Projekti / AMA: Rossin Pista

^Mulla ei ainakaan mahtuisi tuollaiset maantiekammet sisempine ulokkeineen pyörimään. Jos siis tuota kampien modaamista mietit.

Hieno projekti. Etenkin tykkään aina noista kiillotuskuvista, vaikken itse moiseen jaksaisikaan ryhtyä.

”Miksi ihmeessä?” on kyllä ihan asiallinen kysymys ja siihen löytyy jopa, ainakin omasta mielestäni, pätevä selitys:

A. Raha. En koe mielekkääksi sijoittaa kovinkaan sievoista summaa käytettyihin Pista-kampiin (kierteiden/viisteiden kunto jne.).

B. Haluan käyttää tuota alkuperäistä 109 mm akselia. Kuivasovittelu tuotti tuloksen, että sisärattaan olake kävi huolestuttavan lähellä chainstayta jo ennen kammenpultin kiristämistä. Epäilen osuman olleen väistämätön kiristämisen jälkeen. Vaihtoehto olisi tietysti ollut pidempi akseli ja laittaa ratas sisäpuolelle tai laittaa jotkin muut kammet, mutta ne vaihtoehdot ei oikein innostaneet.

C. Tarkalla silmällä voi havaita pienet murtumat spiderin ja kammen kohtauspaikassa. Aika tavallinen vika kyseisissä kammissa. Eli ei tässä mitään NOS-osaa ole menty tuhoamaan, älkää pliis menkö te muutkaan.

EDIT: Kiitän mitä nöyrimmin mielenkiinnosta projektia kohtaan.

Mulla on rollerissa D-A maantieveivit, joissa on nuo vastaavat ulokkeet. On se mullakin käyny mielessä, että ne vois hioa pois, varsinkin kun maksoin niistä vaan nelisenkymppiä.

ah ok! en tullut ajatelleeksi tosiaan et se ottais kiinni. Ajattelin et siin oikestaan on kyse samanlaisesta jutusta ku vaihtajakorvakkeiden irrotuksessa. Mikä ei sekään toki ole mikään perisynti, kunhan mietin et huomaako kukaan nyt edes kampien takana tommosta pientä nokaretta.

Olen myös viilan ut vanhoista suginon mightyistä nuo ulokkeet, mutta en nyt sentään syvennyksiä alkanut säätämään. Toivottavasti meni keskelle.

Olishan se pelkkä olakkeiden viilaaminen riittänyt tämän rungon kanssa, mutta en vaan malttanut jättää hommaa puolitiehen. Eihän noi upotukset täydellisen keskisesti osunut reikiin nähden, mutta kampi/ratas/pultit -paketin saa nippuun kuitenkin vaivattomasti.

Konversioon jouduin joskus tekemään upotukset kun pelkkien olakkeiden viilaaminen ei riittänyt. Silloin tein upotukset kalliilla/laadukkaalla kiilaurajyrsimellä ja halkaisijaksi tuli melko tarkkaan 12mm.

Tällä kertää tein kiinamiehen halvalla ”12mm” jyrsintapilla, jossa terät olivatkin epäkeskisesti tapin pituusakseliin nähden, ja upotuksista tulikin halkaisijaltaan suurin piirtein 12.5 mm. Tulipahan vähän pelivaraa pulteille samalla.

Vielä puuttuu kiekot, että saisi pyörän kasaan. Haussa siis sopivat kehät tai kiekot.

Voi veljet. Jotta tämä(kään) projekti ei menisi niin kuin elokuvissa tai youtuben tee-konversio-vartissa -pätkissä, piti tietysti tulla vielä keskiönkin kanssa pienoinen probleema.

Ongelman voineekin jo arvata tästä aiemmasta kuvasta.
https://lh5.googleusercontent.com/-n0wkauN4q-g/UDki1-_QK1I/AAAAAAAABvE/y2YUOlxKn-w/s600/006.JPG

Olin rungon saadessani niin innoissani, että ehdin jo kokonaan unohtaa oudolta näyttäneen keskiöpaketin. Akselin koodissa numero 68 ilmeisesti viittaa muhvin leveyteen (vai olenko väärässä?). Rossin = tehty Saapasmaassa = italialainen keskiökierre = (yleensä) 70mm leveä muhvi. Voin vaan ihmetellä, että mitä varten tähän runkoon on alkujaan laitettu 68mm muhville tarkoitettu akseli.

Väärä akseli konkretisoituu tässä tapauksessa näin.
https://lh3.googleusercontent.com/-uQDw61cMcJg/UGnDtcswSFI/AAAAAAAABzk/R6X1p4Sl9PY/s600/009.JPG

Eli säädettävä kuppi menee liian syvälle keskiömuhvin sisään. Lukkorenkaan saa niukasti kierrettyä paikoilleen, mutta kierrettä jää väkisinkin näkyviin. Laakerit olen mielestäni asentanut oikein eli laakerihäkin ”ranka” vasten kuppia, jolloin kuulien suurin pinta-ala jää akselin kartiota vasten.

Mitäs hittoa tässä oikein tekisi? Ajatuksia tällä hetkellä:
A. Väkisin poistaa jumissa oleva vetopuolen kuppi (eli luultavasti sahaamalla) ja laittaa 111mm kasettikeskiö. Plussaa olisi tietty parempi suojaus ja säätötarpeen poistuminen.
B. Antaa asian olla ja ajaa (ehkä vielä jonain päivänä). Tulihan sitä hankittua tuo Michen keltainen pölysuojakin kun alkujaan ei ollut mitään suojaa.
C. Metsästää 70-P-120 –akseli. Ei viddu, maksan taas tyhmänä/hätäpäissäni liikaa, menee aikaa eikä vieläkään pääse ajamaan.
D. En tie niin saatana. Myydään pois koko paska ja ostetaan kaljaa.

Ehdotuksia? Sanokaa joku B tai myykää joku mulle tollanen 70-P-120 –akseli.

Jos toi keskiö oli pyörässä kiinni, niin se toimii. 68-millinen keskiö noissa aina silloin tällöin on, ei kannata masentua.

Olen silti noin 97,56-prosenttisen varma, että keskiö pyörii paremmin kun käännät kuulakehät toisin päin, eli ns. sisältä ulos. Kuulat kuppia vasten. Veikkaan, että se saattaisi myös ratkaista ton sun ongelman.

Tai sit D niinku dibs.

Äänestän A. Saat mielenrauhan, kun mikään ei ole jumissa.

Mutta tolla mun stäässillä kyllä saattaa olla 70-P-120…

EDIT: Äh, toinen campa-akseli oli 68, toinen oli 70-SSg, mutta ei sanonut mittaa enkä pystynyt mittaamaan tarkasti kun siinä oli vielä kampi kiinni eikä mulla ole sitä ohkasta campa-hylsyä siihen pulttiin ja ne campat on silleen epäkeskoja ettei pysty päättelemään. Maantietuplista kyllä. Ja se kolmas akseli on käytössä.

Vanttera, mietipä nyt hetki. Akseli tulis aika jänskästi häkkiä vasten…

Kantsii kokeilla itse jos ei usko. Noissa ei ole mitään ihmeellistä logiikkaa, muuta kuin se, että se laakerihäkkien suunta ei ole mikään vakio. Kun häkin kääntää toisin päin, se pyörii akselin mukana. Ja toimii vitun hyvin. Asian voi testata ihan vaikka kämmenellä, painamalla akselin “kireälle” kämmenellä lepäävää kuppia vasten. Kun kehä on väärin päin, se jämähtää hyvin aikaisessa vaiheessa kokonaan. Kun se on oikein päin, se hidastaa vauhtiaan pikkuhiljaa paineen l. “kireyden” kasvaessa.

Olen Karen kanssa samoilla linjoilla, että laakerit olisivat oikein. Setti tosiaan pyörii ihan kivasti kiristettynäkin.

Campan laakerihäkit ovat erilaiset kuin yleensä. Tavallisesti ranka on laakerikehän ulkoreunalla, Campassa ranka on laakerikehän sisäreunalla. Siitä johtuen tavallisuudesta poikkeava asennussuunta verrattuna esim. Shimanoon, jonka keskiöissä ranka tulee aina akselia vasten suuntaan. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Kare kerro toki lisää stääshistä. Vaikka privalla jos muuten haluat pitää salaisuutena.

Mikä nyt sitten on “tavallisesti”. Esim. Gipiemmet toimii periaatteella ranka sisään, kuulat ulos. Mutta toi on siis tosi helppo testata itse, eikä tarvi edes asentaa mitään mihinkään siinä välissä. Ja toi purun jälkeen ilmentynyt ongelma lukkorenkaan kanssa vois hyvin korjaantua kuulakehien käännöllä.

Onko se kiinteän puolen kuppi edelleen pohjaan asti kierretty?

Aika jänskää olis että polkemisen vääntö, jota on aika paljon, ei osuisikaan laakerikuulaan vaan pellinpalaan joka on tarkoitettu helpottamaan kuulien asennusta. Siinä akselissa on sellainen kaareva pinta joka jostain syystä sopii varsin hyvin metallikuulien pyörimiseen mutta aika huonosti laakerihäkkiä vasten. Siis oikeesti.

Ootko vanttera ajatellu että keskiö hommat ei ois sun vahvin ala?

Multa voi odottaa ihan mitä virityksiä tahansa mutta tässä tapauksessa valitsisin korrektin italo pista akselin tohon keskiöön, jos ajat talvella niin joku paskan läpäisemätön kasettikeskiö.

jos vielä jatkatte niin teen popcorneja ja rupeen trollaamaan

Katos vaan, niinpäs onkin Gipiemmessä samanlaiset. Myös Gipiemmessä ranka tulee ilmeisesti laakerikuppia vasten?

Testasin nyt vielä asian kuten ehdotit, mutta laakerit on tosiaan asennettu oikein. Kiinteä kuppi on pohjassa ja TOSI kovaa kiinni.

Muistelisin, että ongelma lukkorenkaan kanssa pisti silmään jo keskiötä purkaessa. Unohdin vaan koko homman liian nopeasti, kun olin niin innoissani uudesta rungosta.

Kare on kyllä oikeassa, että jumissa oleva kuppi aina välillä vaivaa mieltä ja sen takia tekisi mieli toteuttaa vaihtoehto A.

Näin minä ne asentaisin.

^Juurikin näin Campan kanssa.

^^^^mrrr

^^^noni, sit ne on oikein päin, jee helppoa ku mikä! Olikse keskiömuhvi siis kuitenkin 70-millinen?

Juh, melko tarkkaan 70mm. Ja rungon mukana tullut ja paikoilleen ollut akseli, joka on siinä ilmeisesti ollut jo vuosikausia.

EDIT: Niin ja tosiaan tällä ei tulla ajamaan talvisin kuin hyvin erikoisissa poikkeustapauksissa. En ole oikea pyöräilijä, joten talven ajan sisällä rullilla vaihdepyörällä ja jos on pakko päästä talvimetsään, niin siihen löytyy jäykkäperäinen maasturi. Eli sen puolesta alkuperäinen akseli kiinnostaisi kanssa.