Pikainen kysymys Suginon 75-kammista

Käykö kammen alkuperäiseen 14 millin pulttiin ns. tavallinen rautakauppahylsy vai vaaditaanko jokin erikoistyökalu?

Oma 14-milliseni on ulkomitaltaan niin leveä, ettei se mahdu kammen koloon kiristämään pulttia. Olen aiemmin käyttänyt niitä leveäkantaisia, kuusikololla kiristettäviä kammen pultteja, mutta nyt pitää saada alkuperäiset kiinni, toki asianmukaisilla pölysuojilla.

Vinkkejä toimivasta ratkaisusta sekä siihen liittyvistä ostoista/ostopaikoista otetaan vastaaan. Kiitokset jo etukäteen.

Hylsyt ei käy koska ne on liian leveitä sinne koloon niin kuin olet itse jo kokeillut. Fillarikaupoista löytyy asianmukainen työkalu, joskus jopa myynnissä.

Esim
http://www.westbrookcycles.co.uk/images/products/medium/1283767852-06553500.jpg

Varmaan joku kiltti mekaanikko sulle sen pultin kiristää ilman veloitusta.

Kiitos nopeasta vastauksesta, näin arvelinkin.

Muut työkalut noiden kampien kanssa kikkailemiseen löytyy omalta pajalta ja mielelläni hankkisin tuonkin itselleni. Eli aloitetaan metsästäminen…

Kantsii hai faiviin soittaa ja kysyy. Sieltä lähtisin työkaluja metsästämään jos Helsingissä asut.

Jep, olen menossa sinne muissakin asioissa, joten kysäisen tuota samalla.

Mukavia nämä fillarihommat, leveästäkään normipakista ei ole isommin hyötyä; käytännössä vain muutamille lenkki-, hylsy- ja kuusiokoloavaimille löytyy käyttöä.

CCW-5 on ton työkalun “nimi”. http://www.parktool.com/product/crank-wrench

Ohutseinämäisiä hylsyjä löytyy joskus hyvinvarustelluista rautakaupoistakin. Oma 14-milliseni on vaan sattumalta tarpeeksi ohut käymään useimpiin kampiin, varmaan siksi että se oli niin halpis.

Jos en nyt ihan houraile, niin itse sain Sugino 75 -kammet auki Bilteman 14-millisellä hylsyllä. Tosin: minun piti käydä ostamassa muutaman euron hintainen erikseen myytävä biltsuhylsy, koska räikkäsarjan mukana tullut oli liian paksu. Muistaakseni kammen reiän halkaisija on jotain 20-21mm, ja sarjan oman hylsyn ulkohalkaisija 21mm, kun taas tuo Bilteman irtohylsy on jostain syystä vain 20mm ulkohalkaisijaltaan.

Tönärillähän tuo selviää. Tai sitten ostamalla kunnon työkalut, kuten mikko.k ehdotti. Omiin proggiksiini vain kuuluu elimellisesti sählääminen, vääränkokoisten halpistyökalujen hankkiminen, niiden viilaaminen uuteen uskoon ynnä muu vastaava, josta ainakin itse saan perverssiä nautintoa sitten kun alkuraget ovat laantuneet…

toim. huom.: oleellinen yhdysviiva lisätty

Myös esim. Clasun vanhassa - tiettävästi maailman paskimmassa ™ - kammenulosvetäjässä on muistaakseni kiinni riittävän laiha hylsy tuohon tarkoitukseen.

Clasun nivelletty piippuhylsy, jossa toisessa päässä 14mm ja toisessa pässä 15mm on toiminut itselläni kaikkiin kokeilemiini kampiin, Suginoihin en oo kokeillu.

Tämmönen:
http://www.clasohlson.fi/Archive/Images/Products/Lo/202151_X_2009-07-06_101046_648.jpg

Kiitokset kaikille. Aloitan yläfemmasta ja jatkan rauta- ja “rauta”-kauppoihin. Infoilen sitten miten kävi…

Itse bongasin tacxin 14/15mm crank spannerin Hermannissa sijaitsevassa työkaludivarista huokeaan 1,2€ hintaan. Toi on ollut erittäin kätevä työkalu.

jussi - 13:08, 11.1.2011 » Myös esim. Clasun vanhassa - tiettävästi maailman paskimmassa (tm) - kammenulosvetäjässä on muistaakseni kiinni riittävän laiha hylsy tuohon tarkoitukseen.
Samoin Biltsun, jota luulin maailman paskimmaksi. Liekö sama.

^ eiku joo biltsun se kalu vissiin oli. sama asia, mikälie halpa paska.

^ taitaapi olla vakkarivarusteena muissakin kammenulosvetimissä toi ohutseinäinen 14mm-hylsy. urheiluaitasta hommaamassani vetäjässä on tuollainen myös. yleensä kammet ovat tuolla lähteneet ihan siististi. kerran jopa vielä siistimmin kierteet yhdestä kammesta, mutta kyseinen tsykkeli olikin muinainen kyläsaarilöytö, josta piti melko moni muukin osa irrottaa sahalla ja väkivallalla.

inforest - 13:14, 11.1.2011 » Clasun nivelletty piippuhylsy, jossa toisessa päässä 14mm ja toisessa pässä 15mm on toiminut itselläni kaikkiin kokeilemiini kampiin, Suginoihin en oo kokeillu.

Taisin tällaista mittaamassa oman Suginon kanssa clasulla eikä tainnut mahtua…

^ Jos ulosvetäjän kierre on vakio niin kaipa hylsynkin mahtuminen sen sisään pitäis olla suht vakio…?

^ niin niin mutta mä puhuin tosta piippuhylsystä mitä klasulla oli hyllyssä, tosin mä en mitannut minkään tollaisen setissä olevan avaimen kanssa, vaan yksittäiskappaleena klasussa myytävää piippuhylsyä sovitin, eikä mahtunt.

tya - 17:10, 11.1.2011 » ^ Jos ulosvetäjän kierre on vakio niin kaipa hylsynkin mahtuminen sen sisään pitäis olla suht vakio...?
Ahaa, mutta siinäpä juuri ehkä juontaakin tämä tapaus juurensa. Kammenulosvetäjän kierteitä kun on ollut kahta eri kokoa. Toinen niistä on jo melko vanha, eikä sitä nykyisissä osissa enää käytetä. Tais olla joskus 80-luvulla käytössä, ja oiskohan viimeistään 90-luvulle käännyttäessä korvautunut nykyisellä.

Itellä oli joskus Parkin kahvallinen ulosvetäjä, jossa se kampeen ruuvattava ulosvetäjäosa oli kaksipuoleinen ja kaksilla eri kierteillä.

Tosin tässä tilanteessa jos sattuisikin olemaan juuri tuosta vanhemman standardin mukaisesta kierteestä kyse, niin ei välttämättä selitä tilannetta, sillä se vanhempi oli halkaisijaltaan isompi. Tai näin ainakin muistelisin sen olleen.

Se mun piippumalli on mennyt ainakin Campan N-record-, Ofmegan Strada- ja Shimpan ysäri XT-kampien sisään. On ihan rajoilla, mutta kun ujuttaa jämptisti pohjaan niin imaisee kammen pultin kitusiinsa ja kyllä aukeaa. Muistaakseni oon tosiaan ostanu ton Clasulta, mutta Clasun laadun tuntien, hylsyjen ulkomitoissa voi toki olla toleranssia…

Toisaalta, jos topicin aloitttaja aikoo kuitenkin ostaa yläfemman ulosvetimen ja pakista todennäköisesti löytyy hyvä avain rattaanpulttien kiristykseenkin, niin en näe syytä ostaa Clasulta nivelhylsyä.