Pinna kireällä

Nyt kaivattaisiin kokeneempien mielipiteitä ja neuvoja.

Ostin nimittäin taannoin helsinkiläisestä pyöräliikkeessä uudet, valmiiksi kasatut kiekot. En erikoistilaustyönä, vaan liikkeen tarjouksena mainostaman setin, eli käytännössä hyllytavaraa.

Muutaman, lähinnä keskustassa suoritetun rauhallisen työmatka-ajokerran jälkeen huomasin, että takarengas oli alkanut vispata ajon aikana melkoisesti.

Asiaa tarkemmin tutkiessani huomasin, että 99% sekä etu- että takakiekon pinnoista oli löysällä. Parista oli se vanteen läpi menevä vastakappale melkeinpä painunut kokonaan vanteen sisään.

Kiristin pinnat ja ajattelin, että se ehkä tiukentaisi vannetta ja lopettaisi vispaamisen, mutta ei.

Vanne on siis vääntynyt. Vai voiko se millään johtua jotenkin väärin/epätasapainoisesti kiristämistäni pinnoista? Heittoa kun on kuitenkin silmin nähden reilusti.

Pakkohan se on tunnustaa, että “vauhtii mulle heti” -mielentilalla harjoittelemaan hinkuvana nöösinä en osannut kiinnittää noihin pinnoihin tarpeeksi huomiota. En vanteiden päälle Schwalbeja pukiessani, ne kun menivät niin sulavasti käytännössä ilman työkaluja. En silloin, kun nyppäsin vanteesta tarrat irti, enkä liioin ratasta ja lukkorengasta asentaessani. Hypistelin niitä liikkeessä muksu toisessa kainalossa ja ajattelin, että tämähän oli helppoa.

Eli syystäkin nolottaa. Mutta vaikka itse olin huolimaton, niin toisaalta liikehän myi minulle huolimattomasti kasatut tuotteet, eikö? Minähän ne lopulta rihtasin ajokelpoiseen kuntoon. Vai onko käytäntö se, että valmiskiekot tarkoittaa palasia, jotka sitten itse kiristät? Tämä on oikeasti minulle hieman epäselvää.

Olisiko siis reklamointi liikkeeseen tällaisessa tapauksessa aiheellista vai vastuun pakoilua?

Ehdottomasti reklamaation paikka, valmiskiekot on valmiskiekot… ei ne tarvitse muuta kuin vannenauhan (usein sekin on valmiiksi laitettu paikalleen) ja renkaan asennuksen ennen ajoa.

Robotin kasaamat kiekot kylla usein vaativat hieman jalkirihtailua muutaman sadan km jalkeen kun pinnat asettuvat lopullisille paikoilleen toisiaan ja navan laippoja vasten. Kasityona rakennetut (=yleensa hintavammat) kiekot ei paljoa jalkikiristelya vaadi jos ovat vahaakaan osaavissa napeissa rakennetut.

Toi sisaanajossa ilmeneva rihtauksen tarvekin ilmenee yleensa pienena sivuheittona tai pinnojen aantelyna (pauke/napsuminen/metallinen kirskunta) eika selkeasti ajaessa tuntuvana heittona.

On vähintäänkin hyvää asiakaspalvelua, että myyjäliike suorittaa sisäänajon jälkeisen pinnojen kiristyksen joko alennettuun hintaan tai jopa ilmaiseksi. Kysy siis myyjältä, mikä on heidän käytäntönsä näissä.

On melko tavallista, että uutena ostetut kiekot vaativat pinnojen kiristystä ja vanteiden oikomista lyhyen ajon jälkeen, ja tämän ensikiristyksen jälkeen ei niinkään. Itse käytin juuri omia tämän kesän kiekkohankintojani kiristeltävänä myyjäliikkeessä, ja siellä tämä ensikiristys kuului ostohintaan.

…tietty toi sun itse suorittama rihtaus varmaan siirtaa liikkeelta (ehdottomasti muuten niille kuuluvan) vastuun sun omille harteille.

Mutta jos vannekehassa ei ole teravia kulmia tms vaan heitot on pidemmalla matkalla niin kylla sen varmasti saa suoraksi.

e: no menipä väärään ketjuun

Kaikki kiekot, on ne sitten erikseen tilauksesta kasattuja tai valmiskiekkoja jotka kasataan tehtaalla koneellisesti, joutuu jonkin ajan ajon jälkeen kiristämään. Kiekko löystyy aina ajossa alussa, kun pinnat ja kiekko asettuu paikalleen, jolloin pääasiassa pinnat aina löystyvät. Tämän jälkeen ne pitää uudelleen rihdata, jonka jälkeen kiekko pysyy kireänä pidempään tai vähemmän pidempään, riippuen aika pitkälti kiekossa käytetyistä osista, rihtauksen laadukkuudesta, onko nippeleissä ruuvilukitetta, millaista ajoa ajaa, jne…jne…

Siis vannehan ei ole koskaan absoluuttisen suora, ja se on itsessään melko helposti taipuva osa kiekkoa. Pinnoilla koko kiekko kiristetään ja ennen kaikkea rihdataan se vanne suoraksi. Eli kun olet sen kiristänyt itse, niin kyllä se heitto on myös siinä syntynyt, mikäli et ole osannut siis rihdata kiekkoa oikein ja suoraksi. Mikäli siis vanteen vierekkäisiä pinnoja kiristät toista kireämmälle kuin viereistä, niin tietenkin se vanne taipuu sinne suuntaan kummalle puolelle napaa se kireämpi pinna menee.

Kiekon ei kyllä tosin pidä ihan hetkessä mennä erityisen huonoon kuntoon, mutta tosiasia myös on, että kiekkoja on eri tasoisia ja laadullisesti erilailla kasattuja.
Kirjoituksestasi nyt ei käy ilmi kunnolla, että kuinka paljon niillä kiekoilla oikeastaan ajoit ennen heiton huomaamistasi.
Joten kuinka paljon ihan oikeasti niillä ajoit?

Heiton aiheutumiseen etenkin siis kiekon alku käytön aikana vaikuttaa toki myös, millaisessa ajossa se on ollut. Monesti porukalla juuri takakiekko saa enemmän iskuja esim. kanttikivistä, jolloin hiemankin löysempi kiekko ottaa tuosta nopeasti itseensä jo pahemmin.
Liikkeet kyllä tarjoaa etenkin kokonaisiin pyöriin ensihuollon, johon sisältyy kiekkojen kiristys, juurikin tuosta syystä että ne alun ajoon jälkeen kaipaavat aina kiristämistä. Pelkkien kiekkojen hankkimisessa on varmasti eroja liikkeiden välillä. Jotkut voivat sisällyttää hintaan ensi rihtauksen vähän ajan käytön jälkeen, jotkut ottavat siitä jonkinlaisen korvauksen.

Mikäli painelet nyt ensimmäisenä heti reklamoimaan virheellisesti kasatusta kiekosta ja huonosta tuotteesta, takaat sillä aika varmasti itsellesi huonoa palvelua. Näin sen nyt ei välttämättä pitäisi olla, mutta niin se vain käytännössä vähän ehkä turhankin usein menee.

Vastuu uusien kiekkojen alkukäytössä, ns. sisäänajossa, on aika pitkälti kyllä käyttäjällä. Sillä kaikki kiekot löystyvät alkuun eri ajomäärän kuluessa. Toki jos ne oikeasti ovat ihan muutaman ajon jälkeen aivan löysällä, on silloin kiekot yleensä olleet turhan löysät jo alussa. Toisaalta mikäli kiekoissa on jo selviä kolhuja esim. juuri kanttikiviin ajamisesta, on tällöin kyllä vastuu myös käyttäjällä itsellään.

Kerta itsellesi tuo kiekkojen rihtaaminen ei näy olevan tuttua puuhaa, niin suosittelisin viemään ne sinne liikkeeseen josta olet ne hankkinut ja neuvottelemaan siellä jatkotoimenpiteistä. Kannattaa sitten olla täysin rehellinen niistä ajomääristä, jona aikana ne ovat löystyneet. Vähänkään kokeneempi mekaanikko kyllä pystyy näkemään kiekosta riippuen useammastakin kohdasta viitteitä paljonko sillä on oikeasti ajettu. Etenkin siis tilanteessa, jos käyttäjä sanoo ajaneensa sillä ainoastaan muutamat kilometrit ja oikeasti sillä onkin jo selvästi enemmän ajettu.
Lopputulema voi olla että liike rihtaa kiekot kuntoon ensihuoltoja, tai sitten riippuen missä kunnossa kiekot nyt oikeasti ovat löystymisen, ajamisen ja sinne päin tehdyn kiristämisen seurauksena, voit joutua rihtauksesta hieman maksamaan. Kummassakin tapauksessa saat kyllä melko varmasti paremmin ja pidempään kestävän kiekot takaisin.

Hyviä pointteja, kiitos kaikille.

Siinä vaiheessa, kun huomasin heiton, noilla vanteilla oli ehditty ajaa yhteensä n. 18km työmatkaa (Hermanni-Keskusta) ja kertaalleen käyty 2-3 kilsan lenkki kaupassa. Siihen vielä päälle vielä yksi työmatka (9km), jolloin jo menomatkalla tuon vispaamisen noteerasin. Keskustassa on tietty noita töyssyjä, mut oon kyl tajunnut ajan taitojeni mukaisesti, eli korostetun varovasti ja sotahuudon vastaisesti.

Nii joo, kiekot on Alexin DA22:set ja napana Dimensionit. (Moni varmaan arvanneekin, mihin tarjoukseen tartuin…)

Kuten varmaan arvaattekin, en ole asiantuntija, mutta mielestäni pinnat olivat huomattavasti löysemmät, kuin mitä ne pelkällä ajolla olisivat ehtineet tuossa ajassa löystyä. Osa kun oli lähestulkoon irti, eli vaikutti, ettei niitä oltu alunperinkään kiristetty kunnolla, tai lainkaan. Ainoassa vertailukohdassani, sinkulana palvelevassa Pussy Wagonissa, ei vastaavaa tuossa vaiheessa tapahtunut tai ole vieläkään tapahtunut.

Ja ChainTugilta tuli erittäin hyvä huomio siitä, että siinä vaiheessa, kun vikkelät sormeni tarttuivat pinna-avaimeen, vastuu siirtyi minulle. Näin se varmasti on. Pitänee siis alkaa oikeasti tutustumaan rihtaamiseen. Vanne vaikuttaisi onneksi olevan silleen pehmeästi mutkalla tai sitten pehmeästi päin helvettiä kiristelty, joten sen saa varmasti vielä kuntoon.

Tarkoitus ei suinkaan ole mennä liikeeseen rähisemään. Podenhan morkkista omasta huolimattomuudestanikin, kun en tarkastanut pinnoja aikaisemmin. Tarkoitus on ehdottomasti hoitaa tämä mallikkaasti. Palvelu kyseisessä liikkeessä oli kuitenkin erinomaista, joten hoidan asian tietenkin loppupeleissä suoraan heidän kanssaan. Täältä etsin lähinnä tähän hätään hieman selvyyttä pieneen hämmentyneeseen päähäni, kun ei enää voi lauantaina tähän aikaan liikkeeseenkään soittaa. Mut maanantaina annan ammattilaisen hoitaa homman, niin hyvä tästä tulee.

Viikonloput!