Poolokulttuuri, -säännöt ja -etiketti

tnts - 10:43, 16.11.2013 »
normaali - 9:09, 16.11.2013 » Jahas, Amerriikassa äänestetään poolosäännöistä. [NAH Rule changes for 2014](http://www.nahardcourt.com/voting/).
siirretääs tää tänne. Kiinnostava vaihtoehto on tuossa tuo laukaisukohta, jossa ehdotuksena on myös, että kaikki maalit laskettaisiin. Ei välttämättä hullumpi ehdotus sekään.
Edit. En osaa lukea.

Olisko hyvä ajatus jos kattojärjestö kääntäisi NAH-sääntöjen uusimman version ja sitten ässämmät sun muut kattojärjestön siunaamat pelit pelattaisiin niitten mukaan, jotta pelaisimme edes teoriassa vertailukelpoista pooloa muiden maiden kanssa…
Just a thought.

esitys NAH:n säännöiksi kaudelle 2014. Tuosta äänestetään kohtapuoliin.

Näkyvimpiä muutoksia taitaa olla erilaisten rikkeiden tarkempi määrittely, T-boning jne? Lisäksi pallon kuljetus kupissa on tuossa esityksessä sallittu vain kahden sekunnin ajan missäpäin kenttää tahansa.

^Komp, ei varmaan olisi huono idea kääntää lopullisia sääntöjä ja pelata niiden puitteissa täälläkin sikäli mikäli mahdollista.

johon:

Mielestäni niihin verhoutuminen kertoo siitä että kolinaa ja ryskettä on luvassa. Hanskan vielä ymmärrän, mutta kypäräverkko on vähän sellainen mikä kertoo että jollakulla saattaa heilua keppi vähän turhankin korkealla.

Mikään näistä ei ole minulta pois enkä varsinaisesti kiellä ketään pitämästä, mutta kertoo se kuitenkin tietyllä tavalla otteiden “kovenemisesta” pelin fyysisellä puolella.

Myönnän, että peli on HYVIN erilaista verrattuna siihen kun itse aloitin pelailua ja vasta ihan viime vuosina tosissaan pelaaminen on vasta alkanut.

Game on!

Seurasitko Smurf Kokkolan streamia ja jos niin miltä näytti?

tuo on tuommosta muutosvastarintaa ja og-papan nostalgiatrippailua. Laji kehittyy maailmalla ja nyt myös suomessa ja hyvä niin.

Silti peuku myös neppailupooloille.

anatti - 17:01, 9.2.2014 » Seurasitko Smurf Kokkolan streamia ja jos niin miltä näytti?
Seurasin jonkun aikaa alussa joo, ihan pelitä näytti. Periaatteessa erikoishanskat ja silmikot vaikuttivat turhilta, en finaaliosastoa kerennyt katsomaan.

Mutta pitää “vanhankin” eli minunkin ymmärtää, että aika entinen ei tule takaisin ja ei se silloinkaan tämän kummoisempaa ollut, paitsi pelaajia oli ehkä vähemmän. Muistan millainen myrsky kaljatuopissa syntyi kun jollakulla oli kevyempi “poolovälitys”.

Hehehe.

Yritän siis vaan pitää kiinni pelistä jossa ei niin kolise, jolloin ei erikoisempia suojia niin tarvitse.

Kokkolassa oli pakko käyttää kypärää ja laitoin siihen silmikon kun Esa ja Antti on niin hurjia laukomaan. Mites sitten kävinkään? Ykskään veto ei lähtenyt. Peli oli Kokkolassa ihan sairaan siistiä verrattuna esimerkiksi ekoihin SM-kisoihin. Luulen, että mitättömät joustolaidat ja liukas lattia siisti peliä.

Mun peli on ainakin niin paskaa, että oon valmis siirtyyn takas fiksiin. Jollei cögölän loppu-throw-init ois ollu niin hyvät niin oisin siirtynyt neppis-autoihin.

Ja sanottakoon vielä, että huippua että on upeaa nähdä tällaisen katutason harrasteen muodostuvan ihan oikeaksi harrasteeksi vapaa-ajan-neppailun päälle.

On ainoastaan hyvä, että laji kehittyy. Lajiin sopivien pyörien ja välineiden myötä polo ei ole enää seesteistä etenemistä ja neppailua. Katuratavälityksillä pelaaminen on yhtä fiksua kun oikealla poolopyörällä velolla polkeminen, sanoohan sen järkikin. Ja sitten nämä “älä vedä kovia/kohota, kun on pyhäkiekot” kommentit. Toki pitää ymmärtää, että osa haluaa neppailla ja pitää hauskaa, toiset pelata vähän kovempaa, kehittää lajia ja pitää tällä tavoin hauskaa. Itse lukeudun vahvasti jälkimmäiseen ryhmään, mutta arvostan ja nostan hattua myös sunnuntaipooloilijoille.

Tärkeintä on, että laji voi erittäin hyvin Suomessa, kiitos Kokkolan, Oulun, Jasonin ja muiden Stadin sankareiden ja tietty KBPS:n ja muiden tampereen kundien. Kesän kisoissa toivoisin myös muiden kaupunkien aktivoituvan. Esim. Turustakin löytyy taitavia kundeja ja varmaan myös muualla, joten tervetuloa!

Suojavarusteiden tuoma turva saattaa saada pelaajat myös käyttäytymään ärjymmin, mutta lähtisin puuttumaan siihen ennemmin vaarallista pelaamista rajoittamalla kuin suojiin puuttumalla.

On aivan mahdollista pelata siivosti suojat päällä, samalla tavalla kuten on mahdollista ajaa ennakoivasti ja järkevästi, vaikka päässä olisikin kypärä ja pyörässä jarrut.

Jengi käyttää Turun ulkopuolella esim. jarruja ja vapareita ni MITÄ JÄRKEE lawl

mun mielestä poolo jäi sit kuitenkin suomessa aika marginaalipuuhaks suhteessa kiinteän välityksen nousuun mut ymmärtäähän sen ettei perushipsteriä vittu kiinnosta (sic)

kesä, aurinko, spontaani polaroid-poolo ja katuvälit kiinnostavat itseäni

muistatteko kun hietsuun oli ilmestynyt virkamiesmäisesti ritiläaidat ja munalukko. ei estänyt.

Hyvin paljon samoilla linjoilla Tampereen Tukholman Arton kanssa.
Suojavarusteista häkkikypärä on itsellä tullut jäädäkseen, koska ennemmin otan sen yhden (vahinko-)korkean mailan / kimmonneen pallon häkkin kuin leegoihin tai silmiin.

Poolopaikkakunnista odotan innolla Joensuun, Jyväskylän + über reichin aktivoitumista kisoihin.

E: Svedula korjattu.

Olen Lumikon kanssa samaa mieltä siitä, että rumaan pelaamiseen tulee ensisijassa puuttua, ettei kilpavarustelu ole ainoa “turvallinen” tapa pysyä mukana “kehityksessä”. Tästä syystä olenkin erittäin iloinen siitä, että NAH on uusissa säännöissään selkeyttänyt huomattavasti Esim. Rikkeiden kuvauksia jne. Tämä antaa hyvät edellytykset pelin siistimiselle. Nyt onkin sitten haastavaa saada tarpeeksi sääntöihin hyvin perehtyneitä pelaajia, jotka myös suostuvat tarttumaan pilliin.
Itse koin tuon pillipiiparin roolin todella turhauttavaksi, koska en sittenkään ollut varma säännöistä, enkä täten voinut toimia niin hyvänä tuomarina kun olisin halunnut. Tästäkin syystä olisi hyvä, että sovittaisiin yksistä kattavista säännöistä, joita käytettäisiin suomessa pelattavissa “virallisissa” turnauksissa jatkossa, ettei tarvitse arpoa.
Ristikon ja/tai muiden suojien käyttö ei mielestäni tarkoita automaattisesti potentiaalisesti vaarallista/rumaa pelaamista. Omalla kohdalla suojien käyttö on vain pakko, koska tiedostan rajalliset pyöränhallintataitoni ja sen, etten enää ole parikymppinen kloppi, joka toipuu kaatumisista olankohautuksella. Ja sattuuhan nuo laakitkin aika mehevästi osuessaan.

ununu: Suomen poolo on vasta nostamassa päätään, kuten myös itse laji kokonaisuudessan, eikä tule kohta enää olemaan pelkästään sidoksissa yksinomaan YV/fiksi-skeneen; hyvä niin!

signalpresent - 20:10, 9.2.2014 » eikä tule kohta enää olemaan pelkästään sidoksissa yksinomaan YV/fiksi-skeneen; hyvä niin!
lähetti kulttuurim varas tajat "!!

Suojavarusteissa ehdottomana pitäisin kypärää, muut panssaroinnit ovat jokaisen henkilökohtaisen arvioinnin varassa. Muutaman kerran kun pallo tai lapa viuhaa läheltä naamaa niin kummasti haluaa läpensä suojata, vaikka mitään ei olisi käynytkään. Tiedostettu riski johtaa suojautumiseen.

Kävipä yksi Kokkolalainen näyttämässä kivestäänkin lääkärissä. Siellä oli suositeltu jopa alasuojia. Tästä ei tullut muotia, eikä kuulosta käytännölliseltäkään.

Sisäpeleissä polvi- ja kyynärsuojat tuntuvat välillä turhilta, mutta pidän niitä ihan tavan vuoksi. Suojautumisesta on tullut oma rituaalinsa. Omat spedepolkimet on jättäneet luultavasti pysyvän arven oikeaan sääreen, jonka vuoksi olen tuuminut säärisuojien hankkimista. Kuvittelisin myös vastaantulijan polkimen aiheuttavan melkoisia vekkejä jalkaan, jos kohdalle sattuu.

Suojissa piilee mahdollisuus pallon kohtuuttomaan estämiseen, joten jokin rajoitus tai tuomarin mahtikäsky / veto-oikeus olisi säännöissä oltava. Joskus vielä joku paskiainen rullaa kentällä sumoasussa.

Suomen poolojen kehitys tarvitsisi (omalla rajatulla käsityskyvylläni arvioituna) tuomaritoiminnan polkaisemista käyntiin myös aivan kotikaupungin peleihin. Näillä vähäisillä turnauksilla ei tuomarointia opi, eikä opi tuomaroituna olemistakaan. Tuomarihommista kiinnostuneet voivat pitää omaa keskusteluaan säännöistä ja tapauskohtaisista ratkaisuistaan helposti netissä. Harva kuitenkaan haluaa tätä vastuuta tai mahdollista nillittäjän leimaa.

NAH -sääntöjen kääntäminen voi olla hyväkin ajatus, mutta käännös ei kuitenkaan ole sama eikä yhtäpitävä dokumentti alkuperäisen kanssa. Kaikenlisäksi kummatkin ovat kokoelma perättäisiä sanoja, eivätkä suoraan vaikuta poolosikojen modus operandiin. Jokainen seura tai remmi nimetköön sääntöspesialistinsa, jonka tehtävä on omaksua NAHhi ja nillittää niistä muille. Jos on erimieltä sääntöjen käytäntöönpanosta, ottakoon pillin käteen tai lopettakoon ruikuttamisen. Saatana.

Lukeudun Artpown mainitsemissa pelaajajoukoissa jälkimmäiseen. Poolo-Suomi on kuitenkin vielä sen verran pieni, ettei ole mahdollista pelata neppailu-pooloa ja veri/vaahto suussa-pooloa erikseen. Harjoitusaikoina toisten huomioiminen kykyinensä ja heikkouksinensa on ihmissuhdetaito. Neppailijasta voi kuoriutua verenhimoinen pooloberserkki, kun annetaan rauhassa kypsyä. Nubujen kurmuutus ei ole kenenkään, eikä varsinkaan nousevan pooloskenen etu. Kisat sitten erikseen, siellä suurin kohteliaisuus toista kohtaan on antaa kaikkensa.

Lopetan tällä kertaa tähän.

Paljon on puhetta säännöistä ja siitä, miten hyvin kunkin kuuluisi ne osata. Kukaan ei ole edes maininnut herrasmiessääntöä. Sitä, että pelataan viiteen kun häviöllä oleva joukkue sitä pyytää. Tai että tilanne on 2-2 riippumatta todellisesta maalien määrästä kun peli on oikein hyvää. Jos on yleisöä niin pelataan sille, lauotaan täysiä ja ajellaan päin maaleja. Yleisö tietää kyllä jos on maali tai ei pelata reilusti, kuunnellaan niitä.
Ja jos sattuu niin, että on tuomari ja tuomari joutuu puuttumaan peliin niin silloin tuomari on oikeassa. Tuomari on oikeassa vaikka olisi kyse hiusmallista tai parhaasta hevibändistä. Jos on asia, jota ei ole säännöissä niin tuomari on oikeassa. Siksi mua vähän ihmetytti Kokkolassa kun Supikoira turhaan stressasi tuomaroinnista.

Ei mulla muuta.

kysmy: onko poolossa ns. spirittiä?
toinen kysmy: halutaanko että poolossa on spirittiä?

Meinaan vaan ku oon harrastellu semmosia lajeja joissa ei oo dumareita pahemmin ollu, pelaajat itse toimineet tuomareina ja pelit olleet siitä huolimatta siistejä ja reiluja. Muilta olen kuullut toisista lajeista että ns. puulaakiporukoissa pelatessa pitää jonkun pelaajista olla vuorollaan tuomari koska peli menee niin “likaiseksi”, itse en poolon kohdalle moista haluaisi/toivoisi…

esim. ultimatessa tätä spirittiäon ja pelit perustuu siihen… hemmetin kiva laji

keep on SPIRITTII

E: ja nuista suojista senverto et eihän ne ole väistämätön merkki pelin kovenemisesta vaan kyse voi myös olla jo aiemminkin puhutusta henk.koht. turvallisuudesta ja terveydestä. Itekki taidan jatkossa pelata häkillä vaikka onkin ûbercoolia pelata nii freenä ku vaan voi (niinku oli mahottoman coolia vetää lonkkarilla mäkee hawajii-paita lepattaen lopputulemalla värttinä säpäleinä ja metallipiikeillä kursittuna) T:poolossa leukaluun murtanut

Signalpresentin kanssa aloin NAHhin lukijaksi Kokkolassa.

Spirittiä ja herrassääntöjä on ja käytetään. Nämä ovat kuitenkin jokaisen porukan sisäisiä tapoja, eikä siten toimi aina muiden kanssa yhteen koska ovat keskenään erilaisia.

Esimerkiksi mitä viime SM kisoissa manselaiset piti normaalina, tuntui itsestä röyhkeältä. Lähinnä mailattoman pelaajan pelaaminen. Siksi tarvitaan yhtenevää tuomarilinjaa.

Kokkolassa pelataan viiteen maalin tai kymmeneen minuuttiin, koska on herrasmiesmäistä päästää muutkin välillä pelaamaan. Harva haluaa maksaa kymppiä istuskelusta.

Toiveissa olisi, että pooloväkeä tulee lisää. Kun väkeä tulee lisää ei kyseessä ole enää merry band of friends, vaan isompi joukko, joka tarvitsee yhteiset säännöt. Tuomaritoiminnan tulisi olla myös ennakoivaa pelin kehittämistä, eikä reaktiivista kun leegot on jo pitkin asfaltteja.

Pelaajat itse voivat vieläkin toimia tuomareina, silloin kun eivät itse pelaa. Jos nyt pikkuringillä saisi toimitsijavoimaa myös muista kaupungeista, voisi turnausten järjestämisen kynnys madaltua.