju: SRAM PC1

Että näin. Lämpimämpiä ilmoja ja Tampereen uutta velodromia odotellessa…

Hyvin hiano! Tummanharmaat vanteet hywät! Stonga ja kangasteipit hywät! Kaiken kaikkiaan kaunis ja hywä hywä!

(Pari ihan ihan pienen pientä nillitystä: Jo mainitut Bianchi-teipit ja Cressu-lätkät - vaikkakin ovat historiallisesti perusteltuja - on kyl plääh. Ja 3x olis ollu omaan silmään kivempi mut sehän on sun asia. Ai nii ja kammet tarvii pölysuojat, tolleen ilman ovat mun mielestä vähän viimeistelemättömän näköset.)

Mut siis. Onnittelut. Hiano.

Jotenkin meni tämä lanka ihan ohi…mutta parempi nyt kuin ei koskaan. Täytyy sanoa, että sai runko arvoisensa kodin!! 100% tykkään!