Perustietoja yksivaihteesta?

Vastikään rekisteröidyin, ja kiinnostaisi tietää millaista pyöräilijäporukkaa täällä on? Onko sivusto nimenomaan fixeihin hurahtaneille, vai ylipäätänsä fanaattisille pyöräilijöille? Miten usein järjestetään tapahtumia yms, threadi toimisi hyvin myös tietopakettina muille tulokkaille

Itseni ei turvallisuussyistä varsinaisesti fixit kiinnosta, vaan “tuore” kilpapyöräni toi minut foorumille, olenko väärässä paikassa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista

Edit heti perään: Joo, luin sitten etusivulta selosteen joka ei ollut aikaisemmin sattunut silmään, ja olen kylläkin väärässä paikassa… Anteeksi häiriö :stuck_out_tongue:

Modet voivat poistaa threadin jos mielivät

Etusivun seloste on ehkä vähän aikansa elänyt, välillä tuntuu että täällä puhutaan nykyään ihan yhtä paljon vaihdepyöristä kuin vaihteettomista… :slight_smile: Eiköhän tätä vois parhaiten kuvailla pyöräilyaiheiseksi foorumiksi, jonka aktiivisimpia käyttäjiä yhdistää jonkinmoinen kiinnostunut kiinteisiin ja jotka myös satunnaisen säännöllisesti tapaa esitelläkseen uusimpia hankintojaan ja juomaan kaljaa. Saa olla eri mieltäkin :>

walto - 19:59, 13.4.2010 » Onko sivusto nimenomaan fixeihin hurahtaneille, vai ylipäätänsä fanaattisille pyöräilijöille?
Nimenomaan yksivaihteisiin pyöriin hurahtaneille, eli fiksit ja sinkulat. Helpointahan saada selvyys palstan kiinnostuksen kohteista on lueskella keskusteluja hetki ja totutella ilmapiiriin, ihan niin kuin kultaisella 90-luvulla oli aikoinaan tapana tehdä... :/

Kaipa suurin ero muihin forumeihin on se ettei täällä pahemmin jäykistellä, vaikka kyllä täälläkin aika asperger-henkistä kohkaamista näkyy esiintyvän.

pieni merenneito - 7:55, 14.4.2010 » Kaipa suurin ero muihin forumeihin on se ettei täällä pahemmin jäykistellä, vaikka kyllä täälläkin aika asperger-henkistä kohkaamista näkyy esiintyvän.
"For people with Asperger's any unexpected change in a routine can be upsetting."

Eikö se ole ihan looginen kehitys, että erilaiset neurootikot minimoivat mahdollisuuden epäselviin valintatilanteisiin yksivaihteisella?

Elä walto pelästy. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä, joillekin kelpaa molemmat. Tervetuloa mukaan keskusteluihin.

MrVelo - 11:15, 14.4.2010 » Elä walto pelästy. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä, joillekin kelpaa molemmat. Tervetuloa mukaan keskusteluihin.
Niin ja kolmas katselee kaihoisasti isän perään, liekö se sitten täällä nojakki, sivuvaunullinen yksivaihteinen polkumopedi vai mikälie kulkupeli :D
walto - 11:29, 14.4.2010 » Vastikään rekisteröidyin, ja kiinnostaisi tietää millaista pyöräilijäporukkaa täällä on? Onko sivusto nimenomaan fixeihin hurahtaneille, vai ylipäätänsä fanaattisille pyöräilijöille? Miten usein järjestetään tapahtumia yms, threadi toimisi hyvin myös tietopakettina muille tulokkaille Itseni ei turvallisuussyistä varsinaisesti fixit kiinnosta, vaan "tuore" kilpapyöräni toi minut foorumille, olenko väärässä paikassa?
Minä tästä olen tykännyt, vaikka minullakin on vain vaihdepyöriä, enkä ole kuulunut 'ydinporukkaan' täällä. On kuitenkin valtavasti yhdistäviä asioita, ja se onko vaihteita, on lopulta pieni ero. Minä olen siinä 70-80 vaihteessa pyöräilyn aloittanut ja siksi minua on kiinnostaa myös vanhemmat pyörät. Siinäkin yksivaihteen porukan intressit usein paljon yhtyvät, sillä vanhat teräsrungot ovat suosittuja.

Minua on jonkin aikaa kiinnostanut nimenomaan fiksi, koska kuvittelen että sillä on hauskaa ja omalaatuista ajaa. Jos fiksiin saisi vaihteet, ottaisin ne kuitenkin riemulla vastaan. Sitä tekniikkaa en tiedä, joten yhteen vaihteeseen on tyytyminen. Turvallisuuspointtiasi en ymmärtänyt lainkaan.

Kolmevaihteisia fiksinapoja löytyy. En tiedä kuinka hyvin ne toimivat käytännössä.

http://www.futurecycles.co.uk/sturmey-archer-3-speed-fixed-gear-hub-s3x-2.html

Hinta on noin 250 euroa ja Velosport myi niitä, kun kysyin muutama kuukausi sitten erään rata-Masin hinnan muodostumista.

tienlaita - 18:52, 14.4.2010 » Turvallisuuspointtiasi en ymmärtänyt lainkaan.
Niin, itse tykkään ajella niin lujaa kuin lahkeista pääsee, ja jarrutella sitten esim risteyksien näkyvyyden mukaan, ilman kovin montaa ylimääräistä vaaratilannetta... Fixillä jarruttelu on käsittääkseni hiukan työläämpää, läheltäpiti-tilanteista en sitten tiedä kun en ole nähnyt fixiä sellasessa, mutta arvelisin että ainakin kokematon jarruttaja teloo helposti itsensä

Tosiaan, itse siis tykkään nimenomaan vauhdista ja ilmanvirran viuhumisesta korvien ohitse… Ensimmäine kilpapyörä tänään kolmatta päivää käytössä, vähän vikoja toki on. Polkeminen tuntuu enemmänkin lentämiseltä, ilman lukkopolkimia ja hiukan heiluvalla poljinkammella (toistaiseksi) sekä reppuselässä onnistui jo repimään sen 50 km/h

En ole fiksiä kokeillut, mutta jos siihen laittaa hyvät jarrut, onko se sitten edelleen jotenkin vaikea jarrutella ja vaarallinen isoilla vauhdeilla? Mutta kyllä se jotain asennetta osoittaa, jos yksivaihteeseen isot välitykset laittaa, koska tykkää vauhdista. Myönnä pois, ettet halua, koska vaihteet on keksitty! :wink:

Tässä on kuva minun tämänpäiväisestä menopelistä. https://www.yksivaihde.net/old/3191/51493

Kolmivaihteinen fiksi oli yllätys. En ollut kuullutkaan. Hyvä homma.

Olen ehdottanut että tänne tehtäisiin vaihdeosio. Ei ole saanut vielä vastakaikua minkäänlaista.

walto - 19:21, 14.4.2010 » läheltäpiti-tilanteista en sitten tiedä kun en ole nähnyt fixiä sellasessa, mutta arvelisin että ainakin kokematon jarruttaja teloo helposti itsensä
Kyllähän se vähän totuttelua vaatii ja tottumattomalla on varmaan lajissa kuin lajissa "kohonnut riski" tunaroida. Mutta jos on terve itsesuojeluvaisto ja tilannetaju ja käsijarrut niin eipä siinä nyt erityisen helposti itteensä telo. Turhaa pelottelua.
Niin, itse tykkään ajella niin lujaa kuin lahkeista pääsee, ja jarrutella sitten esim risteyksien näkyvyyden mukaan, ilman kovin montaa ylimääräistä vaaratilannetta... Fixillä jarruttelu on käsittääkseni hiukan työläämpää,
Eipäs vaan helpompaa. Se on kuin moottorijarrutus, jos autoanalogia sallitaan. Kun edessä on risteys, lapsia, mummoja tai yosemitejä, niin sit vaan pyöritetään hetken aikaa hitaammin, jolloin pyöräkin liikkuu hitaammin. Kun latu on taas auki niin sit liikettä lahkeisiin. Ei tartte erikseen jarrutella (jos ei siis mitään yllätyksiä hyppää eteen) eikä varsinkaan vaihdella pienempää silmään tms.

Ilmapiirille toivoisin pyöräkulttuurin yleistä nostatusta, erilaisuuden arvon näkemistä. Antaa kaikkien pyörien pyöriä.

Hieman menin aiheeseen Fillarifoorumilla. Yksivaihteessa huomaa usein omanlaista nurkkakuntaisuutta myös.

edit. Lisään vielä aiheeseen liittyvän rönsyn. https://www.yksivaihde.net/old/377/51584

[Olen ehdottanut](https://www.yksivaihde.net/old/377/41633) että tänne tehtäisiin vaihdeosio. Ei ole saanut vielä vastakaikua minkäänlaista.
Niin, valitettavasti pyöräily on Suomessa kuppikuntaistunut harrastusmuoto. Tämä foorumi on nimenomaan yksivaihteisten polkupyörien harrastajille tarkoitettu, minusta olisi aika omituista jos tänne vaihdeosio laitettaisiin, vaikka varmaankin suurimmalta osalta tämän palstan käyttäjistä vaihdepyöräkin löytyy. Fillarifoorumi lienee se yleiskäyttöisin, vaikka siellä taas törmää usein ihmeellisiin asenteisiin yksivaihteisten polkupyörien ja niiden harrastajien suhteen...

Liittyen ns. foorumin ydinporukkaan ja “henkeen” johon täällä on viime aikoina viitattu muutamassakin paikassa jotenkin hieman kummalliseen sävyyn:

Kyse EI ole siitä että yksivaihde olisi jonkun tietyn pienen kaveriporukan oma keskustelukerho jossa ulkopuolisten mukaan yrittävien päälle syljeskeltäisiin huvikseen.

Sen sijaan pitää paikkansa, että joukko täällä aktiivisesti jo pitempään mukana oleita samoista asiosta kiinnostuneita henkilöitä on tutustunut foorumin ja erityisesti sen välityksellä (käytännön syistä alunperin pääosin Helsingissä) järjestettyjen tapahtumien kautta toisiinsa myös ns. todellisessa maailmassa.

Osittain tästä johtuen jotkut täällä katsovat välillä hieman karsaasti sitä, jos tänne tullaan pelkästään myymään (yleensä ylihintaista) roinaa tai muuten vaan mellastamaan ja kirjoittelemaan nimimerkkien takaa jotain älyttömyyksia.

Erilaisia tapahtumia on koko ajan ja niihin kaikki ovat tervetulleita osallistumaan ja sitä kautta tutustumaan jengiin, aivan sama vaikka ajaisi kolmipyöräisellä. Jos siis viitsii itse nähdä yhtään vaivaa niin porukkaan pääsee kyllä varmasti mukaan.

amen

Sukkisporukat kuitenkin taitavat hengailla fillari-foorumilla?
Mielestäni täällä on enemmän laid back -meininki ja enemmän klassikkopyöriä kuin muualla. Aidosti parempi kuin muut suomalaiset fillarifoorumit, eikä pelkästään yksivaihteisille…

Niin ja miksi tänne pitäisi saada erillinen vaihdeosio, kun ei ole mitään erillistä yksivaihde-osiotakaan? Kaikki vaan sulassa sovussa…

heheh… ei pitäis, mut sanon kuitenkin… Eihän tänne alunperin ehdotettu mitään monivaihdeosiota, vaan kysyttiin ylläpidolta halukkuutta perustaa uutta yleisesti pyöräilyyn liittyvää foorumia. Vastasin siihen kielteisesti tänään, vaikka kysymys oli esitetty jo aiemmin:

tienlaita - 8:54, 15.4.2010 » Onko ylläpitäjällä kiinnostusta luoda rinnalle Yksivaihdetta yleisempi pyöräilyn foorumi? edit. Poistin linkin, koska Fillarifoorumi poisti sen aiheen. Joku halusi ostaa CC-pyörän siinä, ja keskustelua osto- ja myynti-ilmoituksista syntyi. Tässä sivussa yhtäaikaa kehittynyt ketju: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1310132#post1310132
Mulle riittää ihan vaan yksivaihde.net, jossa on ihan ok puhua myös vaihdepyöristä ja saa suvaita ja olla suvaitsematta. Tämä yhteisö säätelee itse itseään, enkä esim minä ole mikään diktaattori määrittämässä sääntöjä ja yleistä mielipidettä.

tiedoksi vielä kaikille, et kaverini tekee väitöskirjaa erilaisita harrasteyhteisöjen nettifoorumeista ja yksivaihde.net on ainakin alkuvaiheessa mukana tutkimusmateriaalina. Varmasti aamupäiväinen itsetutkiskelu on mukavan avartavaa luettavaa työn kannalta.
Piti ihan asiakseen soittaa, kun liekki oli kuumimmillaan, et kannattanee seurata livenä, kun päivitystahti oli niin vilkas. Ihan kuin telkkaria ois katsonut.