Project 1 - 2011 aka Takhion Replica

Titiest.

^Onks tuo pyöräilijä “Blaster” Mad Max kolmosesta? Näyttää ihan mongoloidilta. Tai sit sillä on vain idioottimaisen riemastunut ilme, kun on saanut tuollaisen pyörän alleen. Mulla ainakin olis.

EDIT Arvatkaas, kuka on kotona kuumeessa?

^LOL

Valmis keula näyttää tältä,

Alapään laakeri on normaali, mutta yläpään laakeroinnista huolehtii ohut urakuulalaakeri,

Laakerit keulaan kasattuna,

Emäputken sisällä on kaulus mihin yläpäänlaakeri stoppaa.

-Olli

näin

Takioni sai Aeron ohella maalin pintaansa, sillä erotuksella että siinä on pohjamaalin päällä jo valkoinen massa.

-Olli

Laitetaan perjantain kunniaksi kuva koko laitteesta,

Oli pakko fiilistellä tuon uuden Mondrian hankinnan kanssa - Toshiba eli La Vie Claire
teamin levy Ranskoista. Levy ajoittuu noin vuoteen 1989 ja on mahdollista että se on
pyörinyt Tour de Francessa ja jopa kuuluisassa -89 Aika-ajo finaalissa.

Tässä mennään Tourilla,

ja tässä taas Girossa,

Nämä Mavicit ovat kuitenkin siirtymässä tulevaisuuden projekteihin. Takioniin
on jo saapunut eteenkin Wolber Discjetti, joka kuten melkein kaikki 700c levyt
oli takapyörä. Purin siitä navan pois ja suunnittelin uuden etunapa insertin.
Piirrustukset ovat nyt koneistamossa, valmiin alumiini kimpaleen pitäisi valmistua
lähipäivinä:)

-Olli

ChopperOlli - 10:46, 11.3.2011 » ... tulevaisuuden projekteihin.
Tämä sai minut iloiseksi.

Pitää varmaan tulla Ollin pajalle design-ekskursiolle jossain vaiheessa (jos pajamestarille sopii). Kiinnostaa kovasti millaisessa ympäristössä ja millä laitteilla nämä luomukset valmistuvat. Upeaa jälkeä.

HKI - Ollin Paja - HKI
Kevät pyöräretki mestarin pajalle. :smiley:

Ei mun harrastepaja kovin kaksinen ole. Pieni tupaten täynnä oleva autotalli,
joka muuntuu aina tarpeen mukaan metallipajasta, maalaamoksi yms.

Täytyy katsoa jos joskus keväällä pitäisi jonkun avoimet ovet tyyppisen päivän :slight_smile:
Sinne tulee keskustasta noin 20km.

Maalaus on nyt valmis. Olen suht tyytyväinen ensimmäiseen tosissaan tehtyyn
häivemaalaukseeni. Ei ollut niin vaikeaa kuin pelkäsin.

Päällä reilusti kirkaslakkaa.

-Olli

Hieno jälki! Millä sä maalaat rungot, montako kertaa jne? Ois kiva tietää, näyttää nimittäin erittäin hyvältä tämä kuten myös Rossin.

Maalauksen salat kiinnostaisivat myös minua, koska uusi “projekti” (jos pyörän kokoamista voi nyt projektiksi kutsua) tätä vaatii.

Sillä: tolkuttoman hienon näköistä jälkeä! Häivytys näyttää ainakin kuvien perusteella todella hyvin onnistuneelta. Yhden miehen tehdas!

Tutun näköistä häivemaalausta. Ei voi muuta kun diggata!

Maalaan pienehköllä halpis ruiskulla, jotakuinkin tällaisella.

Maaleina tämän ja Aeron kanssa oli 1komponentti pohjamaali + 1k. värimassa + 2k.
akryylilakka. Pohjamaalia ja väriä niin vähän että saa peiton aikaiseksi. Lakkaa
taas hieman reilummin, ensin hyvä tartuntasumu ja hetken päästä tukeva kerros joka
tasoittaa pinnan ja takaa kauniin kiillon.

Pyörän rungot ovat joka tapauksessa erittäin haastavia maalattavia, pyöreät ohuet
putket, pieniä kulmia, teräviä reunoja.

Itse olen täysin itseoppinut harrastelija, mutta harrastellut näitä hommia jo
vuosia. Jos on kyse vain yhdestä pyörästä, niin suosittelen ammattilaisten apua.
Joskus olen vierestä seurannut kun ensikertalainen suuttuu siitä ettei maalaaminen
suju kuin elokuvissa - olisihan se nyt opiskelleita ammattilaisia kohtaan vääryys
jos tuon lajin oppisi ensimmäisellä kokeilulla.

Tässä vielä muutama lähiotos Takionin maalauksesta,

-Olli

Äänestän Ollia maailman parhaaksi ihmiseksi.

Napa valmistui! :slight_smile: Ulkolaipat on kavennettu etunapa käyttöön sopiviksi ja
itse napainsertti sorvattu piirrustusteni mukaan.

-Olli

Jumalauta, taas uus aluevaltaus!
Mitä seuraavaks? Vanteet, vai onk sekin jo kokeiltu?

ChopperOlli - 20:37, 11.3.2011 » Ei mun harrastepaja kovin kaksinen ole. Pieni tupaten täynnä oleva autotalli, joka muuntuu aina tarpeen mukaan metallipajasta, maalaamoksi yms.
Sammutin telineenä tempotangolle?